Właśnie taką wizję ma Wojciech Falkowski, płocczanin, który choć od wielu lat mieszka i pracuje w Anglii, w swoim sercu nadal ma miasto rodzinne. Ma również wizję, jak sprawić, by Płock stał się miastem przyszłości i wykroczył poza schematy dotychczasowego prowadzenia strategii rozwoju i promocji. Początek - wizja toru wyścigowego Z panem Wojciechem utrzymujemy kontakt od czasu naszych artykułów na temat toru wyścigowego, o którego wybudowanie wielu płocczan postulowało od co najmniej kilku lat, a który mógłby mieścić się np. na terenie osiedla Radziwie. Zwrócił nam wówczas uwagę, że plany takiego toru stworzone zostały już w 2007 roku.
- Powstał wówczas pomysł, by w lewobrzeżnej części Płocka, w Pradolinie Wisły, w mieście, w którym mieści się rafineria PKN Orlen, stworzyć tor wyścigowy pojazdów napędzanych czystą energią, o standardach toru Formuły 1. Mam tu na myśli pojazdy elektryczne, pojazdy wodorowe, napędzane biodieslem, ale i pojazdy Formuły 1 również - tłumaczył.Pan Wojciech stworzył nawet wiele lat temu stronę internetową, na której dokładnie opisuje swój projekt. - Żyjemy w XXI wieku, erze wodoru, który staje się powszechnie stosowanym paliwem. Skojarzenie już jest. Tor, po którym ścigają się pojazdy napędzane tym paliwem, jest perłą w otaczającej nas rzeczywistości. Mnogość modeli pojazdów, napędzanych tym paliwem, rozwiązuje temat klas, potrzebnych do zapełnienia trybun widzami. Dostępność technologiczna "drogi wodoru" jako flagowego i przewodniego tematu toru wyścigowego, wzniesie społeczność tego miasta na wyższy poziom rozwoju - przekonuje na swojej stronie alternatywy4.eu. Jak dodaje, świadomość możliwości wyprodukowania takiego paliwa z wody Wisły jest kolejnym atutem w kierunku promowania naszego miasta, jak również technologii wodoru. Sam pomysł zrodził się w nim wiele lat temu, kiedy przychodziły mu do głowy różnego rodzaju projekty.
- W każdym z tych pomysłów okazywało się jednak, że paliwa na bazie ropy naftowej kiedyś się skończą, zacząłem więc myśleć co zrobić, żeby pojazdy jeździły na innym paliwie. Usiadłem do komputera i zacząłem czytać. Sam zdobyłem wiele informacji, dokształcałem się przez dziesięć lat - wspomina. Zawziął się, nauczył się języka angielskiego i zaczął czytać najnowsze materiały na temat paliw, motoryzacji, torów wyścigowych. Postanowił, że będzie promował pomysł powstania toru wyścigowego w Płocku. Ale toru innego, niż wszystkie istniejące.Teren, na którym wymarzył sobie płocki tor wyścigowy, to brzeg dawnego koryta Wisły. - Jest idealny do obserwacji wydarzeń na torze wyścigowym, po którym ścigają się rydwany XXI wieku, jak i piękna otaczającej przyrody, ze stolicą dawnych książąt Polski, Władysława I Hermana i Bolesława Krzywoustego w tle - tłumaczy. Będąc tym razem w Polsce (na co dzień mieszka w Anglii) zaprosił nas (swoim Harley-Davidsonem) na wycieczkę po terenach, które mogą w przyszłości stać się napędem rozwojowym Płocka.
Zaczęliśmy od pięknego obszaru na osiedlu Radziwie. - To nieużytki - wyjaśnił pan Wojciech, pokazując miejsce, które oczami wyobraźni widzi jako pas startowy lotniska. - Jest tu też miejsce na terminal paliwowy dla samolotów, dzięki czemu lotnisko mogłoby przynosić zyski koncernowi paliwowemu. Niedaleko są tory kolejowe, można ponownie postawić budynek dworca kolejowego, więc na tor wyścigowy chętni mogliby przyjeżdżać również pociągiem - tłumaczył.Wojciech Falkowski zaplanował również miejsce na parkingi. - Ten teren jest podmokły, ale na to również jest sposób, wystarczy przewieźć ze Śląska hałdy i utwardzić je. Można też cement wymieszać z ziemią - pokazuje teren, który obecnie stoi odłogiem. - Między jednym wałem a drugim można podnieść teren i zrobić śluzy tak, aby wyeliminować ryzyko zalania tego miejsca - przekonuje.
PetroNews
alternatywy4.eu
Funkcjonowanie lotniska opiera także na tym, iż PKN Orlen jest producentem paliwa lotniczego, samoloty mogłyby więc traktować lotnisko w Płocku również jako bazę paliwową.Pan Wojciech zadbał nawet o to, w jaki sposób dostarczyć prąd do inwestycji. Znalazł idealne miejsce na Wiśle, piaszczystą łachę, na której można postawić turbiny wiatrowe. Jak obliczył, wiatr w tym miejscu jest tak silny, że turbiny mogłyby funkcjonować przez cały czas, obsługując nie tylko lotnisko i tor wyścigowy wraz z zapleczem hotelowym, ale i produkując nadwyżkę, którą można sprzedawać. Pomyślał też o bazie noclegowej, która mogłaby znaleźć się w odnowionych ośrodkach wypoczynkowych w Grabinie, Soczewce czy Koszelówce.
PetroNews
Dlaczego zaangażował się głównie w promocję samochodów na wodór? - Trzeba działać tak, żeby w przyszłości słyszeć śpiew ptaków, a nie ryk silników - tłumaczy Wojciech Falkowski. - Kiedy przyjeżdżam do Płocka, widzę bardzo dużo osób w starszym wieku, mało jest młodych. Według mnie, dzieje się tak przez brak wizji tego miasta, przez brak przyszłościowej koncepcji, która swoją wyjątkowością przyciągnęłaby młodych do Płocka - przekonuje. - Trzeba zbudować taki Rzym, żeby wszystkie drogi prowadziły do Płocka - uśmiecha się.Czy naprawdę sądzi, że do Płocka przyjadą miłośnicy Formuły 1 i motoryzacji? - Jest mnóstwo osób, które chętnie w weekend przyleciałyby specjalnie do Polski. Warunkiem jest lotnisko i dworzec, skąd ludzi można przywieźć i odwieźć w krótkim czasie - tłumaczy. - Trzeba tylko chcieć - podsumowuje. To tylko wizja? Niekoniecznie... Plany Wojciecha Falkowskiego wydają się tak ekstremalne, że aż niemożliwe do realizacji. A jednak... powoli jego wizja sprzed ponad dekady już zaczyna się spełniać. PKN Orlen już uruchomił pierwszy, pilotażowy punkt dla aut zasilanych wodorem. Powstał on w ubiegłym roku na niemieckiej stacji koncernu, działającej pod marką Star, w miejscowości Mülheim. Przy tym projekcie koncern współpracował z Air Liquide, który jest światowym liderem w dziedzinie paliw gazowych, technologii i usług dla przemysłu. W tym roku planowane są dalsze działania w tym obszarze. Na 35 stacjach koncernu zlokalizowanych w Czechach można także tankować CNG.
- Doskonale zdajemy sobie sprawę z dynamicznych zmian, zachodzących na rynku paliw oraz w całym naszym otoczeniu - zapewnił podczas konferencji prasowej Zbigniew Leszczyński, członek zarządu ds. sprzedaży w PKN ORLEN. - Co oczywiste, niosą one ze sobą wiele wyzwań, ale również szans, które chcemy wykorzystywać. Wprowadzanie programów pilotażowych dla różnych technologii pozwala nam zdobywać niezbędne doświadczenie w obszarze infrastruktury, logistyki, ale także modelu sprzedażowego czy obsługi klienta. Dzięki temu zyskujemy gotowość do szybkiego reagowania i wychodzenia naprzeciw zmieniającym się oczekiwaniom klientów - dodał Zbigniew Leszczyński.Według ekspertów, zaletą technologii wodorowej jest przede wszystkim przyjazność względem środowiska, stosunkowo duży zasięg pojazdów napędzanych wodorem - do około 500 km na jednym zbiorniku - oraz krótki czas tankowania. Na rynku paliw alternatywnych, PKN Orlen testuje również rozwiązania z zakresu elektromobilności.
- W ramach współpracy z firmą Tesla, na stacjach Grupy ORLEN funkcjonują punkty ładowania elektrycznego samochodów tego producenta: w Polsce na stacji ORLEN w Kostomłotach oraz w Katowicach, przy ul. Murckowskiej i w Niemczech, w miejscowościach Grimmen w Meklemburgii - Pomorze Przednie i Uckerfelde w Branderburgii - informuje biuro prasowe koncernu.Jeszcze w 2018 roku kierowcy mają mieć możliwość naładowania aut elektrycznych na wybranych stacjach, zlokalizowanych przy trasach tranzytowych w Polsce. Inwestycja będzie realizowana w latach 2018-2019. Oprócz lokalizacji tranzytowych, ładowarki pojawiły się również przed siedzibami firmy w Płocku i Warszawie. Jak zapowiada Orlen, koncern chce, aby w 2019 roku kierowcy korzystający z aut elektrycznych mogli przejechać przez całą Polskę głównymi szlakami komunikacyjnymi, korzystając z punktów ładowania Orlenu. Docelowa sieć ładowania aut elektrycznych ma liczyć 150 punktów. http://petronews.pl/orlen-wprowadza-ladowarki-do-aut-elektrycznych-rowniez-w-plocku/ Pierwsze urządzenia do ładowania samochodów elektrycznych już zostały zainstalowane przy siedzibie spółki w Płocku i w Warszawie. Na dzisiaj trwają testy urządzenia i nie jest ono publicznie dostępne. W przyszłości jednak ma służyć również okolicznym mieszkańcom. Spółka myśli także nad pierwszymi zakupami służbowych aut elektrycznych.
Warto też zauważyć, że planowane inwestycje w stacje ładowania pojazdów elektrycznych wpisują się w rządowy program elektromobilności. Jak zapowiedział premier Mateusz Morawiecki, w najbliższych latach w Polsce ma powstać ponad tysiąc miejsc, gdzie możliwe będzie naładowanie samochodów elektrycznych. Planowane są również (wreszcie!) ulgi podatkowe dla osób, które zakupią pojazdy elektryczne. Łączy się to ze zmniejszeniem emisji dwutlenku węgla i innych szkodliwych substancji do atmosfery.
PKN ORLEN
Kiedy ta tendencja dotrze do Polski? Zdaje się, że właśnie jesteśmy świadkami przekraczania przez nią granic naszego kraju... Niestety, nie w Płocku. Pomimo wielu realizowanych właśnie inwestycji, w żadnej z nich nie zaplanowano przyszłościowo stawianych punktów ładowania aut elektrycznych, choć faktycznie, na remontowanym nabrzeżu ławeczka będzie miała port USB...http://petronews.pl/duze-ulgi-od-rzadu-na-zakup-aut-elektrycznych-bedzie-nowa-strefa-platnego-parkowania/
xx20:50, 07.05.2018
Popieram. Przerażenie bierze jak wraki samolotów? wyją nad Płockiem, maleńka mieściną z zabytkami , wybuchowym Orlenem. Brak możliwości odpoczynku.
Natychmiastowa likwidacja niby lotniska .jedna jaczejka będzie mniej..
22:16, 07.05.2018
Rzeczywiście trafnym jest spostrzeżenie iż Płock potrzebuje wizji na dalszą przyszłość, która pozwoli miastu na rozwój, szczególnie demograficzny, ale również gospodarczy. Myślę jednak, że plan budowy toru wyścigowego i lotniska to jednak plan aż za bardzo ekstremalny, ekstremalny na tyle, że nie ma szans zadziałać. Nasze miasto zwyczajnie nie stać na budowe
xx06:56, 08.05.2018
Przy całej sympatii do projektodawcy i projektu, jest jedno ale ; Polska to Poland i nie ma co zmyślać.
Sami zobaczcie co pisze,,,,,,,,,,,,,,,,,, na "przystani" stateczków wiślanych.......
Gdyby nie było wyobraźni przestrzennej i fantazji duszy, nie powstałyby wielkie wynalazki ludzkości. Pozdrawiam Autora.
EdWard08:49, 08.05.2018
problem z ładowaniem elektrycznych pojazdów w Płocku? Ciekawe czemu? Może prezes Orlenu się wypowie?
cynik08:50, 08.05.2018
Xx, Morka nie pasuje, lotnisko nie pasuje. Zrób melodyjki i spłyń z prądem...
PS budowa lotniska na terenie zalewowym, taa..
Andrzej10:19, 08.05.2018
Naprawdę dobrze się czyta. Przeczytałem artykuł jednym tchem. Gdyby udało się zrealizować wszystko co tu przeczytałem, to ja, moje dzieci i moje wnuki, będziemy żyć w pięknym i na wskroś ciekawym mieście.
Andrzej
Maria10:33, 08.05.2018
Mam ponad 70 lat. Gdy to przeczytałam , stałam się o pięćdziesiąt lat młodsza. Co za zapał. Co za rozmach. Jaka wspaniała wizja naszego pięknego miasta. Myślałam już, że nie doczekam tak sensownej i logicznej wypowiedzi na temat przyszłości Płocka.Jeden normalny , który nie mówi o polityce, tylko o pracy.
maciek13:28, 08.05.2018
Falkoś , tobie od podstawówki jeszcze bredzenie nie przeszło.
wojtek16:32, 08.05.2018
Dziękuję za pamięć.
dexter14:55, 08.05.2018
nie jestem przekonany co do lotniska ale jakby się zastanowić głębiej to faktycznie po to się pomniejsza lotnisko aby zrobić pas. A jak robi się pas to mozn A co zrobić w nowym miejscu a koszty te same. w dodatku tamten teren obok obwodnicy mozn a 100x lepiej zagospodarowac. A robiąc nowy pas w nowym miejscu zrobienie toru to dodatek.
Tory zarabiają codziennie ale obawiam się że teraz mając tyle lat zaniechań i obiecanek nikt nie bierze na poważnie takiej opcji a szkoda.
15:27, 08.05.2018
W pelni popieram pana pomysly. Sama mieszkam za granica, p.o. kazdym powrocie do Plocka wydaje mi sie ze to miasto wymiera. Kiedys wiecej sie dzialo. Ulice tetnily zyciem, a w ten chwili Tumska zamiera o godzinie drugiej w sobote.
xx00:33, 09.05.2018
Do Pani Marii.
Płock musi być zamrożony, senny, mieścina na prowincji, ponieważ nie ma Lini kolejowej do Modlina, Włocławka.Wszystko jak za cara. Proszę popatrzeć na drugą stronę Wisły od proponowanego lotniska.
Wszystko wyburzone , splantowane w oczekiwaniu na domy hazardu i inne. Zamrożone miasto .Zamysł z Lotniskiem + Kolej do ŚWIATA., JEST DOBREM.
Maria08:51, 09.05.2018
Proszę Pana lub Pani.To co zaproponował Pan Falkowski wykracza poza stereotypy naszego dnia codziennego. Pomysł godny lidera tego miasta. Propozycja jest spójna i logiczna, a co najważniejsze gwarantuje stabilne miejsce pracy dla wielu ludzi w tym mieście przez następne dziesięciolecia. Podoba mi się narracja tego pana, nacechowana optymizmem i wiarą w siebie. Jestem zdania, że podążanie w kierunku takich pomysłów, to jedyna metoda na wyrwanie się ze stanu stagnacji w którym tkwimy za sprawą UM.
Maria08:58, 09.05.2018
Proszę Pana lub Pani. To co zaproponował Pan Falkowski, wykracza poza stereotypy naszego dnia codziennego. Pomysł godny lidera tego miasta. Propozycja jest spójna i logiczna, a co najważniejsze gwarantuje stabilne miejsca pracy dla wielu ludzi w tym mieście przez następne dziesięciolecia. Podoba mi się narracja tego pana, nacechowana optymizmem i wiarą w siebie. Jestem zdania, że podążanie w kierunku takich pomysłów, to jedyna metoda na wyrwanie się ze stanu stagnacji w którym tkwimy za sprawą UM.
DOROTA07:43, 10.05.2018
Te tematy nie są mi bliskie, ale myślę, że Facet jest wizjonerem, wybiegającym w przyszłość...współczesny Leonardo da Vinci ?...ma Facet wyobraźnię przestrzenną i jest pasjonatem autek, motorów i całej tej współczesności..życzę życzliwego miliardera, który by zmaterializował pomysły pana Wojciecha...niech żyją PASJONACI, pozytywni, uskrzydleni...
DaVinci :)19:54, 11.05.2018
Da Vinci ??? Wyobraźnia przestrzenna ??? Mocne :))))
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu petronews.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas redakcja@petronews.pl lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Manifestacja "Migranci mile widziani" w Płocku
dziwne, jakoś na wakacjach nie przeszkadzają nam głodne, wychudzone ręce w liberii podające wypasione posiłki na ogromnych, ciężkich, srebrnych tacach.
PocztówkazWakacji
23:25, 2025-07-26
Manifestacja "Migranci mile widziani" w Płocku
Zamiast płockiego hejnału islamski Muezzin powinien nawoływać wiernych do modlitwy. To trzeba zmienić koniecznie. Ten hejnał trzeba zlikwidować bo to może drażnić migrantów
Patrycja
21:41, 2025-07-26
Pożar w Płocku. Na miejscu działało 11 zastępów
"aktywistka" Natalia Panczenko niedawno w wywiadzie dla ukraińskiej TV powiedziała: "To jest przede wszystkim ogromne niebezpieczeństwo dla Polaków i rozumiem, że oni rozumieją, bo dziś, kiedy co 10 mieszkaniec Polski jest Ukraińcem to wrastanie wrogości między ukraińcami a Polakami jest już bardzo niebezpieczne, zwłaszcza dla Polski. Ponieważ na terytorium Polski zaczną się walki, bo na terytorium Polski rozpoczną się podpalenia sklepów, domów i tak dalej".
Ukraińska
20:30, 2025-07-26
Manifestacja "Migranci mile widziani" w Płocku
A ja jestem za tym by do Płocka przyjąć minimum 30 tyś migrantów. Należy się do tego oczywiście przygotować. Polaków którzy opóźniają się z opłatą czynszu won pod most by zwolnili miejsce dla migrantów . Należy wybudować w Płocku minimum 4 meczety i ze dwie świątynie buddyjskie. W radzie miasta 50 procent migrantów 50 procent Polaków. Język arabski i ukraiński na równi z językiem polskim. Oczywiście do wyborów na starostę i prezydenta muszą sterować osoby wyznania islamskiego i buddyjskiego. Należy wprowadzić bezwzględny zakaz sprzedaży wieprzowiny i oczywiście prawo musi być zliberalizowane dla wszystkich. Oczywiście należy stworzyć szkoły arabskie i buddyjskie..To będzie miasto idealne traktowane jako wzór.
Wizjoner
19:18, 2025-07-26
0 0
"Pierwsze urządzenia do ładowania samochodów elektrycznych już zostały zainstalowane przy siedzibie spółki w Płocku..." Raczej miałby odpowiedź na twoje pytanie a teraz zapytajmy prezydenta o nowe inwestycje np. o strefy parkowania - gdzie tam można naładować auto elektryczne?