Blisko 120 dziennikarzy, wydawców, ekspertów i medioznawców z całego Mazowsza wzięło udział w II Forum Mazowieckich Mediów Lokalnych, które odbyło się 29 października w Państwowym Muzeum Etnograficznym w Warszawie. Wydarzenie zakończyła uroczysta gala wręczenia nagród „Biały Kruk”, przyznawanych za najlepsze materiały prasowe, radiowe, telewizyjne i internetowe.
Rozmowy o kondycji mediów lokalnych
Forum Mazowieckich Mediów Lokalnych, organizowane przez samorząd województwa mazowieckiego, to platforma wymiany doświadczeń i dyskusji o wyzwaniach, przed jakimi stoją media lokalne. W tegorocznej edycji uczestniczyło niemal 120 przedstawicieli redakcji i ekspertów, którzy debatowali o roli mediów w społeczeństwie informacyjnym, dezinformacji w internecie, rosnącej roli sztucznej inteligencji oraz finansowaniu lokalnych wydawnictw.
Wśród prelegentów znaleźli się m.in. Bogusław Chrabota (redaktor naczelny Gremi Media), dr hab. Łukasz Szurmiński (medioznawca, Uniwersytet Warszawski), Marcin Kostecki (Stowarzyszenie Demagog), Kamil Smogorzewski (Instytut IBRIS), Anna Ryczek (agencja Samorządowe Internety) oraz Piotr Wrotek (ekspert w zakresie komunikacji online). Spotkanie zwieńczyło spotkanie autorskie z reporterem i felietonistą Mariuszem Szczygłem, które poprowadziła dr Marta Milewska, Rzeczniczka Prasowa Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego. Mariusz Szczygieł wyjaśniał m.in., w jaki sposób nawiązuje relacje w trakcie reportażu oraz jak powstają jego książki.
Co się klika w sieci?
Pierwszy panel, moderowany przez Annę Ryczek, poświęcono dziennikarstwu internetowemu. Uczestnicy rozmawiali o sposobach tworzenia treści, które przyciągają uwagę czytelników i budują zaangażowanie w mediach społecznościowych.
– W mediach społecznościowych kluczowe są emocje – wzruszenie, duma lokalna i złość. Promowane są także historie z udziałem dzieci i młodzieży – wskazała Anna Ryczek.
Paweł Skumiał z portali tusochaczew.pl i kutno.pl zwrócił uwagę na znaczenie autentyczności w przekazie.
– Tytuł powinien być chwytliwy, ale nie zmanipulowany. Odbiorcy to wyczują. Korzystamy ze sztucznej inteligencji, ale z rozwagą – mówił.
Z kolei dziennikarka Iza Kraj z „Super Expressu” podkreśliła, że media lokalne mają większy potencjał, niż duże redakcje ogólnopolskie, ponieważ są bliżej odbiorców i tematów, które naprawdę ich dotyczą.
Dezinformacja i sztuczna inteligencja
Podczas drugiego panelu, prowadzonego przez Bogusława Chrabotę, dyskutowano o rosnącej skali dezinformacji w sieci i roli sztucznej inteligencji w kształtowaniu przekazu medialnego.
Marcin Kostecki z Demagoga podał, że tylko w 2024 roku jego organizacja zidentyfikowała 695 fałszywych publikacji, czyli średnio dwa dziennie. W miesiącach letnich 2025 roku odnotowano aż 94 tysiące przykładów antyukraińskiej propagandy.
Z kolei dr hab. Łukasz Szurmiński ostrzegał przed tzw. „efektem plemienności”, który prowadzi do powielania niesprawdzonych treści zgodnych z przekonaniami odbiorców.
Dziennikarka Joanna Stachurska-Ruszkowska (Radio Radom) przywołała przykład lokalnej dezinformacji, która doprowadziła do zablokowania inicjatywy utworzenia Centrum Integracji Cudzoziemców w Radomiu.
– Zalew fałszywych informacji może skutecznie powstrzymać dobre projekty. Edukacja medialna to dziś obowiązek, nie luksus – podkreśliła.
Paneliści zwrócili uwagę na potrzebę edukacji medialnej wśród młodzieży oraz wprowadzenia regulacji prawnych dotyczących treści generowanych przez AI.
Monetyzacja i przyszłość lokalnych redakcji
Trzeci panel, moderowany przez Jacka Krzemińskiego, poświęcono finansowaniu mediów lokalnych. Dyskusja dotyczyła m.in. spadku przychodów z reklam, trudności na rynku prasy drukowanej oraz możliwych modeli biznesowych – od wydawnictw bezpłatnych po subskrypcje i platformy patronackie.
Mateusz Orzechowski, wiceprezes Stowarzyszenia Mediów Lokalnych, zwrócił uwagę na potrzebę sieciowania redakcji, co pozwala zwiększyć siłę przetargową wobec reklamodawców.
Z kolei Cezary Gołaś z Ostrowi Mazowieckiej opowiedział o sukcesie lokalnego, bezpłatnego wydawnictwa, które stało się uzupełnieniem portalu internetowego.
Eksperci zgodzili się, że kluczem do rozwoju mediów lokalnych pozostaje rzetelność, lokalność i budowanie więzi z czytelnikami.
Gala „Biały Kruk” – nagrody dla najlepszych
Zwieńczeniem Forum była uroczysta gala wręczenia nagród „Biały Kruk”, przyznawanych za najlepsze materiały dziennikarskie z Mazowsza. W konkursie wzięło udział 137 prac, z których wyłoniono 13 laureatów i przyznano 28 wyróżnień.
Nagrody przyznało jury pod przewodnictwem prof. dr. hab. Janusza Adamowskiego, medioznawcy z Uniwersytetu Warszawskiego. W jego skład weszli również: Anna Banasik (PAP), Sławomir Majcher (TVP3), Tomasz Miłkowski (SDRP) oraz Bogusław Chrabota (Gremi Media).
Tytuł „Dziennikarskiej Osobowości Roku” otrzymał Ryszard Marut, współzałożyciel i redaktor naczelny „Tygodnika Ciechanowskiego”.
– To moja pierwsza nagroda za całokształt pracy. Media lokalne są nie tylko informatorem, ale także propagatorem wartości i idei – powiedział laureat.
Marszałek województwa Adam Struzik podkreślił znaczenie pracy dziennikarzy lokalnych:
– To Państwo są najbliżej swoich odbiorców i ważnych dla nich spraw. Dziękuję za zaangażowanie i rzetelność, które budują społeczeństwo obywatelskie.
Nagrody specjalne przyznano za propagowanie tematów zdrowotnych, kulturalno-oświatowych i historycznych.
Tegoroczne Forum potwierdziło, że media lokalne pozostają fundamentem demokracji informacyjnej – blisko ludzi, wrażliwe na problemy i dumne z lokalnych osiągnięć. Dyskusje ekspertów i dziennikarzy pokazały, że mimo wyzwań technologicznych i finansowych, to właśnie lokalne redakcje są najbliżej prawdy o codziennym życiu społeczności Mazowsza.






























