Ogromne elementy Kompleksu Olefin III dopłynęły pod koniec marca do Gdańska. Na statku, który wyruszył z Hiszpanii, znalazła się m.in. ważąca ponad 800 ton kolumna (wash tower).
Specjalistyczny statek Fairmaster dopłynął do portu w Gdańsku w środę, 29 marca. Dzień później poszczególne elementy ogromnego ładunku przeładowano na barki, które wyruszyły już w liczącą 400 kilometrów trasę w górę Wisły – do Płocka.
Jak podaje portal gospodarkamorska.pl, Fairmaster o długości 153 m jest już szóstym statkiem rozładowywanym przez MAG wraz z DSV – Global Transport and Logistics, czyli firmą, która jest odpowiedzialna za realizację projektu i organizację wszystkich związanych z nim dostaw na terenie Polski.
Największym elementem transportowanym przez tę jednostkę (a płynącym właśnie do Płocka) jest ogromna, ważąca 827 ton kolumna wash tower, o długości niemal 100 metrów i o średnicy około 8 metrów. Jest to jednocześnie największy element, jaki kiedykolwiek transportowano Wisłą. Fairmaster dostarczył też 6 dodatkowych komponentów o łącznej wadze 205 ton.
Przepłynęły kilka tysięcy mil morskich, a później kilkaset kilometrów Wisłą do Płocka. Teraz elementy instalacji Olefin pokonują ostatni, choć wcale nie najłatwiejszy, etap transportu ulicami miasta. Oto jak powstaje największa inwestycja petrochemiczna w Europie 💪🏻 pic.twitter.com/h6CEEA8zvz
— ORLEN (@PKN_ORLEN) March 29, 2023
Wszystkie te elementy znajdą się na budowie Kompleksu Olefin III w Zakładzie Produkcyjnym w Płocku, który ORLEN realizuje w ramach strategicznego Programu Rozwoju Petrochemii. Jest to największa inwestycja petrochemiczna w Europie w ciągu ostatnich 20 lat, a sam teren Olefin III zajmie około 100 hektarów, czyli 140 pełnowymiarowych boisk do piłki nożnej. Wytwarzane będą tam produkty petrochemiczne, stanowiące bazę do produkcji przedmiotów codziennego użytku, m.in. środków czystości i artykułów higienicznych i medycznych, włókien syntetycznych do produkcji odzieży czy masek ochronnych, a także m.in. części samochodowe, elementy sprzętów AGD i urządzeń elektronicznych.
Barki z tym transportem powinny dotrzeć do Płocka w połowie tygodnia (ok. 5 kwietnia). Następnie w ciągu dwóch tygodni zostaną one nocą przetransportowane z nabrzeża Wisły w Płocku na teren Zakładu Produkcyjnego PKN ORLEN.




Coś się zmienia, jeszcze około miesiąc temu ten baniak miał mierzyć 120 m. Skurczył się czy cóś innego?
Swoją drogą dlaczego ta wieża schładzająca (ang, quench tower) ma wysokość aż 120 m ? Może połowa jej wysokości to tzw szklanka, aby zapewnić odpowiednie NPSH na ssaniu pompy odbierającej z niej ciecz. Na wysoki ciężar musi składać się płaszcz baniaka oraz jego wnętrzności, tj ruszt i wypełnienie strukturalne ( ang: grid & structural packing )