Podczas wiosennej edycji Kongresu 590, jeden z paneli dotyczył Lotosu, jako nowego koncernu multienergetycznego w kontekście wyzwań rynku. Dlaczego projekt fuzji ORLENU z Lotosem realizowany jest w optymalnym momencie? Dlaczego polską energetykę powinni zmieniać przede wszystkim mocni polscy gracze? I czy nowy koncern będzie skutecznie konkurował z największymi europejskimi graczami?
Wiosenna edycja Kongresu 590 zorganizowana została w dniach 5-6 maja w formule hybrydowej, przy zachowaniu reżimu sanitarnego. W ciągu dwóch dni Kongresu, jednocześnie na trzech scenach prowadzone były panele dyskusyjne, transmitowane na żywo. W moderowanych dyskusjach wzięli udział liderzy z różnych branż, którzy na bieżąco po każdym bloku panelowym podsumowali poruszane tematy. Uruchomiono również studio 590, które przygotowywało interesujące materiały, m.in. wywiady z gośćmi.
5. edycja Kongresu 590 koncentrowała się na pięciu kluczowych dla Polski obszarach: bezpieczeństwie zdrowotnym i ekologii, społeczeństwie, gospodarce, eksporcie i ekspansji gospodarczej oraz infrastrukturze.
Jednym z zaplanowanych paneli dotyczył Lotosu, jako nowego koncernu multienergetycznego w kontekście wyzwań rynku. Prelegenci: Jacek Ciborski, Ekspert w Obszarze Inwestycji Kapitałowych PKN ORLEN S.A., Krzysztof Nowicki, Wiceprezes Zarządu ds. Fuzji i Przejęć, Grupa Lotos S.A., prof. Witold Modzelewski, Prezes Instytutu Studiów Podatkowych, doradca podatkowy, radca prawny oraz prof. nadzw. dr hab. Zbigniew Krysiak, Przewodniczący Rady Programowej Instytutu Myśli Schumana odpowiadali na pytania związane z tym tematem.
Dlaczego projekt realizowany jest w optymalnym momencie? Dlaczego polską energetykę powinni zmieniać przede wszystkim mocni polscy gracze? Czy nowy koncern będzie skutecznie konkurował z największymi europejskimi graczami?
Dyskusję poprowadził Tomasz Wróblewski z Warsaw Enterprise Institute.
Uczestnicy panelu rozmawiali m.in. o fuzji PKN ORLEN z Lotosem w kontekście pandemii.
– Pandemia Covid-19 według mnie jest katalizatorem wszystkich zmian, które zachodzą w wielu branżach, ale szczególnie w branży oil&gas – powiedział Jacek Ciborski, Ekspert w Obszarze Inwestycji Kapitałowych PKN ORLEN S.A. – Była katalizatorem zmian, dotyczących konkurencyjności na rynku – dodał.
Jak tłumaczył, tylko w ostatniej dekadzie ponad 30 rafinerii europejskich zostało zamkniętych właśnie z powodu presji konkurencyjnej z innych rynków. Ostatni rok, to zamknięcie kolejnych kilku rafinerii w Europie.
– Są to często rafinerie słabsze, niezintegrowane, o niższym przerobie ropy naftowej na produkty wysoko marżowe, często zlokalizowane na rynkach nadmorskich, gdzie presja konkurencyjna ze strony innych globalnych graczy jest jeszcze wyższa. To pokazuje konieczność podejmowania działań integracyjnych, które pozwalają na wzmocnienie podmiotów. Tu mamy przykład fuzji Lotosu z Orlenem, który ma na celu wydłużenie łańcucha wartości, wyciągnięcie synergii, optymalizację kosztową obu podmiotów, zamiast konkurowania ze sobą – mówił Jacek Ciborski.
Wyjaśniał także, iż widoczna jest konieczność prowadzenia inwestycji w kierunku zwiększonego przerobu ropy naftowej, czyli uzyskiwania coraz bardziej marżowych produktów. Takie działania podejmuje zarówno PKN ORLEN, rozwijając segment petrochemiczny, jak i Lotos, realizując proces inwestycyjny EFRA. Pandemia natomiast, według eksperta ORLENU, potwierdziła konieczność fuzji z Lotosem.
Jacek Ciborski odniósł się też do wyzwań, jakie stawia połączenie spółek.
– Widzimy synergię w obszarze logistyki, produkcji i dłuższego wykorzystania produktu, jako półsurowców do dalszej produkcji petrochemicznej. To cały czas jest aktualne i wiążące. Natomiast synergia w okresie całej fuzji ulega zmianie, ze względu na parametry makroekonomiczne, ale również elementy związane z samym procesem łączenia – wyjaśniał.
Jako przykład podał środki zaradcze, jakie nałożyła Komisja Europejska na proces łączenia.
– To jest wyzwanie, przed którym dzisiaj stoimy. Środki zaradcze powodują, że musimy po pierwsze przeformułować rafinerię w Gdańsku, tak, żeby była inaczej skonstruowana i bardziej operacyjnie uporządkowana – mówił ekspert PKN ORLEN.
Zapewniał także, iż środki zaradcze nie oznaczają pozbywania się części majątku.
– Nie oddamy 390 stacji pod marką Lotos, nie oddamy 30 proc. rafinerii w Gdańsku. To jest przedmiot, który będzie podlegał dezinwestycji, sprzedaży inwestorowi. I naszym celem jest to, aby fuzję z Lotosem wykorzystać również na patrzenie w przód. Chcemy środki uzyskane ze sprzedaży tych aktywów wykorzystać na cele rozwojowe – argumentował Jacek Ciborski.
Wiceprezes Grupy Lotos ds. fuzji i przejęć, Krzysztof Nowicki wyjaśniał natomiast, że rafineria w okresie pandemii COVID-19, obroniła się w wynikach finansowych, przede wszystkim dzięki trafnym inwestycjom.
– Okres pandemiczny przyniósł konieczność takiego podejścia, które będzie prowadziło do oceny, iż dobrze zarządzane, duże podmioty o zdywersyfikowanych źródłach przychodu, będą stanowiły wartość – stwierdził Krzysztof Nowicki.
Przekonywał, że szczególnie ważne jest to w przypadku podmiotów, które będą się mierzyły z globalnymi koncernami i będą musiały próbować odnaleźć swoją przestrzeń.
– Połączony Lotos z Orlenem będzie miał szansę odnalezienia się w tej przestrzeni i rozwoju w regionie, w którym funkcjonujemy – zaznaczył wiceprezes Grupy Lotos.
Kongres 590 to wydarzenie, które skupia się na Polsce i narodowej gospodarce oraz stwarza możliwość dyskusji w gronie liderów z różnych branż i obszarów o ważnych dla naszego kraju sprawach.
– Doświadczenia roku 2020, które wywołały światowy kryzys gospodarczy, wymagają zrewidowania poglądów, zidentyfikowania zagrożeń i nowego spojrzenie na otaczający świat – tłumaczyli konieczność dyskusji organizatorzy Kongresu 590.