O tej inwestycji mówi się od dawna w kontekście przybliżenia Płocka do sieci dróg ekspresowych i zminimalizowania wykluczenia komunikacyjnego. Aktualny przebieg drogi ekspresowej S10 określony został w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 24 września 2019 roku, a skorygowany uchwałą Rady Ministrów z 2020 roku, w której zadanie "Budowa drogi S10 Toruń - S7" znajduje się na liście zadań inwestycyjnych, które mogą być realizowane w ramach programu budowy dróg krajowych na lata 2014-2023 z perspektywą do 2025 roku.
Szczegółowa lokalizacja inwestycji ustalona będzie na etapie wydawania decyzji administracyjnych, m.in. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. To ważna inwestycja, bo obecnie Płock, choć to właśnie tutaj mieści się największy zakład rafineryjny i petrochemiczny w Europie Środkowo-Wschodniej oraz przebiegają rurociągi naftowe PERN, nie posiada rozwiniętej infrastruktury drogowej.
Założone etapy planowanych działań przy powstaniu S10 obejmują:
Z punktu widzenia dostępności komunikacyjnej naszego miasta, najkorzystniejsze są warianty W2 (zielony) i W3 (czerwony), natomiast wariant W1 (niebieski) jest niekorzystnie oddalony od granic miasta.
W przedstawionych propozycjach, włączenie Płocka w drogę S10 ma odbywać się m.in. przez przebudowę drogi krajowej nr 60. Według władz Płocka, droga powinna zostać zaprojektowana w taki sposób, aby włączyć ją w istniejący już układ drogowy poprzez nowy węzeł Otolińska. Zaapelowano również, aby skrzyżowanie drogi nr 60 w nowym przebiegu z tą drogą po istniejącym śladzie miało charakter bezkolizyjny, ponieważ to właśnie tędy odbywa się intensywny ruch tranzytowy i do Orlenu.
W związku z realizacją inwestycji, GDDKiA oddział Bydgoszcz oraz biuro projektowe Databout przeprowadziły serię spotkań konsultacyjnych na terenie gmin, przez które zaplanowano nowe przebiegi dróg S10, S50 oraz DK60. Spotkanie informacyjne w Płocku miało miejsce 21 maja 2024 roku w Orlen Arenie. 15 października 2024 roku odbyło się pierwsze w obecnej kadencji Sejmu posiedzenie Parlamentarnego Zespołu do Spraw Budowy Drogi S10, w którym udział wzięli również przedstawiciele płockiego samorządu. Podczas posiedzenia omówione zostały poszczególne odcinki drogi na całym jej przebiegu, ze szczególnym uwzględnieniem tych, dla których obecnie prowadzone są prace projektowe, budowlane lub inne uzgodnienia.
23 października 2024 roku w centrali GDDKiA w Warszawie odbyło się spotkanie z przedstawicielami samorządu terytorialnego z obszaru województwa mazowieckiego, w tym również z Płocka, będące wstępem do drugiej tury spotkań informacyjnych ze społeczeństwem. To właśnie wówczas przekazano, że po szczegółowym przeanalizowaniu zebranych ankiet od mieszkańców i wniosków społecznych samorządowców, wprowadzono modyfikacje i przygotowano wariant alternatywny.
W trakcie drugiej tury spotkań mających odbyć się w grudniu 2024 roku, większy nacisk położony ma być na omówienie wszystkich zaadresowanych uwag społeczeństwa do zaprezentowanych materiałów i doprecyzowanie proponowanych rozwiązań projektowych w poszczególnych wariantach przyszłej drogi.
Harmonogram spotkań:
Spotkania indywidualne rozpoczną się o godz. 12. Spotkanie podsumowujące o godz. 16.
Zgodnie z prowadzonymi ustaleniami, podstawowym wlotem obsługującym miasto będzie nowa Droga Krajowa nr 60 z węzła Otolińska w kierunku północnym. Miasto Płock, jak również Orlen wskazują jako niezbędne włączenie terminalu paliwowego, poprzez dostosowanie dróg na północ od miasta, który obsługiwałby tereny przemysłowe.
1 czerwca 2022 roku prezydent Płocka, Andrzej Nowakowski przy kontrasygnacie Skarbnika Wojciecha Ostrowskiego podpisał porozumienie między Gminą-Miasto Płock a GDDKiA, zgodnie z którym obie strony rozpoczęły pracę w ramach przypisanych zakresów inwestycji.
W lipcu 2022 przekazano do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Warszawie część dokumentacji przetargowej, aby można było zweryfikować dokumenty pod kątem ich zgodności z ustalonymi przez strony założeniami. Planowany termin zakończenia realizacji tej inwestycji to 2027 rok.
Etap pierwszy - 30 listopada 2022 roku została zawarta umowa pomiędzy Gminą-Miasto Płock a MBZ Andler Tomczak z siedzibą we Włocławku, której przedmiotem jest opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej na potrzeby realizacji rozbudowy ulicy Wyszogrodzkiej w ciągu drogi krajowej nr 62 na odcinku od al. Armii Krajowej do granicy miasta Płocka. Wykonawca dokumentacji projektowej przedstawił systemowe koncepcje projektowe przebudowy ul. Wyszogrodzkiej. Koncepcja zakładała rozbudowę drogi krajowej na długości około 1,3 km poprzez budowę jezdni północnej, budowę dróg dodatkowych po stronie północnej i południowej, budowę ronda turbinowego na skrzyżowaniu ul. Wyszogrodzkiej z ul. Harcerską i Rogozińską, a także budowę ciągów pieszych i rowerowych. Aktualnie prowadzone są uzgodnienia w zakresie poszczególnych rozwiązań projektowych i ich zgodności ze znowelizowanymi przepisami techniczno-budowlanymi.
Etap drugi - w ramach realizacji porozumienia z GDDKiA w Warszawie z 2022 roku, wykonawca dokumentacji projektowej kontynuuje prace projektowe w zakresie opracowania dokumentacji dla infrastruktury drogowej, kanalizacji deszczowej, oświetlenie drogowego, kolizji energetycznych oraz kolizji z rurami naftowymi PERN. Poszczególne etapy prac projektowych prezentowane są Gminie-Miasto Płock w ramach organizowanych przez GDDKiA w Warszawie narad projektowych. W maju br. uzyskano decyzję wójta gminy Słupna w sprawie braku konieczności przeprowadzenia oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Przedsięwzięcie to dotyczy budowy nowej ul. Przemysłowej na odcinku od węzła Trzepowo w Płocku do skrzyżowania z drogą powiatową 5205W wraz z uzbrojeniem terenów inwestycyjnych na terenie osiedla Trzepowo w Płocku. W swoim pierwotnym kształcie było planowane do realizacji w dwóch etapach.
W ramach pierwszego etapu inwestycji, planowano realizację drogi wraz z infrastrukturą, wzdłuż której miały powstać tereny inwestycyjne, z dwoma skanalizowanymi skrzyżowaniami typu rondo z wjazdami indywidualnymi, trzema skrzyżowaniami z drogami lokalnymi i jednym skrzyżowaniem z drogą wewnętrzną oraz dwoma zatokami autobusowymi. Planowano również budowę chodnika i ścieżki rowerowej od ulicy Przemysłowej w kierunku granicy miasta. Budowany odcinek miał połączyć ze sobą węzeł Trzepowo obwodnicy północno-zachodniej miasta Płocka z drogą powiatową nr 5205W przez skanalizowane skrzyżowanie typu rondo, tj. z trasą prowadzącą m.in. tranzyt z terminala paliwowego. Dodatkowo miałby połączyć przez skrzyżowanie typu rondo przedłużenie ulicy Szkolnej, a tym samym osiedle Trzepowo z obwodnicą.
W ramach drugiego etapu tej inwestycji na osiedlu Trzepowo, przedstawiony zakres układu dróg i infrastruktury ma dopełnić całokształt uzbrojenia terenów inwestycyjnych, tworząc tzw. szkielet uzupełniający. Z etapem pierwszym łączyć się ma poprzez skanalizowane skrzyżowanie typu rondo oraz trzy skrzyżowania typu T, liczne zjazdy indywidualne umożliwiające dostęp wszystkich posesji do drogi publicznej.
W 2023 roku miasto złożyło wniosek o dofinansowanie tej inwestycji w ramach 7. edycji naboru wniosków z rządowego funduszu Polski Ład Program Inwestycji Strategicznych Rozwój Stref Przemysłowych, jednak dofinansowania nie otrzymała. Po przeprowadzeniu analizy całości zadania oraz możliwości uzyskania dofinansowania zewnętrznego po uruchomieniu środków z perspektywy unijnej na lata 2021-2027, postanowiono ubiegać się o środki zewnętrzne na każdy z etapów zadania osobno.
31 maja 2024 roku złożony został wniosek o dofinansowanie drugiego etapu i wniosek ten przeszedł pozytywną ocenę formalną. Nabór wniosków o dofinansowanie w ramach tego działania został zakończony 3 lipca 2024 roku, natomiast planowany termin rozstrzygnięcia naboru został określony na 18 grudnia 2024 roku.
Władze Płocka chcą też poprawić w mieście infrastrukturę rowerową. Największa inwestycja to połączenie dwóch brzegów Wisły dedykowaną kładką pieszo-rowerową, która połączy centrum miasta z osiedlem Radziwie. Kładka rowerowa ma powstać po zachodniej stronie mostu Legionów Piłsudskiego i umożliwić połączenie dróg rowerowych już istniejących po obu stronach rzeki.
W planach miasta są również inne drogi rowerowe, m.in. droga rowerowa łącząca Rondo Wojska Polskiego z ulicą Grabówka, połączenie i kontynuacja drogi rowerowej wzdłuż Alei Kobylińskiego i ulicy Dobrzyńskiej, czy też budowa drogi rowerowej w ciągu ulicy Bielskiej na odcinku od Alei Jachowicza do ulicy Narodowych Sił Zbrojnych w Płocku.
Płock przystąpił także do wspólnego samorządowego działania pod nazwą Blue Valley - Wiślanym Szlakiem, w ramach którego rozwijana będzie współpraca samorządów i czterech województw: mazowieckiego, świętokrzyskiego, lubelskiego i podkarpackiego, dotycząca wspólnej trasy rowerowej i działań wspomagających. Dzięki temu projektowi, rowerzyści w bezpieczny sposób będą mogli przemieszczać się po całym szlaku. W naszym sąsiedztwie szlak będzie dotyczył gminy Stara Biała wzdłuż drogi wojewódzkiej 562 oraz gminy Gąbin, gdzie trasa będzie prowadzona po terenach należących do Wód Polskich.
W Płocku ma powstać także transport autobusowy zeroemisyjny - w tym celu planowany jest zakup autobusów wodorowych.
- Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozstrzygnął konkurs w programie Zielony Transport Publiczny i pozytywnie ocenił wniosek samorządu Płocka o dofinansowanie zakupu dla transportu zbiorowego 18 autobusów napędzanych wodorem - wyjaśniają urzędnicy w materiałach sesyjnych.
Szacowany koszt całego przedsięwzięcia sięga prawie 74,8 mln zł, z czego Płock otrzymał dofinansowanie na poziomie prawie 61 mln zł, co stanowi 100% kosztów kwalifikowanych. Są to środki unijne z Krajowego Planu Odbudowy. Szacunkowy koszt zakupu jednego autobusu z napędem wodorowym wynosi 4,1 mln zł.
Położony w centrum Płocka Plac Nowy Rynek jest częścią historycznego układu urbanistycznego. Plac, wytyczony w XIX wieku, jest ważnym elementem struktury miasta. Obecnie przestrzeń przedzielona jest budynkiem handlowym na dwie części, północną i południową. Północną część placu zajmuje parking. To jednak ma się zmienić.
Władze Płocka mają wizję, która według założeń ma zintegrować obie części placu, na których powstanie nowa sala koncertowa. Dlatego ogłoszono dwuetapowy konkurs studialno-realizacyjny na projekt koncepcyjny budynku sali koncertowej wraz z zagospodarowaniem Placu Nowy Rynek w Płocku i rozwiązaniem problemu parkowania w obrębie placu. Docelowym rozwiązaniem miał być parking wielostanowiskowy, podziemny lub kubaturowy. Oficjalne publiczne ogłoszenie wyników konkursu nastąpiło 31 stycznia 2020 roku. W lipcu 2020 roku miasto podpisało umowę na opracowanie dokumentacji projektowo-kosztorysowej ze zwycięzcą konkursu, spółką Plus 3 - Architekci, w ramach której zostanie sporządzona dokumentacja projektowa wraz z pozwoleniem na budowę.
Na Nowym Rynku ma więc powstać budynek, który będzie służył za siedzibę dwóm instytucjom kultury, tj. Płockiej Orkiestrze Symfonicznej i chórowi Pueri et Puallae Cantores Plocenses, który będzie dysponował salą koncertową na około 700 osób oraz salą kameralną na około 200 widzów, a także foyer, parkingiem podziemnym, częścią gastronomiczną oraz zapleczem dla muzyków obejmującym m.in. salę prób.
Zgodnie z koncepcją, przewidywany jest plac miejski od strony południowej, który w znacznej części ma być przeznaczony pod teren zielony. Przebudowane ma zostać skrzyżowanie placu Nowy Rynek i ulicy Królewieckiej, tak, aby wprowadzić w tym obszarze preferencję ruchu pieszego.
Inwestycja posiada pozwolenie na budowę potwierdzone decyzją z 16 grudnia 2021 roku, zmienione decyzją z 11 października 2023 roku. W sierpniu 2023 roku wykonawca przekazał opracowaną dokumentację projektowo-kosztorysową budowy sali koncertowej wraz z zagospodarowaniem placu Nowy Rynek.
Na razie jednak miasto "analizuje możliwości pozyskania dofinansowania zewnętrznego", które jest niezbędne przy realizacji tak dużej i wymagającej inwestycji.
źródło: Plus 3 - Architekci
Koniec tego miasta20:37, 28.11.2024
*%#)!& Płockiem rządzą *%#)!&
niestety23:54, 28.11.2024
naszym miastem rządzą wybrani przez mieszkańców specjaliści???????????? Dlaczego mieszkańcy
wybrali takich kiepskich speców??? Spece wybrali speców no i mamy to co mamy.Będzie jeszcze gorzej.
Niestety te ich pomysły nie będą do odwrócenia.Tragedia!!!!! Na radnych nie ma co liczyć. Tacy sami
jak ci rozdający karty.
$$$03:43, 29.11.2024
A może tak o czymś co dotyczy prawdziwych problemów mieszkańców? Park technologiczny pusty, miejsc pracy ubywa. A radni o *%#)!& za lat ileś. No ale procencik od inwestycji i da się żyć, prawda?
Taa03:50, 29.11.2024
Autobusy wodorowe, taa koszty gigant, o paliwie nie mówiąc. A może się ktoś zainteresuje płockim autobusami hybrydowymi, które jeżdżą bez korzystania z akumulatorów?? O tym bezradni radni nic nie wiedzą??!
bobo09:30, 29.11.2024
Przeciętnego zjadacza chleba nie interesuje, czy autobus jest na wodór, czy na coś innego. Taki sam pomysł jak molo wzdłuż Wisły. Płock 100 tysięczne miasto, jedna z z najbogatszych gmin w Polsce nie ma autobusu do Warszawy, nie ma połączeń w innych kierunkach, wybudowany dworzec kolejowo autobusowy jest pusty. Inne gminy potrafią dotować połączenia. Jak się pojeżdzi po Polsce, to w porównaniu z innymi miastami w Płocku jest ogromny zastój. Pseudo eko prezydent, może by się tym zainteresował, bo Płoczczanie są zmuszeni do korzystania z indywidualnego samochodu, aby wydostać się z Płocka. A samochód nie każdy ma.
Ścieżka rowerowa pod mostem - pomysł dobry, pod warunkiem, że od ul. Mostowej na wysokość skarpy zainstaluje się windę towarową. Gdzie można by było wyjechać rowerem obok pomnika Broniewskiego, czy też w kierunku ZOO. Pod górkę bardzo ciężko jest wjechać rowerem nawet dla wysportowanej osoby. Przed ewentualnym wandalizmem chronił by monitoring..
cnoty niewieście14:44, 02.12.2024
przede wszystkim w Płocku nie ma pracy, bo w kombinacie czy urzedach pracę ma niewielki odestek ludzi.
Dworzec stoi pusty, bo nikt tu nie przyjeżdża bo nie ma po co, a kto może to wyjeżdza zaraz po maturze i przeważnie nigdy nie wraca bo nawet uczelni nie ma tu na jako takim poziomie ( tworów typu pwsz czy włodkowic , dla peeselowców żeby mogli skuńczyć studyja to nie licze..)
Dlatego żadne kładki-sratki, opery czy inne wodotryski nic tu nie zmienią , będzie robota - będą ludzie i rozwój
aaaa14:04, 29.11.2024
piękne plany, słyszę o nich od co najmniej 10 lat
Mieszkaniec 10:02, 30.11.2024
Po co nam rowerowa kładka skoro stoimy w korkach na ul. Bielskiej i Otolinskiej gdyż przez miasto przetaczają się kolejowe składy. Mamy XXI w. a cofamy się do lat 60 tych. 😭😭😭
Andrzej10:12, 30.11.2024
Wyjazd z miasta ul. Bielską i Otolińską przez opuszczone zapory kolejowe to prawdziwa rosyjska ruletka. Dobrze że PRL zainwestował w kładkę nad torami bo nie było by jej do dziś
Cynik19:44, 30.11.2024
Wielkie inwestycje, a ulice dziurawe. Tyle, że procent od inwestycji cieszy konto...
rada do mieszkańców21:47, 30.11.2024
zamiast podniecać się kosmicznymi i nikomu na dzień dzisiejszy niepotrzebnymi niby inwestycjami
zacznijcie inwestować w wiedzę o tym co dzieje się w naszym mieście. Gdy już taką wiedzę zdobędziecie
wykorzystajcie ją podczas wyborów. Gdy zaczniecie myśleć to nie wybierzecie tych których wybraliście.
Wasze wybory skutkują takimi właśnie kosmicznymi pomysłami. Wyborcy czas na otrzeźwienie. Czas
najwyższy by przestali psuć nasze miasto.
0 3
Niestety S10, niestety wylot na Warszawę, niestety obwodnica Płocka, niestety uzbrajanie terenów pod inwestycje, niestety ścieżka rowerowa na drugą stronę Wisły czy niestety autobusy na wodór które wyziewają tylko tlen i parę wodną? Której części artykułu dotyczy ten komentarz? Jesteś kimś kto nigdy nie był w Płocku, ruskim trollem czy po prostu idiotą?