Blisko sto kilometrów liczy nowy odcinek rurociągu, który połączy Boronów z Trzebinią. Jego znaczenie jest znacznie większe, gdyż tym samym do rafinerii w Trzebini paliwa trafią rurociągiem prosto z Płocka.
Wspólna inwestycja PKN ORLEN i PERN została już oddana do użytku. To rurociąg paliwowy na trasie Boronów-Trzebinia, którym rocznie, w przyjazny dla środowiska sposób, będzie transportowane 1,5 mln metrów szesc. paliw. Odcinek, liczący 97 kilometrów, zwiększa do około 350 km zasięg transportu rurociągowego paliw produkowanych w rafinerii w Płocku. Oprócz tego, zwiększa bezpieczeństwo, stabilność i szybkość dostaw oleju napędowego oraz benzyny dla klientów na Śląsku i w Małopolsce.
– W tym roku wydatki połączonego koncernu na inwestycje związane z bezpieczeństwem wyniosą 34 mld zł – mówił podczas konferencji prasowej 1 lutego br. Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN. – W tym ciężkim, wojennym czasie, tego typu inwestycje mają strategiczne znaczenie. Logistyka jest niezbędna, byśmy mogli prawidłowo funkcjonować, zarabiać i zapewnić bezpieczeństwo – podkreślał Daniel Obajtek.
Dzięki budowie rurociągu, transport paliw jest szybszy, bardziej efektywny i bezpieczniejszy dla środowiska. Ale ta inwestycja powiązana jest też z drugą – rozbudową terminala paliwowego w Trzebini. Dotychczasowe zdolności terminala obejmowały 1 mln m3 paliw rocznie. Dzięki rurociągowi, wzrosną dwukrotnie.
Budowa rurociągu, trwająca niemal trzy lata, była sporym wyzwaniem. Zużyto 5,4 tys. ton stali, pokonano 281 przeszkód w terenie.
– Ten terminal będzie służył nie tylko województwu małopolskiemu, ale również śląskiemu – zaznaczał Daniel Obajtek. – Takie inwestycje mają sens. Dbają o nasze bezpieczeństwo, o naszych klientów i są prośrodowiskowe. Przy tej inwestycji zatrudnione były polskie firmy – zaznaczał prezes ORLENU.
Przypomniał też, że jeszcze w 2015 roku spółka ORLEN Południe była przygotowywana do zamknięcia. Dzisiaj spółka funkcjonuje prawidłowo, a rafineria jest przekształcana w biorafinerię.

O nowej inwestycji w kontekście bezpieczeństwa energetycznego Polski mówił Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
– Rurociąg między bazą paliw w Boronowie a rafinerią w Trzebini był bardzo potrzebny na energetycznej mapie Polski – przyznał minister Małecki. – Była to luka w logistyce paliw, która od rafinerii w Płocku odcinała województwo małopolskie i śląskie. Dziś to połączenie uzyskaliśmy. Budowa rurociągu produktowego to duży krok dla wzmocnienia odporności polskiej gospodarki – podkreślał Maciej Małecki.
Jak zaznaczał, dla rządu bezpieczeństwo energetyczne i nieprzerwane dostawy paliw są bardzo ważne, dlatego systematycznie realizowane są inwestycje w te obszary życia gospodarczego.
– Zbudowaliśmy silną, multienergetyczną firmę, która weszła do ekstraklasy firm paliwowych. ORLEN inwestuje swoje zyski w bezpieczeństwo Polski i konkurencyjność naszej gospodarki – mówił minister Maciej Małecki.

Co było największym wyzwaniem podczas realizacji tej inwestycji?
– To była duża, strategiczna inwestycja, wpisująca się w politykę bezpieczeństwa państwa – potwierdził Paweł Stańczyk, Prezes Zarządu PERN SA. – Zlokalizowana jest na terenie 11 miast i gmin województwa śląskiego i małopolskiego, a to oznacza współpracę wielu samorządów, instytucji, podmiotów i firm. W ten projekt zaangażowanych było łącznie ponad sto podmiotów. Kluczem była tu współpraca, koordynacja i dobra komunikacja z partnerami, dzięki czemu ta inwestycja została zrealizowana w trybie ekspresowym – powiedział nam Paweł Stańczyk.
Ilość paliwa, dostarczana dziennie przez rurociąg Boronów-Trzebinia, odpowiada 70 cysternom kolejowym, czyli dwóm składom kolejowym i ponad 130 autocysternom. Inwestycja istotnie przyczyni się więc do redukcji emisji CO2 i poprawy jakości powietrza na Śląsku i w Małopolsce.
Nowy odcinek stanowi przedłużenie istniejącego układu rurociągów produktowych na trasie Płock – Koluszki – Boronów w kierunku terminala paliw w Trzebini.

Do końca tego roku na terenie rafinerii wykonane będą prace, których łączna wartość przekroczy 200 mln zł. W kolejnych miesiącach zaplanowano m.in. modernizację istniejących zbiorników magazynowych, budowę dwóch nowych zbiorników naziemnych (każdy o pojemności 10 tys. m3), a także modernizację i rozbudowę infrastruktury technologicznej na terminalu.
Napełnienie rurociągu i pierwsze tłoczenie oleju napędowego odbyło się pod koniec ubiegłego roku. Obecnie trwa rozruch technologiczny. Po jego zakończeniu, czyli na przełomie pierwszego i drugiego kwartału br. rozpocznie się regularny transport oleju napędowego. Natomiast uruchomienie pełnej funkcjonalności rurociągu, czyli przesyłu oleju napędowego i benzyn, planowane jest w trzecim kwartale tego roku.
Dodaj swój komentarz