Miejska Komunikacja Autobusowa, czyli przodek dzisiejszej Komunikacji Miejskiej w Płocku, powstała dokładnie 1 lutego 1960 roku. Na początku obsługiwała tylko cztery linie, na których kursowało osiem autobusów marki SAN H 01. Firma zatrudniała wówczas 16 kierowców, 16 kontrolerów, 4 monterów warsztatowych, 3 kontrolerów ruchu i 9 pracowników administracyjnych.
Zajezdnia znajdowała się na terenie Zakładu Oczyszczania Miasta, przy ulicy Dobrzyńskiej. Potem siedziba spółki przeniosła się najpierw na ul. Bieruta (obecnie Misjonarska), a później na ul. Przemysłową, gdzie mieści się dotychczas.
- Ciepłe wspomnienia naszych pracowników przywołują lata ciężkiej pracy, niekiedy w warunkach wręcz prymitywnych - pisze Anna Kicińska, rzeczniczka Komunikacji Miejskiej w Płocku. - Najstarsi kierowcy wspominają zimy, które nie były tak łagodne, jak w ostatnich latach, a autobusy musiały wyjechać w miasto. Uruchomienie w takich warunkach pojazdu okazywało się nie lada sztuką. Dyżurujący pracownicy w nocy, podgrzewali podwozia autobusów, by nie zamarzały. Do dziś na terenie zajezdni znajdują się już zaasfaltowane specjalne kanały, których zadaniem było rozprowadzanie ciepła pod autobusy. Autobusy nie były ogrzewane, siarczyste mrozy nie były łatwe do zniesienia, dlatego kierowcy otrzymywali służbowe kożuchy, w których prowadzili pojazdy. Każdego z kierowców i kontrolerów obowiązywał służbowy ubiór, na który składał się szary, krótki mundur, szare spodnie, koszula i czapka - opowiada.
Jak wspominają starsi kierowcy, praca nie była lekka, wszystko równoważyła jednak życzliwość ludzi. - Zdarzało się, że podczas wykonywanego kursu autobus nie chciał ruszyć z przystanku, dla naszych pasażerów nie było rzeczy niemożliwych, wysiadali, wypychali autobus, do momentu, aż silnik ponownie zaczynał pracować i dalej kontynuował jazdę - czytamy we wspominkowym materiale spółki.
Jednym z najtrudniejszych wydarzeń w historii istnienia spółki, był strajk, jaki miał miejsce w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku. - To czas niepokoju i niezadowolenia społecznego w całym kraju, które również udzieliło się pracownikom płockiej komunikacji - czytamy. - Załoga MPK, solidaryzując się z pracownikami innych zakładów, dwukrotnie strajkowała. Po raz pierwszy w roku 1980, w dniach od 8 do 23 września, po raz drugi w roku 1989, w dniach od 24 lutego do 16 marca - ten strajk został uznany za najdłuższy strajk okupacyjny w historii zakładu. Działania te wniosły znaczący wkład w rodzące się wówczas przemiany demokratyczne - pisze Anna Kicińska.
Płock zaczął się rozwijać, było coraz więcej płocczan, którzy coraz chętniej jeździli komunikacją miejską. Wymusiło to rozwój firmy - w 1989 roku tabor liczył już 155 autobusów. Była to jednocześni największa ilość autobusów w historii firmy.
Na początku lat dziewięćdziesiątych konieczna była już restrukturyzacja firmy. W styczniu 1991 roku firmę przekształcono najpierw w zakład budżetowy o nazwie Zakład Komunikacji Miejskiej, a siedem lat później, w wyniku dalszych przemian, powstała jednoosobowa spółka Skarbu Gminy o nazwie Komunikacja Miejska Płock Sp. z o.o., która w podobnej, aczkolwiek obecnie dwuosobowej, formie istnieje do dzisiaj. Przez ostatnie lata Spółka była zarządzana naprzemiennie: jedno lub dwuosobowo.
W październiku 2006 roku KM Płock uruchomiła pierwszą w Płocku samoobsługową stację paliw, która oferuje konkurencyjne ceny paliw dla płockich kierowców.
Zmieniło się nie tylko to. - Po 55 latach funkcjonowania firmy można powiedzieć, że płocka komunikacja miejska poczyniła milowy krok w zakresie rozwoju transportu publicznego - pisze Anna Kicińska. - W roku 2012 wdrożono nowy układ komunikacyjny miasta. Nowa siatka połączeń została dopasowana do potrzeb pasażerów, tym samym zmiana ta przyczyniła się do ponad 15% wzrostu korzystających z komunikacji miejskiej w naszym mieście. W latach 2012-2013, dzięki pozyskanym środkom unijnym, zakupiono 22 nowe, klimatyzowane autobusy marki Solaris, wszystkie wyposażone w monitoring zewnętrzny i wewnętrzny. Cały tabor autobusowy został wyposażony w automaty biletowe z możliwością płatności zarówno gotówkowej, jak i zbliżeniową kartą płatniczą. Latem 2014 roku Urząd Miasta Płocka przekazał Spółce nowoczesny pojazd techniczny, który zastąpił stary, wysłużony, przerobiony z ikarusa pojazd - wymienia.
Co jeszcze się zmieniło? Pasażerowie od jesieni ubiegłego roku mogą korzystać z nowoczesnych wiat przystankowych, wyposażonych w tablice elektroniczne. - Wdrożone innowacyjne rozwiązania pozycjonują Spółkę w czołówce miejskich firm komunikacyjnych - informuje Komunikacja Miejska.
W tym roku spółka doczeka się ważnej inwestycji - modernizacji zajezdni, która pamięta jeszcze koniec lat sześćdziesiątych. - W maju tego roku planowane jest ukończenie prac związanych z budową nowej hali obsługowo-naprawczej, w której znajdzie się m.in. myjnia samochodowa, Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów oraz pomieszczenia warsztatowe - informuje Anna Kicińska.
Jak rozwinęła się firma przez 55 lat istnienia? Z pierwotnych kilkudziesięciu pracowników, przekształciła się w firmę, zatrudniającą obecnie 379 pracowników, w tym 212 kierowców, wśród których jest 13 kobiet. W grupie obsługi technicznej zatrudnionych jest 100 osób, a administracyjnej - 67. Tabor autobusowy zawiera 110 autobusów miejskich i 3 turystyczne.
- Już dziś zapraszamy wszystkich do wspominania i dzielenia się ciekawymi historiami, zdjęciami związanymi z funkcjonowaniem firmy i przesyłanie na adres: anna.kicinska@kmplock.eu lub pocztą: ul. Przemysłowa 17, 09 400 Płock - zachęca Anna Kicińska. - Wszystkie przesłane nam historie i zdarzenia udostępnimy w specjalnie opracowanej publikacji, a ich autorzy otrzymają od nas nagrody niespodzianki związane z komunikacją miejską w Płocku - dodaje.
Marian20:11, 12.02.2015
Duże zmiany na plus!
Iwona.23:39, 12.02.2015
Komunikacja bardzo się zmieniła. Na codzień tego nie widać ale jak popatrzy się na zdjęcia to można docenić to co dzisiaj widzimy.
Czas na Dni Historii Płocka. Będzie się działo
Wianki na Radziwiu??! Kogo powaliło?? Ile osób tam dotrze? Gratulacje dla pomysłodawcy i tego kto toto klepnął.... Ale kto z Sierpca rozumie Wisłę i Płock...
Cynik
17:50, 2025-06-16
Łoś na ulicy w Rogozinie zatrzymał ruch [FOTO]
tępy prymitywie i zakało narodu Polskiego sam se Zenka słuchaj pajacu intelektualny👎
seba76
15:09, 2025-06-16
Wolny piątek po Bożym Ciele? Jest propozycja zmian
A kto powiedział, że Karol Nawrocki obejmie urząd? Wszak uśmiechnięci bodnarowcy mają inne zdanie...
123
15:03, 2025-06-16
PKW przygotowuje sprawozdanie z wyborów
krętacze kontra niedołęgi
real
13:21, 2025-06-16