W środę rado biuro podróży Neckermann Polska oświadczyło, że nie jest w stanie wywiązać się z umów zawartych z podróżnymi. Marszałek województwa uruchomił już gwarancje ubezpieczeniowe biura, aby zabezpieczyć 3600 turystów, przebywających poza granicami kraju.
– Otrzymaliśmy już od Neckermann Polska wykaz destynacji, hoteli i turystów. Staramy się teraz oszacować, gdzie sytuacja jest najtrudniejsza i wymaga natychmiastowej interwencji. Niestety, sytuacja jest bardzo dynamiczna. Z coraz większej liczby miejsc docierają do nas sygnały o problemach turystów – mówi wicemarszałek Wiesław Raboszuk.
Turyści, którzy wykupili wczasy w Neckermann przebywają głównie w rejonie Morza Śródziemnego (Hiszpania, Włochy, Portugalia, Francja, Włochy, Chorwacja, Turcja). Z wielu hoteli już docierają sygnały o problemach z nieopłaconym zakwaterowaniem.
Jak wyjaśnia urząd marszałkowski, w przypadku ogłoszenia niewypłacalności biura podróży, zadania marszałka wynikają z nowej ustawy o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych. Marszałek ma więc uprawnienia do wydania dyspozycji wypłaty zaliczki z zabezpieczenia finansowego niewypłacalnego biura. W przypadku, gdy środki z zabezpieczenia okażą się niewystarczające, ma uprawnienia do wydania dyspozycji wypłaty zaliczki z Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Główna gwarancja Neckermann Polska opiewa na 25 mln zł.
– Środki te przeznaczone mogą być na pokrycie kosztów kontynuacji imprezy turystycznej (np. opłata za hotel i wyżywienie do końca pobytu), pokrycie kosztów powrotu i prowadzenia działań związanych z organizacją powrotu do kraju turystów w przypadku, gdy organizator go nie zapewnił. Jest to również zabezpieczenie służące podróżnym, których imprezy nie zostaną zrealizowane lub częściowo zrealizowane (wcześniejszy powrót do kraju) – podkreśla Izabela Stelmańska zastępca dyrektora Departamentu Kultury, Promocji i Turystyki w urzędzie marszałkowskim.
Urząd marszałkowski zapewnia również, że jest w kontakcie z ubezpieczycielem – Allianz Polska, a także Ministerstwem Sportu i Turystyki, Ministerstwem Spraw Zagranicznych. W tej sprawie powołano specjalny zespół kryzysowy, który monitoruje sytuację, udziela informacji turystom i organizuje ich pobyt i powrót do kraju.
– W przypadku niepokojących informacji, prosimy klientów biura Neckermann Polska o kontakt telefoniczny z urzędem marszałkowskim – (22) 59 79 543, (22) 59 79 541, (22) 59 79 545 – wyjaśnia urząd marszałkowski.
Jeszcze dziś do Polski powróci grupa ok. 500 osób. Są to powroty planowe. Turyści wracają z Turcji i Grecji. Jutro do kraju przyleci kolejnych ok. 220 osób, tym razem z Tunezji i Egiptu. Będą to również loty planowe.
Komunikat dla podróżnych, którzy zawarli umowy o imprezy turystyczne z Neckermann Polska Biuro Podróży Sp. z o.o.
Informujemy, że 25 września br. Zarząd spółki Neckermann Polska Biuro Podróży Sp. z o.o. złożył Marszałkowi Województwa Mazowieckiego oświadczenie o niewypłacalności, co oznacza, że spółka nie jest w stanie wywiązać się z umów zawartych z podróżnymi o udział w imprezach turystycznych.
Spółka posiada zabezpieczenie finansowe w postaci dwóch umów gwarancji ubezpieczeniowych wystawionych przez AWP P&C S.A. Oddział w Polsce (Allianz Partners) z siedzibą w Warszawie przy ul. Domaniewskiej 50 B.
- Umowa gwarancji numer GU/00006/2017 z 8 grudnia 2017 r. chroniąca umowy zawarte od 1 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2018 r.
- Umowa gwarancji numer GU 00005/2018 z 14 grudnia 2018 r. chroniąca umowy zawarte od 1 stycznia 2018 r. do 31 grudnia 2019 r.
Organem do którego należy się zwrócić w przypadku, gdy:
- Podróżny w momencie niewypłacalności znajduje się poza granicami kraju jest Marszałek Województwa Mazowieckiego, który w zależności od sytuacji może pokryć koszty kontynuacji imprezy turystycznej, pokryć koszty powrotu lub podjąć działania związane z organizacją powrotu.
Kontakt:
Departament Kultury, Promocji i Turystki
Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego w Warszawie
ul. Brechta 3 03-472 Warszawa,
tel. +48 22 597 95 40, +48 22 597 95 43,
+48 22 597 95 45, +48 22 597 95 41,
adres e-mail: dkpit@mazovia.pl
Podróżni, którzy wnieśli wpłaty za imprezę:
- która nie została lub nie zostanie zrealizowana;
- która została przerwana i nastąpił wcześniejszy powrót do kraju (częściowy zwrot wpłaty za niewykorzystane dni) oraz osoby, które pokryły samodzielnie koszty powrotu do kraju
proszone są o składanie zgłoszenia do gwaranta tj. AWP P&C S.A. Oddział w Polsce (Allianz Partners) z siedzibą w Warszawie przy ul. Domaniewskiej 50 B.
Zgłoszenie winno zawierać:
- imię i nazwisko oraz adres do korespondencji poszkodowanego podróżnego,
- kopię umowy o udział w imprezie,
- kopie dowodów wpłat za imprezę oraz udokumentowanie innych kosztów poniesionych podczas imprezy związanych z niewypłacalnością;
- oświadczenie stwierdzające niewykonanie umowy przez Neckermann Polska Biuro Podróży Spółka z o. o i określenie wysokości roszczenia;
- numer rachunku bankowego, na który ma nastąpić zwrot.
Osoby przebywające za granicą mogą skontaktować się z Centrum Operacyjnym pod czynnym całą dobę numerem telefonu: +48 22 522 29 00.
Dla osób, których wyjazd został odwołany dedykowany jest, czynny w dni powszednie w godzinach 8:00-16:00, numer telefonu: +48 22 563 11 00 oraz adres e-mail: nm.odwolania@allianz.com.
Rzeczpospolita Polska dostosowała ochronę klientów biur podróży do prawa unijnego, stąd wszyscy uprawnieni poszkodowani podróżni otrzymają 100 proc. zwrot wpłat.