W Katowicach powstała druga stacja wodorowa ORLENU w Polsce. Paliwo dostarczane jest na Śląsk z niedawno otwartego HUB-u wodorowego we Włocławku.
Po Poznaniu, Pradze i Litvinovie, teraz Katowice dysponują stacją wodorową. Na terenie całodobowej i ogólnodostępnej stacji ORLEN przy ul. Murckowskiej 22, przy trasie wyjazdowej z miasta w kierunku autostrady A4, powstała stacja wodorowa wyposażona w dwa dystrybutory: jeden o ciśnieniu 350 bar do tankowania autobusów i samochodów ciężarowych oraz drugi o ciśnieniu 700 bar do tankowania samochodów osobowych. Wydajność instalacji wynosi minimum 630 kg wodoru, co pozwala na zatankowanie w ciągu doby np. 20 autobusów i 5 pojazdów osobowych.
– Obiekt w Katowicach jest częścią projektu Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland, dofinansowanego ze środków unijnych w ramach instrumentu CEF Blending Facility oraz ze środków z programu NFOŚiGW – „Wsparcie infrastruktury do ładowania pojazdów elektrycznych i infrastruktury do tankowania wodoru” – informuje biuro prasowe Koncernu.
Przypomnijmy, że w czerwcu tego roku ORLEN otworzył w Poznaniu swoją pierwszą ogólnodostępną stację wodorową. Tamtejszy obiekt, oprócz pojazdów osobowych, zasila także flotę 25 autobusów, należących do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Poznaniu. Natomiast rok wcześniej koncern uruchomił pilotażową stację wodorową na terenie zajezdni autobusowej Wola Duchacka w Krakowie, gdzie również tankowane są autobusy komunikacji miejskiej.
Spółka planuje już kolejne stacje wodorowe: w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Wałbrzychu, Krakowie, Włocławku, Gdyni, Pile i Warszawie. Będę one oddawane do eksploatacji sukcesywnie w kolejnych latach. Również te obiekty powstaną w ramach II etapu projektu Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland. W III etapie natomiast planowane jest wybudowanie 16 kolejnych stacji – na ten cel ORLEN w kwietniu tego roku otrzymał bezzwrotne, rekordowe unijne dofinansowanie w wysokości 62 mln euro.
Zgodnie z planem, do 2030 roku Grupa ORLEN planuje budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i towarowego, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji. Wodór będzie dostarczany do nich dzięki wybudowaniu europejskiej sieci hubów wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór.
Przypomnijmy też, że w sierpniu tego roku, realizowany przez ORLEN i konsorcjum 17 partnerów międzynarodowy projekt HySPARK jako pierwszy w Polsce pozyskał finasowanie z unijnego programu Clean Hydrogen Partnership. Środki w wysokości blisko 9 mln EUR zostaną przeznaczone między innymi na wyprodukowanie pojazdów wodorowych oraz ich przetestowanie na potrzeby lotniska Chopina i warszawskiej komunikacji miejskiej.




