"Debata o przerwaniu budowy CPK jest bez sensu. PiS tej budowy przecież nawet nie zaczął. Równie dobrze można dyskutować o jakości elektrycznych aut Izera".https://twitter.com/donaldtusk/status/1755246201421647997 Nawiązał tym samym do zapowiadanej tego dnia debaty na "Kanale Zero". Wpis ten wywołał ogromną dyskusję i komentarze, iż budowa to nie wbijanie łopat, a również proces przygotowawczy, w tym koncepcja, projektowanie czy raport środowiskowy. Do tego rządowy pełnomocnik tej inwestycji, Maciej Lasek przekazał 10 lutego br. informację o zwróceniu decyzji lokalizacyjnej przez wojewodę mazowieckiego. Spółka ma teraz uzupełnić wniosek w ciągu 60 dni. Zapowiedziano też audyt spółki, którego wyniki mają być znane jeszcze w tym półroczu. Zbliżający się audyt spowodował, że zamrożone zostały rozmowy z inwestorem, który miał wyłożyć na budowę 8 mld zł. Debata o CPK - głosy "za" i "przeciw" Tymczasem na "Kanale Zero" dziennikarz Robert Mazurek i znany z kanału "Nauka to lubię" Tomasz Rożek zorganizowali wspomnianą przez premiera debatę o CPK, której gośćmi byli: Maciej Wilk - członek zarządu Flair Airlines, były członek zarządu LOTu, Tomasz Wróblewski - prezes Warsaw Enterprise Institute (WEI), dr hab. inż. Maciej Kruszyna - Politechnika Wrocławska oraz dr hab. Robert Tomanek - Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach. W przygotowanym wstępie debaty wyjaśniono, iż obecnie Polska nie wykorzystuje gigantycznego potencjału, jaki tkwi w lotniczym cargo (czyli transporcie lotniczym). Lotnisko Chopina w Warszawie obsługuje obecnie mniej, niż 1 proc. europejskiego cargo lotniczego. Aż 62 proc. cargo lotniczego z Europy Środkowo-Wschodniej jest wywożone ciężarówkami do lotnisk w Europie Zachodniej. Według prognoz IATA, CPK może w krótkim czasie zdobyć nawet 20 proc. udziału w tym segmencie rynku w Europie Środkowo-Wschodniej. Warto też wiedzieć, że pomysł koncepcja lotniska centralnego liczy sobie już 50 lat, a powstała za Edwarda Gierka. Co jakiś czas koncepcja była odnawiana i wnioski zawsze były podobne - budowa Centralnego Portu to jedyna możliwość rozwoju lotnictwa w Polsce. Dyskusja dotyczy natomiast szczegółów koncepcyjnych CPK.
- Mam wątpliwości, które mam zawsze przy realizacji dużej inwestycji ze środków publicznych. Największe budzi komponent kolejowy, czyli szprychy - mówił podczas debaty dr hab. Robert Tomanek.Pytał, czy planowanie szprych w takim układzie centralnym jest racjonalne i doradzał, żeby z tym elementem projektu zaczekać. Według niego, dla rozwoju kolei ważniejszy jest rozwój kolei lokalnych. Robert Tomanek jest za rozpoczęciem CPK, ale przy jednoczesnej analizie koncepcji, zwłaszcza w zakresie szprych kolejowych. Dr hab. inż. Maciej Kruszyna potwierdził, że i dla niego centralizm tego projektu jest problemem.
- Moją obiekcję budzi to, że nie mieliśmy innych opcji, wariantów do omówienia, a przedstawiono to jako jedyny wariant - tłumaczył.Dodał, że 80 proc. podróży koleją to właśnie podróże lokalne, więc połączenia dalekobieżne powinny być realizowane w dalszej kolejności. Przede wszystkim zaś, w opinii eksperta, państwo powinno zaangażować się w rozwój lokalnych sieci kolejowych. Tomasz Wróblewski zauważył, że CPK wzbudził ogromne zainteresowanie społeczne.
- Jest to fantastyczne doświadczenie, że jako Polacy zaczynamy myśleć o przyszłości - mówił. - Jeśli Polska stworzy odpowiednią infrastrukturę, może na tym zbudować maszynę cywilizacyjną, napędową, na następnych 20 lat - przekonywał Tomasz Wróblewski.Maciej Wilk zaznaczał, że Polska wykonała ogromny krok rozwojowy od czasów przemian ustrojowych.
- To, czego Polsce dramatycznie brakuje, to łączność lotnicza ze światem. Jesteśmy w tym zakresie obecnie trzeci od końca. A łączność lotnicza niesie za sobą same korzyści, to kręgosłup gospodarki - mówił ekspert.Według niego, decyzja środowiskowa nie powinna być wstrzymywana, a pierwsza łopata powinna być wbita jeszcze w tym roku, ponieważ Polska nie może sobie pozwolić na dalszą stratę czasu przy tej inwestycji. Zaapelował, by dążyć do tego, by CPK powstało w 2030 roku.
- Oczekujemy od was rozwoju, ambicji, tego, że będziecie ten kraj popychać do przodu, a nie zadowalać się prowizorką - podsumował słowami skierowanymi do polityków Maciej Wilk.
- My projekt CPK przeprowadzimy w interesie Polski, za publiczne pieniądze policzone co do grosza, nie będzie milionów wypłacanych ludziom za koszenie łąki w Baranowie, nie będzie niesprawiedliwych wywłaszczeń - stwierdził premier podczas spotkania wyborczego w Morągu.Również i Maciej Lasek przekazał na profilu Platformy Obywatelskiej, że: "Dzisiaj nie ma dyskusji, czy CPK powstanie. Dzisiaj jest dyskusja, kiedy i w jakiej konfiguracji". źródło: CPK źródło: CPK źródło: CPK źródło: CPK
21:16, 12.02.2024
Wybory samorządowe się zbliżają, więc chyży ruj mówi tak, aby wyborcy łyknęli. PO wyborach będzie robił to co do tej pory, "słuchał i wykonywał rozkazy z Berlina i Brukseli".
Żaba21:22, 12.02.2024
Wyslijcie tam Nowakowskiego. Zielinski mu podpisze nawet ze tam juz trzy terminale są. Bedą budowac 20 lat ale bedzie robota dla kumpli z waskopu i calej ferajny. Potem bedzie robota dla tych wszystkich z mosirow, rynexów, miejskich inwestycji i ich dzieci. Program Sami Swoi wersja płocka. AN twardy gospodarz i musi w koncu miec czym trzymac wszytkich w garsci. Dostales robote to grzecznie waruj!
Plock08:26, 13.02.2024
Lasek wielki fachowiec nawet po zderzeniu dwóch rowerków przyczyny by nie ustalił, pewnie Ruskich by o to poprosił.
endriu10:38, 13.02.2024
Mieszkańcy z ul.Żyznej nie zagłosują w wyborach prezydenckich
Bajki12:14, 13.02.2024
Szkoda, że przez ostatnie 8 lat słyszeliśmy dużo haseł i mało efektów. Propagandowe prezentacje, wiele slajdów w mediach (również lokalnych) i ciche przesuwanie harmonogramu. A mieliśmy z Płocka jeździć do CPK początkowo już w 2025 roku, potem w 2027. Tylko nikt ze spółki rządowej CPK nawet nie ustalił trasy przebiegu przyszłej "płockiej szprychy kolejowej", nie mówiąc o decyzji środowiskowej czy projekcie technicznym. Konkret był jeden - budowa sporego lotniska w Radomiu zaledwie 80 km od Baranowa.
Andrjuu15:31, 13.02.2024
Jasne, że jest potrzebny. Jednak PO/KO zablokuje wszystko. Chyba, żeby znajomi Tuska PO/KO to zaczeli budować to by było inaczej.
Mieszkaniec16:30, 14.02.2024
CPK to twór PiSowski do zatrudniania sowich ludzi (700 osób) i wyciągania kasy z budżetu państwa na ich pensje.
Docelowo każdy ma dojechać tam pociągiem i tylko z tego CPK odlecieć w każdym kierunku. Inne lotniska chcą pozamykać!
Naprawdę świetny pomysł! Pogratulować tylko!
Przy okazji wysiedlić za grosze tysiące rodzin.
Przy wycenie nieruchomości rzeczoznawca miał być tylko jeden i to ze strony CPK!!!
Jeden wielki PiSowski przekręt!
18:38, 14.02.2024
Idź dupska lizać gdzie indziej.
Studium o CPK powstało w 2010 roku za PO-PSL, z którego wynikało, że inwestycja się będzie opłacać.
21:27, 14.02.2024
Lizać to możesz wiesz co i komu. Nie umiesz się zachować kulturalnie to nie pisz nic publicznie.
Projekt powstał za PO ale okazał się za drogi i nieopłacalny w realizacji dlatego nie został wdrożony!
21:49, 14.02.2024
Historia tego portu lotniczego sięga lat 70 XX wieku.
Centralny port lotniczy miało to się nazywać.
Rząd Po zrobił nowe zestawienie kosztów i tak jak poprzednie rządy stwierdzili że to nie ma ekonomicznego sensu w naszym kraju bo trzeba by było zamknąć inne lotniska.
Ale nastała era PiS gdzie nagle na wszystko znalazła się kasa szczególnie na ogromne pensje w takim CPK dla swoich ludzi.
W Niemczech jest mega lotnisko i robienie czegoś podobnego w Polsce jest bezsensowne.
21:52, 14.02.2024
Zwarci, czujni i gotowi. Kłamią jak z nut jak chyży ruj. PO godzinach zapieprzacie czy wam płacą ekstra, debile?
22:16, 14.02.2024
"Jedyna jak dotąd opublikowana ekspertyza (2010 rok, 230 stron), dowodzi, że budowa CPK jest nie tylko rentowna, co właściwie nie ma dla niej alternatywy. Takie wnioski płyną z jej podsumowania. Rządziło wtedy PO-PSL, a premierem był... Donald Tusk."
23:32, 15.02.2024
hello
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu petronews.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas redakcja@petronews.pl lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Udany powrót Wisły Płock do Ekstraklasy
Gratuluję wygranej. Brawo 👏👏👏👏
Obywatel Płock
04:14, 2025-07-21
Udany powrót Wisły Płock do Ekstraklasy
z kim szmaciarze scyzory zagrały ostatni sparing przed ekstraklasą? Z drużyną z kraju ludobójców okupujących Palestynę. Tak, z drużyną z kraju, która dzień w dzień zabija dzieci. Od prawie dwóch lat, dzień w dzień zabija średnio jedną klasę liczącą dwadzieścia jeden dzieci. Brak słów...
A wiecie
22:10, 2025-07-20
Dachowanie osobówki. Niebezpieczny manewr na DK60
Ale po co wyprzedzać na trasie Drobin-Płock ? Przecież z wyprzedzającymi o tej samej godzinie spotkamy się na Bielskiej , na skrzyżowaniu 🤣 Zaoszczędzone 2 minuty ,ale o swoim zdrowiu ,pasażerów i innych użytkowników nie pomyśli król szos .
Dżordżo Armano
20:36, 2025-07-20
Wioletta Kulpa: Najważniejsze jest bezpieczeństwo
Pani wywołuje deszcz. Zmiecie ją burza..
Cynik
18:25, 2025-07-20
0 0
jak Maciora o wrak? miał być w Polsce 8 lat temu... XD