Wdrożenie technologii wodorowych w transporcie szynowym powoli staje się faktem. PKN ORLEN podpisał w tej sprawie list intencyjny z PKP i PESA – spółki chcą razem prowadzić projekty badawczo-rozwojowe oraz działania, dzięki którym wodór będzie stosowany jako na kolei jako paliwo, zasilającego pojazdy szynowe.
Podpisany list intencyjny to kolejny z kroków na drodze PKN ORLEN i strategii ORLEN2030, która zakłada dynamiczny rozwój paliw alternatywnych.
Jak tłumaczy Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN, sektor kolejowy i jego wodoryzacja stanowi dla Koncernu bardzo atrakcyjny kierunek, również z punktu widzenia ograniczenia emisji CO2 i ochrony środowiska.
– Chcemy rozwijać ten obszar we współpracy z PKP i PESA, ponieważ pozwoli to jeszcze lepiej poznać stojące przed nami wyzwania technologiczne. W strategii ORLEN2030 kładziemy duży nacisk na rozwój paliw alternatywnych, gdyż jest to przyszłość motoryzacji. W perspektywie najbliższej dekady będziemy wzmacniać pozycję regionalnego lidera technologii wodorowych, co przyniesie nam wymierne korzyści biznesowe – tłumaczy Daniel Obajtek.
Współpraca z PKP i PESA Polska może spowodować, że ORLEN stanie się jednym z liderów w zakresie wdrażania i rozwoju technologii wodorowych w Europie.
Jak podkreśla Józef Węgrecki, Członek Zarządu PKN ORLEN ds. Operacyjnych, zawarte porozumienie otwiera drogę do szerokiego zastosowania technologii wodorowej, która jest technologią przyszłości.
– Dostrzegamy duży potencjał wodoryzacji transportu szynowego i liczymy, że podjęta współpraca zapoczątkuje rewolucję w tym obszarze, a my – wraz z naszymi partnerami – będziemy jej pionierami – dodaje Józef Węgrecki.
Warto podkreślić, że realizacja projektów wodorowych to nie tylko budowa prototypu pojazdu szynowego – oprócz dostarczenia pojazdów, które wykorzystują napędy z paliwowymi ogniwami wodorowymi, należy zapewnić również możliwość tankowania wodorem budowanych pojazdów.
Rafał Zgorzelski, Członek Zarządu PKP zapewnia, że wdrożenie technologii wodorowych w transporcie szynowym może mieć kluczowe znaczenie dla przyspieszenia rozwoju tych technologii w Polsce, ale i dla znaczącego ograniczenia emisji CO2 w transporcie. To z kolei przyczyni się do osiągnięcia wskaźników, wynikających z wdrożenia Zielonego Ładu.
– Grupa PKP ma świadomość roli, jaką może odegrać w tym procesie, stąd nasza decyzja o współpracy z PKN ORLEN i PESA, które jako pierwsze w kraju rozpoczęły prace nad wdrożeniem tego paliwa w transporcie szynowym – mówi Rafał Zgorzelski.
Jak już informowaliśmy, pierwszym polskim producentem taboru, który rozpoczął pracę nad wykorzystaniem napędów z wodorowymi ogniwami paliwowymi, jest bydgoska PESA, która od blisko dwóch lat pracuje nad lokomotywą manewrową napędzaną wyłącznie tego typu energią.
– Lokomotywę z napędem wodorowym zaprezentujemy na targach Trako. Jej eksploatację planujemy rozpocząć w przyszłym roku. Jednocześnie pracujemy nad pojazdem pasażerskim zasilanym z trakcji i ogniw wodorowych oraz pojazdami wykorzystującymi baterie jako źródło zasilania. Niskoemisyjne pojazdy szynowe to jedno z kluczowych założeń przyjętej przez PESA Strategii 2025+” – mówi Jacek Konop, Wiceprezes PESA ds. technicznych.
Przypomnijmy, że nie jest to jedyna inwestycja ORLENU w transport oparty o wodór. Wcześniej Koncern podpisał listy intencyjne o współpracy na rzecz rozwoju wodoru w transporcie również z producentem pojazdów szynowych Alstom oraz samorządami i miejskimi spółkami, w tym z Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, Krakowskim Holdingiem Komunalnym i MPK w Krakowie, Gminą Miastem Płock, Gminą Miastem Włocławek, MPK w Poznaniu, MPK w Łodzi i MPK W Olsztynie, Gminą Piła i Miejskim Zakładem Komunikacji w Pile, a także z Miejskim Zakładem Komunikacyjnym w Bielsku-Białej, będącymi potencjalnymi odbiorcami wodoru.
We Włocławku powstanie natomiast hub wodorowy, który początkowo ma produkować około 170 kg, a docelowo będzie miał wydajność do 600 kg na godzinę wodoru o jakości automotive. Powstanie tu instalacja, produkująca wodór w jakości paliwa transportowego, infrastruktura logistyczna i dystrybucyjna wodoru. Paliwo, na pierwszym etapie dystrybucji, będzie przeznaczone przede wszystkim dla transportu publicznego i towarowego.
ORLEN rozwija również technologie wodorowe w biorafinerii ORLEN Południe w Trzebini, gdzie produkcja wodoru w jakości paliwa transportowego ma rozpocząć się jeszcze w tym roku.
Pod koniec ubiegłego roku na świecie działały 432 stacje tankowania wodoru, z których 330 jest ogólnodostępnych. PKN ORLEN posiada dwa punkty ładowania dla pojazdów zasilanych wodorem na swoich niemieckich stacjach paliw „star-Grupa ORLEN”, a wkrótce będzie dysponował także trzema punktami na czeskich stacjach „Benzina – Grupa ORLEN” – w Pradze, Litvinowie i Brnie, na których trwa już ich budowa. Ponadto w planach jest powstanie kolejnych stacji wodorowych w Czechach – w Pilźnie i w Pradze, na autostradzie D10.
Coraz bliżej wytwórni wodoru w Grupie ORLEN. To część kompleksu zielonego glikolu
Chemicy mlodzi….jako stary waciak nieco sprostuje…
To prawda ze tzw brudny wodor ok 85-90%czystsci .uzyskuje sie w procesie reformowania benzyn..
.a wykorzystuje do hydroosiaczania i hydrokrakowania olejow.
Czysty wodor ok 100% powstaje z metanu i pary w tem ok 900 gradusow na wytworniach wodoru
Dziękuję za informację.Ja nie jestem chemikiem,ąle współpracowałem z technologami,operatorami.
Gdy chciałem wiedzieć jak to działa,to zwykle pytałemtak zwanych „waciaków” (pamiętam,kto użył takiej nazwy,ja nigdy tak nie mówiłem),czyli operatorów z praktyką. Przynajmniej czegoś się nauczyłem,dużo więcej, niż to jest dostępne w książkach. Bardzo dobra wiedza praktyczna,niekoniecznie opisana wielką matematyką,ąle pewna i dla mojej pracy bardzo przydatna,którą wykorzystywałem. Zajmowałem się automatyką komputerową (DCS,PLC).
Ale nad jakim kolorem wodoru „prowadzą te badania”; nad zielonym, czy niebieskim, czy szarym a może całkiem czarnym? Która komórka badawcza prowadzi te badania???
Wodór powstający jako produkt uboczny głównie w procesie reformingu benzyn jest wykorzystywany w procesach hydrorafinacji, hydrokrakingu i odsiarczania innych produktów (paliwa i oleje).
Oczywiście dobrze, że Orlen prowadzi takie badania.
Czy naprawdę produkcja wodoru jest ekologiczna?
Wodór w PKN jest pozyskiwany z ropy naftowej,którą niektórzy,w imię tzw. ekologizmu (polityki) chcą wyelininować z użycia.Inne pństwa(USA,Chiny,Niemcy,Rosja)oczywiście tym się specjalnie nie przejmują.
Bardzo dobrze,że coraz mniej produktów,pozostałych po destylacji ropy naftowej w PKN, się marnuje.
Miało być:”Nie marnuje”.