- Rekordowa liczba odebranych przez Grupę ORLEN ładunków skroplonego gazu ziemnego to wynik inwestycji, które będą kontynuowane w kolejnych latach. Budowa własnej floty gazowców czy rezerwacja pełnych mocy regazyfikacyjnych w nowym, pływającym terminalu w Zatoce Gdańskiej, to gwarancja stabilnych dostaw do polskich odbiorców oraz istotne wzmocnienie pozycji Grupy w regionie - podkreśla Daniel Obajtek.Łącznie, od początku istnienia Terminalu im. Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu, do gazoportu dotarło 268 ładunków skroplonego gazu ziemnego. Ostatni ładunek dotarł do terminalu 29 grudnia 2023 r., na podstawie długoterminowej umowy z katarskim partnerem - QuatarEnergyLNG (dawniej Qatargas). Gazowiec "Al Sahla" dostarczył ok. 90 tys. ton gazu w postaci skroplonej. Warto zaznaczyć, że w ostatnich latach liczba ładunków LNG odbieranych przez Grupę ORLEN sukcesywnie wzrasta. W 2021 roku do terminala w Świnoujściu zawinęło 35 metanowców, natomiast w 2022 roku zrealizowano 58 dostaw o łącznym wolumenie 4,4 mln ton skroplonego gazu ziemnego. Pozwoliło to zaspokoić ok. 1/3 krajowego zapotrzebowania na surowiec. W ubiegłym roku LNG importowano głównie ze Stanów Zjednoczonych - do Świnoujścia wypłynęło 41 amerykańskich statków w ramach zakupów długoterminowych oraz spot. Na drugim miejscu znalazł się Katar z liczbą 19 dostaw, a po jednym transporcie trafiło do świnoujskiego gazoportu z Trynidadu i Tobago oraz Gwinei Równikowej. Duże znaczenie w umacnianiu roli LNG w krajowym systemie bezpieczeństwa energetycznego ma rozwój własnej floty gazowców. Dlatego w październiku 2023 roku, w koreańskiej stoczni Hyundai Samho Heavy Industries odbyła się uroczystość nadania imienia dwóm kolejnym jednostkom Grupy ORLEN: "Święta Barbara" oraz "Ignacy Łukasiewicz". Tym samym dołączają one do statków "Lech Kaczyński" i "Grażyna Gęsicka", które pływają już po międzynarodowych wodach, a w 2023 roku dostarczyły do Polski 8 ładunków LNG o łącznym wolumenie ponad 0,5 mln ton. W 2028 roku planowane jest uruchomienie drugiego polskiego gazoportu w Zatoce Gdańskiej. Umożliwi to dalszą intensyfikację krajowego importu LNG oraz rozwój działalności koncernu w tym segmencie. Grupa ORLEN zarezerwowała w nowej inwestycji pełne moce regazyfikacyjne, które wyniosą 6,1 mld m sześc. rocznie. Po oddaniu gazoportu do użytku oraz zakończeniu rozbudowy Terminala LNG im. Prezydenta Lech Kaczyńskiego w Świnoujściu, łączna przepustowość obu instalacji wzrośnie do ok. 14 mld m sześc.
19:23, 08.01.2024
Zapomnieliście napisać, ile razy więcej trzeba było za to zapłacić w odniesieniu do gazu rosyjskiego.
Więc artykuł do niczego jest. 19:23, 08.01.2024
straszny_zbój07:04, 09.01.2024
Wolność jest bezcenna, więc warto za nią zapłacić, a jak tobie brakuje kopiejek, to jedź na front. 07:04, 09.01.2024
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu petronews.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
0 0
Zryty czerep masz, szkoda, że nie wiesz o tym :) 10:41, 09.01.2024
0 0
Był prawie monopol ruski, teraz będzie hamerykański. 12:44, 09.01.2024
0 0
no tak. jak sądzę, wspierasz PO. no to witaj w Generalnej Gubernii. A GDZIE WOLNOŚĆ??? B Y Ł A!!!! 12:47, 09.01.2024