Okres pandemii był trudny dla uczniów, którzy musieli oswoić się z edukacją zdalną. Licealiści z Jagiellonki, dzięki projektom eTwinning, uczynili z edukacji na odległość międzynarodową przygodę.
Okres pandemii wymaga bardziej kreatywnego podejścia do edukacji, co wykorzystano w Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Władysława Jagiełły w Płocku. Dzięki unijnemu projektowi eTwinning, uczniowie mieli okazję uczyć się razem ze swoimi rówieśnikami z innych krajów.
Tematem jednego z projektów eTwinning było „Technologia w życiu młodzieży w Polsce i we Włoszech”. Uczniowie w ramach inicjatywy mogli wymieniać z uczniami z Włoch doświadczeniami z technologią, poruszono między innymi temat cyberprzemocy. Jednocześnie licealiści rozwijali swój język włoski.
– Napisaliśmy artykuły i opracowaliśmy plakaty nawiązujące do problemu, odbyliśmy także wideokonferencje z naszymi partnerami z projektu, podczas których pracowaliśmy w grupach, dyskutowaliśmy i aktywnie próbowaliśmy komunikować się po włosku. Na koniec stworzyliśmy naszą wspólną książkę w wersji elektronicznej – relacjonują uczniowie klasy 2GG (grupa Italian ab initio).
Pomimo pandemii i przeciwności losu, uczniom udało się wypracować wiele ciekawych i poruszających istotne kwestie materiałów. Młodzi ludzie mieli okazję przekonać się, że młodzież mieszkająca we Włoszech ma te same problemy oraz korzysta z podobnych programów i aplikacji.
Kolejny projekt, w którym biorą udział uczniowie klasy I G, uczący się języka włoskiego, to „Amici Virtuali”. W projekt zaangażowane są szkoły z Francji, Niemiec, Turcji oraz Polski a realizowany jest w języku włoskim.
Celem projektu jest popularyzacja języka włoskiego wśród młodzieży. Licealiści uczą się włoskiego poprzez komunikację z młodzieżą, uczącą się tego pięknego języka na świecie. Poza wymienianiem się wiadomościami, uczniowie przygotowują też prezentacje na temat swoich szkół, miast i rodzin.
Ciekawym pomysłem była wymiana kartkami z życzeniami. Taki naturalny kontakt z językiem obcym, poprzez rozmowy z rówieśnikami, to bardzo efektywny sposób na naukę. Opiekunką projektów jest Agnieszka Kasprzycka.
W ramach projektu „Philosophy with movies” uczniowie z kolei lepiej poznawali język angielski. Od października 2020 r. do kwietnia 2021 r. między uczniami kl. 1C, a uczniami szkół średnich z Albanii, Chorwacji, Rumunii, Turcji i Włoch trwała bardzo szeroka debata na temat „wspólnie obejrzanych” filmów.
– Oprócz doskonalenia kompetencji językowych i cyfrowych, celem projektu było wykorzystanie filozofii do kształtowania umiejętności krytycznego myślenia oraz postawy szacunku i tolerancji dla różnic, które występują między ludźmi, a wynikają z przynależności do różnych ras, religii i kultur. Uczniowie pracowali w grupach międzynarodowych pod kierunkiem nauczycieli z różnych krajów – wyjaśnia opiekunka projektu, Martyna Florkowska-Kardasz.
Bazą dyskusji był film, który każdy zespół musiał obejrzeć, np. „Stowarzyszenie Umarłych Poetów”, „Imię Róży”, czy „Dzień Świstaka”. Uczniowie w swoich grupach analizowali filmy pod względem użytego w nich języka, aspektów symbolicznych, filozoficznych i technicznych (muzyka, efekty), brali udział w spotkaniach online, prezentowali w ich trakcie swoje szkoły i zespoły oraz wykonane zadania.
W trakcie projektu młodzież rozmawiała też o ulubionych książkach, przygotowywała nowe wersje plakatów filmowych czy efektowne prezentacje. Nie zabrakło również rozwiązywania quizów, nagrywania filmików i poznawania aplikacji do pracy online.
– Udział w projekcie wymagał dużej aktywności ze strony moich uczniów, a przecież nie był to dla nich łatwy czas. Dlatego jestem z nich niezwykle dumna. Dołączyli do projektu jako jego najmłodsi uczestnicy, pandemia bardzo utrudniała im pracę, a mimo to świetnie wywiązali się ze swoich zadań. Miło było ich widzieć i słyszeć w trakcie wideokonferencji, a jeszcze milej było podziwiać efekty ich pracy – podsumowuje opiekunka projektu „Philosophy with movies”, Martyna Florkowska-Kardasz.
Efekty projektu są prezentowane w mediach społecznościowych, powstała książka elektroniczna, e-wystawa, a nawet kalendarz na rok 2021.