sobota, 8 listopada, 2025
  • Reklama na portalu i w gazecie
  • Kontakt z redakcją
  • Polityka Prywatności
#PetroNews
Reklama
  • Start
  • Bezpieczeństwo
  • Polityka
  • Sport
  • Wydarzenia
  • Informacje
  • Tylko u Nas
Brak rezultatów
Zobacz wszystkie wyniki
#PetroNews
Reklama
#PetroNews
Reklama
Home Tylko u Nas

ORLEN przedstawił nową strategię. Jakie główne cele? [FILM, ZDJĘCIA]

by Agnieszka Stachurska
12 stycznia 2025
ORLEN przedstawił nową strategię. Jakie główne cele? [FILM, ZDJĘCIA]
ORLEN przedstawił nową strategię. Jakie główne cele? [FILM, ZDJĘCIA]
ORLEN przedstawił nową strategię. Jakie główne cele? [FILM, ZDJĘCIA]
ORLEN przedstawił nową strategię. Jakie główne cele? [FILM, ZDJĘCIA]
ORLEN przedstawił nową strategię. Jakie główne cele? [FILM, ZDJĘCIA]
ORLEN przedstawił nową strategię. Jakie główne cele? [FILM, ZDJĘCIA]
ORLEN przedstawił nową strategię. Jakie główne cele? [FILM, ZDJĘCIA]
ORLEN przedstawił nową strategię. Jakie główne cele? [FILM, ZDJĘCIA]
ORLEN przedstawił nową strategię. Jakie główne cele? [FILM, ZDJĘCIA]
39
SHARES
560
VIEWS
Podziel się na FacebookuUdostępnij na Twitterze

ORLEN Bez Tajemnic
„Energia jutra zaczyna się dziś” – to hasło nowej strategii ORLENU do 2035 roku, która opiera się na bezpieczeństwie energetycznym, modernizacji, celach środowiskowych i rozwoju oferty. – To najbardziej ambitny i największy program inwestycji rozwojowych w historii koncernu – zapowiada prezes koncernu, Ireneusz Fąfara.
Zarząd ORLENU przedstawił w czwartek, 9 stycznia główne założenia nowej strategii do 2035 roku pod hasłem „Energia jutra zaczyna się dziś”. Jak zapowiedział prezes koncernu, Ireneusz Fąfara, jej celem jest m.in. zwiększenie wydobycia gazu, budowa czterech morskich farm wiatrowych, wielkoskalowych magazynów energii i co najmniej dwóch małych elektrowni jądrowych.

 

1 of 10
- +
Reklama
REKLAMA

1.

2.

3.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

Gaz, jako produkt przejściowy
– Przedstawiamy przygotowaną w ciągu dziewięciu miesięcy strategię, która wyznaczy kierunki działania firmy. Jesteśmy przekonani, że będzie niezwykle istotna dla państwa, ale także dla nas, jako obywateli tego kraju – mówił Ireneusz Fąfara. – Bardzo nam zależy, żeby dotarł do was taki przekaz, który mówi nie tylko o szczegółach związanych ze strategią, ale jest przekazem o wartościach. Tuż za naszymi granicami toczy się wojna. Bezpieczeństwo to słowo, które przewija się w naszych rozmowach, przy stołach rodzinnych. I my też odpowiadamy za bezpieczeństwo energetyczne tego kraju. Jesteśmy niezwykle ważną częścią systemu, który za to odpowiada. I to przyświecało nam przy formułowaniu tej strategii – wyjaśniał prezes ORLENU.

Reklama

Podkreślał, że kwestia bezpieczeństwa jest fundamentalna, a do poczucia bezpieczeństwa konieczne jest zapewnienie bezpieczeństwa energetycznego.

– Sprzedajemy 20 miliardów metrów sześciennych rocznie gazu, z czego 9 z własnego wydobycia. Mamy 7 rafinerii, które przerabiają 38 milionów ton ropy. Sprzedajemy je na 3,5 tysiąca stacjach benzynowych, a jednocześnie do 2 tysięcy klientów hurtowych. Jesteśmy trzecim największym w Polsce producentem energii elektrycznej. Produkujemy prawie 17 TWh energii elektrycznej, z czego 1,3 GW to jest zielona, zeroemisyjna energia. I mamy pięć milionów użytkowników programu VITAY, który ma niezwykle istotną rolę w naszej strategii – zaznaczał Ireneusz Fąfara.

Dodał, że w najbliższych latach będzie rosło zapotrzebowanie i popyt na gaz, jako paliwa przejściowego. To właśnie gaz, według nowej strategii, jako paliwo mniej toksyczne od węgla, ma istotne znaczenie, które będzie rosło do lat trzydziestych i malało do około 2050 roku. Nowa strategia ma więc przyczynić się budowy niezależności energetycznej polskiej i regionalnej gospodarki.

– Będziemy bezpieczni, konkurencyjni i nowocześni. Zainwestujemy w to nawet 380 mld zł. To największy program rozwojowy w historii polskiej energii. Wdrażamy strategię, która jest ambitna i odpowiedzialna. To nasze zobowiązanie wobec klientów, a więc również wszystkich Polaków. W naszej branży jest wiele do nadrobienia. To dekada ostatniej szansy dla obszaru energii, dlatego przyspieszamy – zapowiedział Prezes Zarządu ORLEN.

Założenia inwestycyjne zawarte w strategii to dane i wskaźniki ekonomiczne, które ORLEN ma osiągnąć w ciągu 10 lat, w tym m.in.:

27 miliardów m3 gazu – czyli pełne zaspokojenie potrzeb Polski. Tyle paliwa ORLEN dostarczy na krajowy rynek dzięki zwiększeniu wydobycia w Norwegii, Polsce i Ameryce Północnej oraz kontraktom handlowym.
4,3 GW mocy w energetyce gazowej – czyli tyle, ile potrzeba do zasilenia 7,5 miliona gospodarstw domowych.
1,4 GW energii – taką pojemność będą miały wielkoskalowe magazyny energii, z których 300 tys. gospodarstw domowych mogłoby czerpać zasilanie przez całą dobę.
Powstaną cztery morskie farmy wiatrowe oraz co najmniej dwie małe elektrownie jądrowe. Moce przerobowe w obszarze recyklingu Grupy ORLEN w ciągu dekady wzrosną z obecnych 35 tys. ton do 250 tys. ton. Wytworzone w oparciu o surowce odnawialne i o obiegu zamkniętym produkty będą miały w 2035 roku 10-proc. udział w sprzedaży wszystkich petrochemikaliów.
Prezes zapowiedział także intensyfikację integracji spółek z grupy ORLEN.

– Wprowadzamy i utrwalamy reguły ładu korporacyjnego i nowoczesne, przejrzyste zasady zarządzania. Optymalizujemy projekty i procesy, aby sukcesywnie zwiększać wartość Grupy ORLEN dla naszych akcjonariuszy – mówił Ireneusz Fąfara.

Zapewnił także o zaangażowaniu koncernu w technologię SMR-ów.

– Wierzymy w tę technologię i mamy nadzieję, że w niedługim czasie, niektórzy mówią że nawet w tym roku, wejdzie do procesu budowy zgodnie z z udzielonymi w Kanadzie zezwoleniami. Jesteśmy przekonani, że SMR-y będą niezwykle istotnym elementem koszyka energetycznego – zaznaczał prezes koncernu.

W strategii zawarto również projekty, które wpłyną bezpośrednio na klientów. Przede wszystkim, działania koncernu mają sprawić, że energia będzie tańsza, niż byłaby bez planowanych inwestycji. Jednocześnie ORLEN chce wprowadzić nowoczesne rozwiązania i rozwinąć ofertę dla konsumentów. Chodzi tu właśnie o program VITAY – koncern planuje pozyskanie do niego aż 10 milionów klientów. Będą oni mogli korzystać już nie tylko z oferty stacji paliw, ale i z jednolitego ekosystemu do zakupu energii dla domu i transportu. ORLEN rozszerzy także ofertę paliwową, która do 2035 roku w ponad 25 proc. bazować będzie na zeroemisyjnych źródłach.

Cztery filary i dwie podstawy
– Ukształtowaliśmy strategię w ten sposób, że składa się ona z czterech filarów i dwóch podstaw – wyjaśnił Ireneusz Fąfara.

Te cztery filary to:

1. Maksymalizacja wartości – przemyślane inwestycje i stabilne zwroty, inwestycje w aktywa o najwyższym potencjale zwrotu, finansujące transformację energetyczną.
2. Innowacyjne i zrównoważone portfolio produktów – transformacja dla przyszłości, rozwój nowych produktów i linii biznesowych napędzających transformację energetyczną w regionie i inwestycje w niskoemisyjne innowacje.
3. Optymalizacja aktywów – ograniczenie ryzyk dla przyszłej działalności, optymalizacja portfela aktywów, w celu zapewnienia ich strategicznego dopasowania i pozytywnych wyników finansowych.
4. Zarządzanie kapitałem – właściwa struktura finansowa i kapitałowa, zdyscyplinowane podejście do zarządzania nakładami inwestycyjnymi oraz rozwój partnerstw biznesowych.

– I to jest Orlen 2035 pokazany jako filary, ale to wszystko opiera się na dwóch niezwykle istotnych częściach, które nazwaliśmy dwiema podstawami. Jedna to ład korporacyjny budujący zintegrowaną, spójną, cyfrową organizację. A druga podstawa to jest oczywiście dekarbonizacja aktywów i transformacja energetyczna – tłumaczył prezes koncernu.

O tym, jak będzie wyglądała finansowa przyszłość ORLENU w najbliższych 10 latach, w jaki sposób będzie sfinansowana ta transformacja, opowiedziała wiceprezes zarządu do spraw finansowych Magdalena Bartoś.

– Budujemy silną, zintegrowaną, zdywersyfikowaną i bardziej odporną na cykle gospodarcze organizację. Naszą ambicją finansową jest dostarczyć stabilnego tempa wzrostu zysków operacyjnych EBITDA. W horyzoncie tej strategii znacznie zwiększymy naszą dochodowość mierzoną właśnie zyskiem EBITDA. Średnioroczna EBITDA wzrośnie z obecnego poziomu około 33 miliardów do około 53-58 miliardów złotych w 2035 roku, a w całym horyzoncie naszej strategii wygenerujemy ponad 500 miliardów EBITDY. Natomiast istotne jest nie tylko tempo wzrostu naszej EBITDA i nie tylko jej całościowy wymiar, ale też kompozycja i ewolucja tej kompozycji – podkreślała wiceprezes Magdalena Bartoś.

Share16Tweet10

Reklama

Aktualności

ORLEN zaprasza startupy do współpracy. Ruszył nabór do Skylight Accelerator

Zadbaj o gęstość i zdrowie swojej skóry w Yasumi

Prezydent rezygnuje z likwidacji przedszkoli. Dwie placówki jednak do zamknięcia

Widoczność dopiero będzie fatalna

Zbliża się Koncert Patriotyczny płockiego chóru

Spotkanie z autorką poruszających powieści w Płocku

Polityka

Konfederacja: Obcokrajowcy w Soczewce to zagrożenie

Ile zarobi prezydent Płocka? Zdecydują radni

Czy miasto sprzeda udziały w Wiśle Płock?

Nowe forum dialogu z biznesem w regionie płockim

Na Konwencie Samorządów Powiatu Płockiego dominowały tematy bezpieczeństwa i rozwoju regionu

Koniec z trzymaniem psów na łańcuchu? Sejm zagłosował

Bezpieczeństwo

Widoczność dopiero będzie fatalna

Kosztowna przejażdżka nieodpowiedzialnego rowerzysty

Znęcał się nad żoną i kilkuletnim synkiem

Płocczanin z zarzutami. Grożą mu lata więzienia za narkotyki

Czołowe zderzenie z ciężarówką. Mężczyzna w ciężkim stanie. Droga zablokowana

Groźne zdarzenie na DK50. Jakie ustalenia policji?

Sport

Biało-czerwone emocje w ORLEN Arenie. Maluchy pokazały, czym jest radość ze sportu

Przed Jutrzenką Płock ważny mecz

Powrót do korzeni. Nafciarze rozgromili Azoty w legendarnej hali przy Łukasiewicza

Czy miasto sprzeda udziały w Wiśle Płock?

Młodzi karatecy pięknie walczyli na Mistrzostwach i Pucharze Europy

Biegacze upamiętnią wybór Papieża Jana Pawła II

  • Start
  • Bezpieczeństwo
  • Polityka
  • Sport
  • Wydarzenia
  • Informacje
  • Tylko u Nas

© 2025 Sentra Media - Nasza Polityka Prywatności.

Nasza strona używa plików cookies. Zaakceptuj przez kliknięcie lub przewiń stronę. Akceptuje
Polityka plików Cookie

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Brak rezultatów
Zobacz wszystkie wyniki
  • Strona Główna
  • Bezpieczeństwo
  • Polityka i Politycy
  • Rozrywka i Wydarzenia
  • Sport
  • Tylko u Nas
  • Warto przeczytać!
  • Reklama w mediach
  • Kontakt

© 2025 Sentra Media - Nasza Polityka Prywatności.