Zamknij

Wodór to przyszłość. ORLEN zbuduje międzynarodową sieć hubów wodorowych

19:09, 21.06.2021 Agnieszka Stachurska
Skomentuj

Zgodnie z zapowiedziami, w Płocku powstanie innowacyjna instalacja przetwarzania odpadów komunalnych w niskoemisyjny wodór. To część programu inwestycyjnego Hydrogen Eagle, zakładającego budowę przez Grupę ORLEN międzynarodowej sieci hubów wodorowych.
Budowa międzynarodowej sieci hubów wodorowych zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji, które będą przetwarzały odpady komunalne w zero i niskoemisyjny wodór, to część założeń programu inwestycyjnego Grupy ORLEN - ​HYDROGEN EAGLE. Jedna z takich instalacji ma powstać w Płocku. Zgodnie z założeniami, w ramach tego projektu planowana jest również budowa ponad 100 stacji tankowania dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo. Program obejmuje Polskę, Czechy i Słowację. Jego realizacja pozwoli Grupie ORLEN osiągnąć do 2030 roku moce wytwórcze wodoru na poziomie ok. 50 tys. ton rocznie. Łącznie ma powstać sześć nowych hubów wodorowych, w tym trzy w Polsce, dwa w Czechach oraz jeden na Słowacji. Huby zasilane będą przez odnawialne źródła energii, w tym realizację instalacji elektrolizy, do której energia elektryczna zostanie dostarczona z wykorzystaniem mocy morskiej farmy wiatrowej Baltic Power. Łącznie docelowo moc instalacji elektrolizy zasilanych OZE wyniesie ok. 250 MW. źródło: PKN ORLEN Jednym z ważniejszych elementów programu jest budowa trzech innowacyjnych instalacji przetwarzania odpadów komunalnych w niskoemisyjny wodór, które powstaną w Płocku, Ostrołęce oraz w Czechach, a także międzynarodowa sieć ponad 100 stacji tankowania wodoru. Jak podkreśla Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN, to właśnie dzięki odważnym, innowacyjnym inwestycjom w Polsce, Czechach i na Słowacji, Grupa ORLEN ma szansę stać się środkowoeuropejskim liderem paliw wodorowych.
- Mamy świadomość, że jest to niezwykle istotne, zarówno z biznesowego, jak i środowiskowego punktu widzenia. Wejście w obszar zrównoważonej produkcji wodoru w perspektywie kolejnych dekad zapewni nam przewagi konkurencyjne w obszarze detalicznym, rafineryjnym i energetycznym. Ponadto, pozwoli na znaczącą redukcję śladu węglowego i będzie ważnym krokiem do osiągnięcia neutralności emisyjnej w 2050 roku - tłumaczy Daniel Obajtek.
Program HYDROGEN EAGLE ma wzmocnić powstającą europejską infrastrukturę wodorową European Hydrogen Backbone (EHB), wesprze również budowę potencjału Europy w produkcji zero- oraz niskoemisyjnego wodoru i stabilnego łańcucha dostaw. Dzięki jego wdrożeniu, znacznie zredukowana zostanie emisja CO2, projekt przyczyni się też do rozwoju odnawialnych źródeł energii, wspierając cele gospodarki w obiegu zamkniętym, między innymi poprzez przetwarzanie odpadów komunalnych w rynkowe produkty. Jak podkreśla Grupa ORLEN, zastosowanie niskoemisyjnych technologii wytwarzania pozwoli na redukcję emisji CO2 nawet o 1 milion ton rocznie. źródło: PKN ORLEN Instalacje elektrolizy, które będą wytwarzać zeroemisyjny wodór, zasilane zostaną przez morską i lądową energetykę wiatrową oraz fotowoltaikę. W Polsce powstaną 54 stacje tankowania wodoru, które obsłużą transport indywidualny, publiczny i towarowy. W Czechach zaplanowano 22 takie obiekty, a na Słowacji - 26. Projekt HYDROGEN EAGLE przeszedł już pomyślnie etap weryfikacji przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii w konkursie na projekty z obszaru technologii i systemów wodorowych w ramach mechanizmu IPCEI. Kolejny krok to ubieganie się o notyfikację wsparcia przez Komisję Europejską. Zaznaczmy, że jest to kolejny etap inwestycji w niskoemisyjny transport wodorowy w Grupie ORLEN. W Niemczech, na stacjach grupy w Wolfsburgu i Müllheim, działają już pilotażowe punkty tankowania wodoru. We Włocławku, Trzebini i Płocku powstają instalacje wytwarzania wodoru o jakości automotive, o docelowych łącznych możliwościach produkcji ponad 1000 kg na godzinę. Huby będą dostarczać wodór na stacje dla transportu indywidualnego i komunikacji publicznej. Koncern rozpoczął postępowania przetargowe na budowę pierwszych polskich stacji tankowania wodoru zlokalizowanych w Poznaniu i Katowicach. W planach jest także budowa sześciu stacji w Czechach. http://petronews.pl/z-odpadow-chca-wytwarzac-paliwo-i-produkty-petrochemiczne-spadnie-oplata-za-smieci/

(Agnieszka Stachurska)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

uczestnik sympozjumuczestnik sympozjum

0 0

biorąc pod uwagę łańcuch produkcyjny farm wiatrowych wodór pozyskiwany z elektroli przy takim źródle zasilania wcale nie jest mniej emisyjny niż wodór wytwarzany w procesie reformingu parowego. do tego dochodzą potężne i kosztowne kwestie transportu wodoru do tych hubów więc w sumie jest to ganianie za własnym ogonem , bez dopłat państwa nikogo by nie było stać na zakup tego wodoru w jakości automotive. 08:18, 22.06.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%