Zamknij

Jedna z najstarszych firm z Płocka. Co ma wspólnego z założycielem Fiata i Henrym Fordem?

17:18, 11.12.2017 Aktualizacja: 17:37, 17.03.2020 ok. 3 min. czytania
Skomentuj

Kto pamięta Fabrykę Maszyn Żniwnych w Płocku, która aktualnie działa jako CNH Industrial Polska? Jej początki sięgają aż 1870 roku, natomiast historię New Holland tworzyły takie legendy jak Henry Ford - założyciel firmy Ford Motor Company, czy Giovanni Agnelli - założyciel firmy Fiat.
Współczesna firma CNH w Płocku to dwa odłamy historii. Pierwszy, związany z New Holland, przenosi nas w czasy drugiej połowy XIX wieku, kiedy to w 1895 roku Abe Zimmerman założył w Pennsylvanii (USA) New Holland Machine Company. W 1947 roku firma ta została przejęta przez Sperry Rand Co, zmieniając nazwę na Sperry New Holland. Tę z kolei firmę kupił w 1986 roku Ford, tworząc Ford New Holland Inc. Pięć lat później Fiat wykupił Ford New Holland Inc., połączył ją z marką Fiat Geotech (zajmowała się m.in. produkcją kombajnów do zbiorów winogron). Nowa firma przyjęła nazwę N.H.Geotech. Proces integracji firm Ford New Holland i Fiat Goetech zakończył się w 1994 roku, wówczas spółka przyjęła nazwę New Holland. Cztery lata później, w 1998 roku, firma wykupiła płocką Spółkę Bizon, a rok później Fiat Group nabył firmę Case Corporation i połączył ją z New Holland N.V. To właśnie wtedy powstała CNH Global, światowy lider w produkcji maszyn rolniczych. Ostatecznie, w 2013 roku, Fiat Industrial (wydzielony segment Fiat Group) i CNH Global N.V. połączyły się, tworząc CNH Industrial - jednego z największych producentów w branży maszynowej na świecie. Historia płockiego odłamu tej firmy sięga jeszcze dalej - do 1870 roku, kiedy Mojżesz Szyja Sarna zarejestrował swoją działalność pod nazwą Fabryka Maszyn i Narzędzi Rolniczych, a niedługo później Paweł Urbański i Maurycy Margulies, założyli kolejne warsztaty usługowe i produkcyjne. W końcowych latach XIX wieku oraz w pierwszej połowie XX wieku, nastąpił intensywny rozwój tych firm, które prowadziły cały czas produkcję podstawowych narzędzi i małych maszyn rolniczych. W 1939 roku, niemieckie władze okupacyjne połączyły cztery działające w Płocku firmy, tworząc Landmaschinen Fabrik Plock Maschinen-Industrie. http://petronews.pl/historia-fabryki-levisa-jaka-przyszlosc-czeka-plocka-firme-film/ Duże zmiany nastąpiły po II wojnie światowej. W 1945 roku, w wyniku połączenia infrastruktury istniejących w Płocku firm, powołane zostały państwowe Płockie Zakłady Przemysłowe, przekształcone we wrześniu 1948 roku w Fabrykę Maszyn Żniwnych, produkującą początkowo wialnie, kosiarki i żniwiarki. W 1954 roku rozpoczęła się produkcja samobieżnych kombajnów zbożowych ŻMS-4, a w latach 60. - kombajnów Vistula. W 1971 roku rozpoczęła się produkcja kombajnów Bizon, która trwała do początkowych lat XXI wieku. Jak wspomnieliśmy, w 1998 roku płocka fabryka weszła do globalnych struktur New Holland, co sprawiło, że wkroczyła w świat nowoczesnej infrastruktury przemysłowej. Wprowadzono wówczas produkcję kombajnów zbożowych i pras zbierających marki New Holland, nawiązano też współpracę kooperacyjną z fabrykami New Holland na całym świecie.

[WIDEO]842[/WIDEO]

Ta historia ma swój uroczysty punkt 21 listopada br. o godz. 7.30, kiedy to z płockiej linii produkcyjnej zjechał 20-tysięczny kombajn z serii TC. Kombajny TC produkowane są w tej fabryce od 1998 roku, kiedy w fabrykę Bizon zainwestowała marka New Holland. 20-tysięczny egzemplarz podczas wyjazdu z linii produkcyjnej prowadzony był przez Waldemara Suchodolskiego - pracownika, który w 1998 roku wyprowadził z niej także TC nr 1.
(Agnieszka Stachurska)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%