sobota, 15 listopada, 2025
  • Reklama na portalu i w gazecie
  • Kontakt z redakcją
  • Polityka Prywatności
#PetroNews
Reklama
  • Start
  • Bezpieczeństwo
  • Polityka
  • Sport
  • Wydarzenia
  • Informacje
  • Tylko u Nas
Brak rezultatów
Zobacz wszystkie wyniki
#PetroNews
Reklama
#PetroNews
Reklama
Home Informacje Bezpieczeństwo

Jak jeździć po Rondzie Wojska Polskiego? Prościej wytłumaczyć się nie da [FILM, WIZUALIZACJE]

Kierowcy po Płocku

by Agnieszka Stachurska
26 listopada 2019
1.7k
SHARES
14.5k
VIEWS
Podziel się na FacebookuUdostępnij na Twitterze

Rondo Wojska Polskiego, które nie bez powodu nosi przydomek „dzwon”, sprawia problem wielu kierowcom. Zawracanie i jazda pod prąd, przejeżdżanie na czerwonym świetle – to tylko niektóre z przyczyn częstych kolizji. Administratorzy strony Płockie Prawko postanowili raz na zawsze wyjaśnić wszystkie wątpliwości nt. poruszania się po tym skrzyżowaniu.

Dzięki życzliwości autora strony PlockiePrawko.pl, możemy pokazać Wam, w jaki sposób wykonać poszczególne manewry na tym skrzyżowaniu. Cały poniższy materiał stanowi opracowanie autora strony PlockiePrawko.pl i został umieszczony w artykule za jego zgodą.



Reklama

Rondo Wojska Polskiego, choć funkcjonuje tu sygnalizacja świetlna, często jest bohaterem zdarzeń drogowych. Z jakiego powodu? Odpowiedzi na to pytanie podjęli się autorzy strony PlockiePrawko.pl, która ma również swój profil na Facebooku.

– Z perspektywy osoby zdobywającej uprawnienia, skrzyżowanie – podobnie jak każde skrzyżowanie z wyspą centralną – dostarcza problemów w zakresie wyboru pasa ruchu podczas jego pokonywania. Również konieczność zajęcia odpowiedniego pasa przed skrzyżowaniem jest kwestią, której nie można pominąć. W przypadku, gdy sygnalizacja świetlna nie działa, należy stosować się do oznakowania. Standardowo, dla skrzyżowań o ruchu okrężnym, każdy wlot jest oznakowany znakiem C-12 „ruch okrężny” oraz znakiem A-7 „ustąp pierwszeństwa” – tłumaczą autorzy strony.

Zauważają, że skrzyżowanie to zdecydowanie odbiega od tego, co mogłoby być nazwane typowym o ruchu okrężnym, a to ze względu na jego prawie kwadratową budowę, która powoduje, że kierowcy często nie są w ogóle świadomi, iż poruszają się po rondzie. I to właśnie może być przyczyną „wjechania pod prąd”, po niewłaściwej stronie wyspy centralnej.

Płockie Prawko zwraca też uwagę, że kierowcy często nie wiedzą, który sygnalizator ich dotyczy, co skutkuje wieloma groźnymi sytuacjami. Dokładane są kolejne sygnalizatory, również te na wysokości wzroku kierowcy, ale niewiele to pomaga.

Na animacji przygotowanej przez autorów strony widać, ze względu na kwestie czytelności obrazu, dwa sygnalizatory przy każdym wjeździe. W praktyce na tym rondzie kierujący ma do dyspozycji aż cztery sygnalizatory.

Zawracanie

Podczas manewru zawracania, kierujący, który porusza się od strony centrum i zamierza zawrócić, w pierwszej kolejności, już podczas zbliżania się do skrzyżowania, powinien zmienić pas ruchu na lewy (oczywiście z odpowiednim wyprzedzeniem). Dojeżdżając do skrzyżowania należy mieć włączony lewy kierunkowskaz (zamiar zmiany kierunku jazdy na rondzie powinien być sygnalizowany tak samo, jak na każdym innym skrzyżowaniu).

Po przejechaniu „za wyspę” (nigdy nie wolno wjechać w pierwszą jezdnię, „przed wyspą”) kierujący, który zamierza zawrócić, powinien najpierw zająć pas najbliższy wyspie, a następnie, jako że zjeżdża już ze skrzyżowania, ma prawo zająć dowolny pas do jazdy na wprost.

W praktyce szkoleniowo-egzaminacyjnej przyjęło się jednak by zjeżdżając ze skrzyżowania zajmować, podobnie jak na animacji, od razu pas prawy. Ten sposób postępowania jest wygodny i bezpieczny. Natychmiastowe zajęcie pasa prawego ułatwia bowiem wypełnianie obowiązku jazdy możliwie blisko prawej krawędzi jezdni. Zajęcie pasa innego, niż prawy nie jest błędem, ale będzie skutkowało późniejszą koniecznością zmiany pasa na prawy, co oczywiście wiąże się z ryzykiem popełnienia jakiegoś błędu podczas wykonywania tego manewru. Dojeżdżając do prawej krawędzi, należy oczywiście bacznie obserwować lusterko.

Skręt w lewo

Wykonanie manewru skrętu w lewo, w początkowej fazie, przypomina wykonywanie manewru zawracania – dlatego należy podczas zbliżania się do skrzyżowania, zmienić pas ruchu na lewy (oczywiście z odpowiednim wyprzedzeniem). Jeśli zamierzamy skręcić w lewo, skrzyżowanie opuszcza się jednym wylotem wcześniej niż przy zawracaniu. Dlatego też, po przejechaniu za wyspę centralną zajmujemy pas najdalszy od wyspy centralnej. Włączony wcześniej kierunkowskaz w tym momencie powinien automatycznie się wyłączyć, a kierujący skrzyżowanie opuścić, jadąc już na wprost.

Obowiązek jazdy możliwie blisko prawej krawędzi jezdni oznacza, że do prawej krawędzi należy powrócić możliwie (tak aby było to bezpieczne) szybko. Jeśli więc warunki ruchu (korek, etc) nie pozwalają na to przez dłuższy czas – nie stanowi to błędu!

Prawy kierunkowskaz „zjazdowy” a rondo Wojska Polskiego

Choć nie jest to do końca uregulowane przepisami prawa, istnieje bardzo pożyteczny zwyczaj używania prawego kierunkowskazu przed zjazdem z ronda, na którym brak sygnalizacji świetlnej.

Aby zrozumieć tę kwestię, należy postawić sobie pytanie, po co używany jest ten, nie zapisany w przepisach, kierunkowskaz „zjazdowy”. Otóż jego głównym celem jest „pokazanie” kierującym oczekującym na możliwość wjazdu na rondo, iż kierujący używający tego kierunkowskazu będzie opuszczał rondo. W związku z nietypową budową (bardzo szerokie pasy rozdzielające jezdnie) ronda Wojska Polskiego oraz obecności na nim sygnalizacji świetlne, używanie kierunkowskazu w tym miejscu nie ma większego sensu i nie jest praktykowane.
Warto jednak pamiętać, że na innych rondach bez sygnalizacji świetlnej kierunkowskaz „zjazdowy” będzie bardzo przydatny i należy konsekwentnie go wykorzystywać.

SYTUACJA PROBLEMOWA] Skąd tu tyle wypadków?

Skrzyżowanie to cieszy się złą sławą, ale niestety, do większości sytuacji niebezpiecznych dochodzi z winy kierujących, którzy wykazują się niewiedzą oraz niefrasobliwością w obserwowaniu wskazań sygnalizacji świetlnej.
Skrzyżowanie to posiada stosunkowo małą wyspę, stąd jeśli kilka samochodów ustawi się przed sygnałem czerwonym, brakuje miejsca dla innych kierujących, którzy również chcieliby zająć dany pas ruchu.

Jeśli oczekujesz na zwolnienie miejsca do kontynuowania jazdy, tak jak pojazd na animacji, powinieneś obserwować sygnalizację świetlną. Jeśli znajdujesz się przed linią warunkowego zatrzymania p-14 (linia składająca się z prostokątów), ta linia wciąż cię „obowiązuje”!

Niestety, w większości przypadków kierujący są skupieni jedynie na obserwacji pojazdów przed nimi i miejsca, które tworzy się, gdy te pojazdy już ruszą. Przez to nie zauważają tego iż sygnał zmienił się już na czerwony (dokładnie tak jak na animacji). Takie sytuacje skutkują wieloma bardzo groźnymi zdarzeniami na tym skrzyżowaniu, a podczas egzaminu są przyczyną przerwania go z wynikiem negatywnym.

Zachęcamy do obserwowania profilu i strony Płockie Prawko. Znajdziecie tam wiele przydatnych informacji i konkretnych wskazówek, jak poruszać się po Płocku i jakich błędów uniknąć.

Jednocześnie przypominamy, że możecie przesłać zarejestrowane przez Was niebezpieczne lub nieprawidłowe zachowania kierowców na drogach Płocka i powiatu płockiego w prywatnej wiadomości na naszym Facebooku lub przesyłając link do wetransfer.com na nasz KONTAKT. Filmik opublikujemy w naszym cyklu „Kierowcy po Płocku”.

Share1121Tweet254

Reklama

Aktualności

Przedszkole Marzeń z nowym rozdziałem. Uroczysta Gala Nadania Nazw Grupom

Tomasz Kominek o maratonie, samorządzie i codziennej walce z hejtem [PODCAST]

W części Płocka nie będzie wody w kranach

Młodzi miłośnicy zabawy słowem mogą zabłysnąć. Ostatnie chwile na zgłoszenie

Wisła zimą nie wyleje? Rusza pogłębianie rzeki

Kolejna śmierć na drodze powiatu płockiego!

Polityka

Tomasz Kominek o maratonie, samorządzie i codziennej walce z hejtem [PODCAST]

PiS: Pacjenci nie doczekają zabiegów, a kobiety będą rodziły na SOR?

Konfederacja: Obcokrajowcy w Soczewce to zagrożenie

Ile zarobi prezydent Płocka? Zdecydują radni

Czy miasto sprzeda udziały w Wiśle Płock?

Nowe forum dialogu z biznesem w regionie płockim

Bezpieczeństwo

Kolejna śmierć na drodze powiatu płockiego!

Śmiertelny wypadek! „Wszedł wprost pod pojazd”

Miał przy sobie narkotyki warte tysiące złotych

Senior potrącił pieszego na pasach

Zderzenie aut na wyjeździe z Płocka. Droga zablokowana

Zderzenie aut w centrum Płocka. Jedna osoba w szpitalu

Sport

Płoccy siatkarze zawalczą o cenne punkty

Piękna wygrana Jutrzenki Płock. Co dalej?

Płocczanie mistrzami w brazylijskim jiu-jitsu

Zbliża się Płocka Sztafeta Olimpijska

Biało-czerwone emocje w ORLEN Arenie. Maluchy pokazały, czym jest radość ze sportu

Przed Jutrzenką Płock ważny mecz

  • Start
  • Bezpieczeństwo
  • Polityka
  • Sport
  • Wydarzenia
  • Informacje
  • Tylko u Nas

© 2025 Sentra Media - Nasza Polityka Prywatności.

Nasza strona używa plików cookies. Zaakceptuj przez kliknięcie lub przewiń stronę. Akceptuje
Polityka plików Cookie

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Brak rezultatów
Zobacz wszystkie wyniki
  • Strona Główna
  • Bezpieczeństwo
  • Polityka i Politycy
  • Rozrywka i Wydarzenia
  • Sport
  • Tylko u Nas
  • Warto przeczytać!
  • Reklama w mediach
  • Kontakt

© 2025 Sentra Media - Nasza Polityka Prywatności.