Zamknij

Nie wszędzie paliwo spełnia normy. Oto wyniki kontroli, UOKiK podał listę stacji

13:00, 11.02.2025 Aktualizacja: 13:14, 11.02.2025
Skomentuj Fot. Pixabay Fot. Pixabay

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował wyniki kontroli jakości paliwa na polskich stacjach. W niektórych przypadkach wykryto nieprawidłowości, które mogą negatywnie wpływać na silniki. Gdzie wykryto problemy?

UOKiK wraz z Inspekcją Handlową przeprowadza regularne kontrole jakości paliwa. Inspektorzy pobierają próbki i analizują je w laboratoriach, a jeśli wykryją niezgodności, wracają na stację na kolejne badanie.

W 2024 roku skontrolowano 1933 stacje, a na 27 z nich wykryto paliwo niespełniające norm. To oznacza, że 1,4 proc. kontroli zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Choć sytuacja wygląda lepiej niż w 2023 roku, kiedy ten odsetek wynosił 1,7 proc., problem nadal istnieje.

Co wykryli inspektorzy?

Najwięcej zastrzeżeń dotyczyło oleju napędowego. W niektórych próbkach wykryto zaniżoną temperaturę zapłonu lub niewłaściwą stabilność oksydacyjną, co może powodować osadzanie nagaru i przyspieszone zużycie silnika. Pojawiły się też problemy z prężnością par benzyny oraz zawartością siarki w LPG, co może wpływać na spalanie i emisję spalin.

Poniżej lista stacji, na których wykryto paliwo niespełniające norm:

  • BP, Bytom (śląskie), ul. Wrocławska 118 – problem ze stabilnością oksydacyjną oleju napędowego.
  • Orlen, Nowe Miasto Lubawskie (warmińsko-mazurskie), ul. Grunwaldzka 33 – wykryto nieprawidłową prężność par LPG.
  • Carrefour Polska, Szczecin (zachodniopomorskie), ul. Mieszka I 73 – temperatura zapłonu oleju napędowego poniżej norm.
  • TRANS-PKS, Wołyń (łódzkie), ul. Wołyń 1 – problem z parametrem stabilności oksydacyjnej oleju napędowego.
  • Tom-Gaz, Cicibórz Duży (lubelskie), ul. 66B – zbyt niska temperatura zapłonu oleju napędowego.
  • Watis, Turek (wielkopolskie), ul. Konińska 1 – temperatura zapłonu oleju napędowego poniżej normy.
  • Pieprzyk Family, Pleszew (wielkopolskie), ul. Wyspiańskiego 4A – nieprawidłowa stabilność oksydacyjna oleju napędowego.
  • Alfred Malinowski, Świątki (warmińsko-mazurskie), ul. 38 – wykryto zbyt wysoką zawartość wody w oleju napędowym.
  • Star Oil (Moya), Zelów (łódzkie), ul. Zachodnia 6 – zawyżona ilość siarki w LPG.
  • Hawa, Kiszkowo (wielkopolskie), ul. Ogrodowa 11E – nieprawidłowa zawartość estrów metylowych w oleju napędowym.
  • Agora, Kąpino (pomorskie), ul. Wiejska 1 – obniżona stabilność oksydacyjna oleju napędowego.
  • Primi Bis, Dobre Miasto (warmińsko-mazurskie), ul. Fabryczna 13A – nieprawidłowa temperatura zapłonu oleju napędowego.
  • Krak-Oiltrans, Pewel Mała (śląskie), ul. Żywiecka 19 – temperatura zapłonu oleju napędowego poniżej norm.
  • Spółdzielnia Kółek Rolniczych, Bukowsko (podkarpackie), ul. 284 – wykryto zaniżoną temperaturę zapłonu oleju napędowego.
  • NICOLE, Mogilno (kujawsko-pomorskie), ul. Kościuszki 38 – niewłaściwa prężność par benzyny 95.
  • Tanktir, Wąchock (świętokrzyskie), ul. Starachowicka 108 – problemy ze stabilnością oksydacyjną oleju napędowego.
  • Krak-Trans (Moya), Gniewkowo (kujawsko-pomorskie), ul. Toruńska 29A – temperatura zapłonu ON poniżej wymaganych norm.
  • Mariol, Ułęż (lubelskie), ul. 207 – wykryto zaniżoną temperaturę zapłonu oleju napędowego.
  • Nobilitat (Intermarché), Kołobrzeg (zachodniopomorskie), ul. Jasna 25A – temperatura zapłonu ON poniżej wymagań.
  • Amic, Warszawa (mazowieckie), ul. Piotra Skargi 3A – problem ze stabilnością oksydacyjną oleju napędowego (badanie pierwsze i powtórne).
  • PHU Morawiec, Doruchów (wielkopolskie), ul. Powstańców Wielkopolskich 1 – nieprawidłowa stabilność oksydacyjna paliwa.
  • Corekt, Warszyce (łódzkie), ul. 1A – obniżona stabilność oksydacyjna oleju napędowego.
  • Stacja Paliw Jan Sowa, Żory (podkarpackie), ul. Kościuszki 35 – zawyżona zawartość zanieczyszczeń w oleju napędowym.
  • Olkop Bis, Radziki Duże (kujawsko-pomorskie), ul. 67B – problemy z parametrami stabilności oksydacyjnej oleju napędowego.
  • TRANS-PKS, Wołyń (łódzkie), ul. Wołyń 1 – wykryte nieprawidłowości w parametrach stabilności oksydacyjnej paliwa.
  • Mariol, Ułęż (lubelskie), ul. 207 – kolejna stacja tej samej sieci z wykrytą zaniżoną temperaturą zapłonu ON.

Jak złe paliwo wpływa na samochód?

Tankowanie paliwa o niewłaściwych parametrach może początkowo nie dawać widocznych objawów, ale przy dłuższym użytkowaniu może prowadzić do poważnych usterek. W przypadku silników diesla może to oznaczać nagromadzenie osadów i większe zużycie paliwa, a w benzynowych spalanie stukowe lub uszkodzenie katalizatora.

Co zrobić, jeśli zatankowane paliwo zaszkodziło silnikowi?

Podstawą do reklamacji jest paragon – bez niego trudno dochodzić roszczeń. Jeśli właściciel stacji nie chce rozwiązać sprawy polubownie, konieczne może być badanie laboratoryjne paliwa.

UOKiK regularnie publikuje raporty dotyczące jakości paliwa. Przed tankowaniem warto sprawdzić, czy wybrana stacja nie pojawiła się wcześniej na liście miejsc, gdzie wykryto nieprawidłowości.

(Źródło: autokult.pl)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%