Paragony Auchan niezgodne z prawem?

REKLAMA

Sieć Auchan nie miała prawa umieszczać na paragonach informacji, że tenże paragon jest niezbędny do reklamacji zakupionego towaru – uznał UOKiK. 

W marcu tego roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wszczął postępowanie przeciwko sieci Auchan. W ocenie urzędu, Auchan mógł wprowadzać konsumentów w błąd, przekazując na wydrukach z kasy fiskalnej informacje, które klienci mogli odbierać jako przytoczenie obowiązującego stanu prawnego, a w konsekwencji rezygnować z przysługującego im uprawnienia do składania reklamacji bez paragonu.

PowiązaneTematy

„Zgodnie z prawem, podstawą złożenia reklamacji jest wada zakupionego towaru lub usługi. Paragon jest jednym z wielu możliwych dowodów zakupu, jaki konsument może przedstawić sprzedawcy, zgłaszając reklamację. Gdy paragon zniszczył się, wyblakł albo zaginął, dowodem może być np. potwierdzenie płatności, wyciąg z rachunku bankowego, e-mail czy zeznanie świadków” – napisał urząd w komunikacie.

Jak podano w informacji przesłanej przez UOKiK, w toku postępowania Auchan zaniechał wydawania paragonów z błędną informacją i zobowiązał się do umieszczania przez najbliższe dwa lata na paragonach informacji: „Paragon może ułatwić złożenie reklamacji, ale nie jest niezbędny do jej złożenia”. Podobne informacje mają znaleźć się również na stronie internetowej spółki, w ogólnopolskich gazetkach ofertowych, na ladzie w Punktach Obsługi Klienta i we wszystkich sklepach stacjonarnych w formie ogłoszenia.

UOKiK przypomniał też, że jeśli kupiony towar ma wadę, konsument ma prawo złożyć reklamację, żądając doprowadzenia towaru do stanu zgodności z umową (przez naprawę lub wymianę) lub zwrotu całości lub części pieniędzy (przez obniżenie ceny czy odstąpienie od umowy). Podstawą reklamacji może być rękojmia (zawsze) albo gwarancja (o ile została udzielona). Sprzedawca nie może uzależniać przyjęcia reklamacji od dostarczenia paragonu fiskalnego, choć przedstawienie paragonu znacznie ułatwia złożenie reklamacji.

Nie można w żaden sposób ograniczać prawa konsumenta do reklamacji. Nie wolno też sugerować, że nie będzie możliwości jej złożenia w przypadku utraty paragonu – przypominał UOKiK w decyzji wydanej w sprawie Auchan Polska.

źródło: portalspozywczy.pl