Jak zostać blogerem? Czy można na tym zarobić? O rozpoczęciu kariery blogera, a także o podstawowych narzędziach i zyskach z prowadzenia bloga rozmawialiśmy z Bartkiem Luzakiem, redaktorem prowadzącym serwis YT360.pl, który był prelegentem płockiego Czwartkowego Spotkania Social Media.
Marzeniem chyba każdego początkującego blogera jest zarabianie na własnym blogu. Czy w Polsce da się jeszcze zarobić na blogowaniu?
Blogowanie to bez wątpienia długa ścieżka kariery. Ale mamy w Polsce przykłady blogerów, dla których blogowanie jest jedyną pracą. A to znaczy, że można się z tego utrzymać. Poprzez współpracę z markami, robiąc akcje pod patronatami, zarabiają pieniądze.
Czy rozpoczęcie blogowania wymaga dużych nakładów finansowych?
Nie, skorzystanie z gotowej platformy jest bezpłatne. Jeśli chcesz pisać pod własnym nazwiskiem, koszty ograniczają się właściwie do wykupienia domeny. Trzeba natomiast poświęcić sporo czasu, żeby nauczyć się naszego narzędzia pracy.
Powiedzmy, że mamy już pomysł na swojego bloga, od czego zacząć?
Są dwie ścieżki. Można zacząć od platformy blogowej, jest to łatwiejsze, bo mamy już gotowe narzędzie. Wystarczy tylko wybrać szablon i zacząć pisać. Druga droga, nieco trudniejsza, to własna domena i pisanie pod własnym nazwiskiem, na swoich własnych serwerach.
Czy istnieją jakieś chwyty stosowane przez blogerów, które mogą szybko przynieść popularność?
Bardzo popularne jest krosowanie się blogerów, czyli gościnne wpisy. Jest to dobry sposób, żeby zaistnieć w miejscu, które ma większy zasięg. Dzięki temu możemy zyskać popularność. W blogosferze najważniejsze są kontakty, znalezienie innego blogera, który pisze w podobnej tematyce lub interesuje się tymi samymi rzeczami. Wtedy bardzo prawdopodobne, że jego fani zajrzą także na naszego bloga.
Jakie są podstawowe błędy początkujących blogerów?
Czasami niektórzy zbyt wcześnie „zachłysną” się pierwszymi, drobnymi sukcesami i za szybko sprzedają przestrzeń na blogu określonym markom. Najpierw warto popracować na własną pozycję, nawet gdyby miało to wiązać się z niezarabianiem pieniędzy. Jeśli już robić kampanie reklamowe to z markami, z którymi rzeczywiście się utożsamiamy. Bo internauci szybko zauważają fałsz.
Jaka zatem jest przyszłość blogosfery? Czy możemy mówić o trendach w tej dziedzinie?
Najbardziej w tej chwili liczą się blogi eksperckie. Wiedza, którą ludzie chcą się dzielić z innymi, zawsze jest w cenie. Jeśli faktycznie ktoś się na czymś zna, to z pewnością znajdzie swoich wiernych odbiorców.
Na koniec zapytam, jak podobało ci się spotkanie w Płocku?
Jestem pod wrażeniem organizacji eventu. Wszystko jest dopięte na ostatni guzik: są sponsorzy, patroni medialni. Bardzo profesjonalnie przygotowane spotkanie. Płock naprawdę zawiesił poprzeczkę bardzo wysoko.
Dziękuję za rozmowę.