Zamknij

Płock połączony z Trzebinią rurociągiem. Wspólna inwestycja ORLENU i PERN [FILM, ZDJĘCIA]

16:30, 05.02.2023 Agnieszka Stachurska Aktualizacja: 16:33, 05.02.2023
Skomentuj

Blisko sto kilometrów liczy nowy odcinek rurociągu, który połączy Boronów z Trzebinią. Jego znaczenie jest znacznie większe, gdyż tym samym do rafinerii w Trzebini paliwa trafią rurociągiem prosto z Płocka.
Wspólna inwestycja PKN ORLEN i PERN została już oddana do użytku. To rurociąg paliwowy na trasie Boronów-Trzebinia, którym rocznie, w przyjazny dla środowiska sposób, będzie transportowane 1,5 mln metrów szesc. paliw. Odcinek, liczący 97 kilometrów, zwiększa do około 350 km zasięg transportu rurociągowego paliw produkowanych w rafinerii w Płocku. Oprócz tego, zwiększa bezpieczeństwo, stabilność i szybkość dostaw oleju napędowego oraz benzyny dla klientów na Śląsku i w Małopolsce.
- W tym roku wydatki połączonego koncernu na inwestycje związane z bezpieczeństwem wyniosą 34 mld zł - mówił podczas konferencji prasowej 1 lutego br. Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN. - W tym ciężkim, wojennym czasie, tego typu inwestycje mają strategiczne znaczenie. Logistyka jest niezbędna, byśmy mogli prawidłowo funkcjonować, zarabiać i zapewnić bezpieczeństwo - podkreślał Daniel Obajtek.
Dzięki budowie rurociągu, transport paliw jest szybszy, bardziej efektywny i bezpieczniejszy dla środowiska. Ale ta inwestycja powiązana jest też z drugą - rozbudową terminala paliwowego w Trzebini. Dotychczasowe zdolności terminala obejmowały 1 mln m3 paliw rocznie. Dzięki rurociągowi, wzrosną dwukrotnie. Budowa rurociągu, trwająca niemal trzy lata, była sporym wyzwaniem. Zużyto 5,4 tys. ton stali, pokonano 281 przeszkód w terenie.
- Ten terminal będzie służył nie tylko województwu małopolskiemu, ale również śląskiemu - zaznaczał Daniel Obajtek. - Takie inwestycje mają sens. Dbają o nasze bezpieczeństwo, o naszych klientów i są prośrodowiskowe. Przy tej inwestycji zatrudnione były polskie firmy - zaznaczał prezes ORLENU.
Przypomniał też, że jeszcze w 2015 roku spółka ORLEN Południe była przygotowywana do zamknięcia. Dzisiaj spółka funkcjonuje prawidłowo, a rafineria jest przekształcana w biorafinerię. Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN O nowej inwestycji w kontekście bezpieczeństwa energetycznego Polski mówił Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
- Rurociąg między bazą paliw w Boronowie a rafinerią w Trzebini był bardzo potrzebny na energetycznej mapie Polski - przyznał minister Małecki. - Była to luka w logistyce paliw, która od rafinerii w Płocku odcinała województwo małopolskie i śląskie. Dziś to połączenie uzyskaliśmy. Budowa rurociągu produktowego to duży krok dla wzmocnienia odporności polskiej gospodarki - podkreślał Maciej Małecki.
Jak zaznaczał, dla rządu bezpieczeństwo energetyczne i nieprzerwane dostawy paliw są bardzo ważne, dlatego systematycznie realizowane są inwestycje w te obszary życia gospodarczego.
- Zbudowaliśmy silną, multienergetyczną firmę, która weszła do ekstraklasy firm paliwowych. ORLEN inwestuje swoje zyski w bezpieczeństwo Polski i konkurencyjność naszej gospodarki - mówił minister Maciej Małecki.
Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych Co było największym wyzwaniem podczas realizacji tej inwestycji?
- To była duża, strategiczna inwestycja, wpisująca się w politykę bezpieczeństwa państwa - potwierdził Paweł Stańczyk, Prezes Zarządu PERN SA. - Zlokalizowana jest na terenie 11 miast i gmin województwa śląskiego i małopolskiego, a to oznacza współpracę wielu samorządów, instytucji, podmiotów i firm. W ten projekt zaangażowanych było łącznie ponad sto podmiotów. Kluczem była tu współpraca, koordynacja i dobra komunikacja z partnerami, dzięki czemu ta inwestycja została zrealizowana w trybie ekspresowym - powiedział nam Paweł Stańczyk.
Ilość paliwa, dostarczana dziennie przez rurociąg Boronów-Trzebinia, odpowiada 70 cysternom kolejowym, czyli dwóm składom kolejowym i ponad 130 autocysternom. Inwestycja istotnie przyczyni się więc do redukcji emisji CO2 i poprawy jakości powietrza na Śląsku i w Małopolsce. Nowy odcinek stanowi przedłużenie istniejącego układu rurociągów produktowych na trasie Płock - Koluszki - Boronów w kierunku terminala paliw w Trzebini. Paweł Stańczyk, Prezes Zarządu PERN SA Do końca tego roku na terenie rafinerii wykonane będą prace, których łączna wartość przekroczy 200 mln zł. W kolejnych miesiącach zaplanowano m.in. modernizację istniejących zbiorników magazynowych, budowę dwóch nowych zbiorników naziemnych (każdy o pojemności 10 tys. m3), a także modernizację i rozbudowę infrastruktury technologicznej na terminalu. Napełnienie rurociągu i pierwsze tłoczenie oleju napędowego odbyło się pod koniec ubiegłego roku. Obecnie trwa rozruch technologiczny. Po jego zakończeniu, czyli na przełomie pierwszego i drugiego kwartału br. rozpocznie się regularny transport oleju napędowego. Natomiast uruchomienie pełnej funkcjonalności rurociągu, czyli przesyłu oleju napędowego i benzyn, planowane jest w trzecim kwartale tego roku.

(Agnieszka Stachurska)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

DrillDrill

0 0

Niewiem, czy ci krawaciarze wiedzą, ale szykuje się duży odwiert w terenie 00:04, 06.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Bez majtek i biustonBez majtek i biuston

0 0

Ja się pytam kiedy Płock zostanie połaczony z reszta kraju droga ekspresowa oraz normalna, nie 19sto wieczna trasa kolejowa lub autobusowa. Kiedy? Co sie musi stac? Musi cos j**nac na smrodlenie i musza zginac ludzie z powodu braku przepustowosci drog ewakuacyjnych? Kiedy??!! Nowa rura smrodlenu dla jeszcze sprawniejszego łupienia Polaków za kierownica mnie nie obchodzi! 11:02, 06.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Starszy młodzieniecStarszy młodzieniec

0 0

Dlaczego nie podpisano pozostałych osób pod zdjęciami?
Chciałbym poznać imię tej Pani 14:20, 06.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

a po co?a po co?

0 0

Cytat: >>>Jego znaczenie jest znacznie większe, gdyż tym samym do rafinerii w Trzebini paliwa trafią rurociągiem prosto z Płocka.<<<
1.To tak samo jak wozić węgiel z jednej kopalni prosto do innej kopalni. To mógł wymyślić tylko "geniusz biznesu bezmózgi Nikodem Dyzma Bezmajtek wszystko mogę"
2. Bynajmniej nie prosto, bo przez Koluszki i Boronów po drodze. NB czy w Koluszkach, Boronowie i Koluszkach też są rafinerie.
3.Co to za rafineria i co ona produkuje, skoro do dostarcza się do niej gotowe paliwa 21:34, 06.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

@ a po co?@ a po co?

0 0

To jest na pewno "rafineria procesingowa - blendingowa", cokolwiek to znaczy.
A to co jest "rafineria procesingowa" niech odpowie ten wybitny "ekspert procesów rafineryjnych", który pierwszy w Polsce tak powiedział publicznie o rafinerii Lotosu. 09:22, 07.02.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu petronews.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%