Już w marcu 2023 roku rusza pierwsza w Polsce Akademia Wodorowa dla studentów. Celem programu zainicjowanego przez PKN ORLEN jest edukacja inżynierów, którzy będą realizować zadania związane z rozwojem oraz zarządzaniem całym łańcuchem wartości technologii wodorowych.
Według ekspertów, to właśnie wodór będzie stanowić jedno z podstawowych źródeł energii w walce z dekarbonizacją sektorów trudnych lub wręcz niemożliwych do zelektryfikowania, takich jak niektóre gałęzie przemysłu, lotnictwo, żegluga czy transport ciężki.
Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN wyjaśnia, że wodór jest paliwem przyszłości i potrzeba specjalistów, którzy tę przyszłość pomogą budować. Akademia Wodorowa otwiera drzwi do tego świata.
– Stawiamy na młodych, zdolnych i ambitnych ludzi. Oferujemy im wzięcie czynnego udziału w innowacyjnych projektach, z których wiele stanowić będzie prawdziwe novum w Europie. Akademia to także wyjątkowa okazja, aby stać się aktywnym uczestnikiem transformacji energetycznej Polski, której liderem jest Grupa ORLEN. Najlepsi absolwenci będą mogli odbyć staże i wiązać swoją przyszłość z pracą w naszej firmie, rozwijając swoje kompetencje – tłumaczy Daniel Obajtek.
Pierwsza edycja Akademii Wodoru (Akademia H2) to program edukacyjny skierowany dla studentów 3, 4 i 5 roku oraz absolwentów, którzy już ukończyli studia. Jej głównym celem jest szkolenie i rozwój kadr wyspecjalizowanych w innowacyjnych technologiach wodorowych oraz ich praktycznym wykorzystaniu w aplikacjach biznesowych. Celem Akademii jest także wymiana myśli pomiędzy ekspertami i praktykami z wieloletnim doświadczeniem w tej dziedzinie. Uczestnicy poznają w niej działania instalacji produkcyjnych funkcjonujące w różnych gałęziach przemysłu, zarówno te związane z produkcją wodoru odnawialnego, jak i niskoemisyjnego oraz rozwiązania wynikające z wykorzystania wodoru w transporcie kołowym.
Akademia Wodorowa to inicjatywa, która powstała w ramach Mazowieckiej Doliny Wodorowej. Organizatorem tego programu jest PKN ORLEN, a partnerami są m.in. przedstawiciele przemysłu motoryzacyjnego, tacy jak Toyota, czy kolejowego – PESA Bydgoszcz oraz uczelnie wyższe: Politechnika Łódzka, Politechnika Warszawska i Centrum Badawcze PAN – KEZO. Zajęcia będą odbywać się od marca do czerwca 2023 r. i weźmie w nich udział 30 osób. Szczegóły dotyczące programu i naboru kandydatów do Akademii H2 znajdują się na stronie: www.akademiah2.pl.
Przypomnijmy, że Grupa ORLEN przyśpiesza prace związane z rozwojem technologii wodorowych – prowadzi wiele zaawansowanych projektów, w których wodór stanowi kluczowy element w realizacji celów zgodnych z założeniami Zielonego Ładu. Wpisuje się to w realizację strategii wodorowej Grupy ORLEN do 2030 roku, której celem jest wytwarzanie i dostarczanie zero i niskoemisyjnego wodoru, jako paliwa alternatywnego dla sektora transportu.
Zgodnie z założeniami, w Europie centralnej powstanie ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego (w Polsce takich stacji będzie ok. 57, w Czechach 28, a na Słowacji 26). W czerwcu br. PKN ORLEN uruchomił w Krakowie pierwszą w Polsce mobilną stację tankowania wodoru. W przyszłym roku do użytku zostaną oddane ogólnodostępne obiekty stacjonarne w Poznaniu i Katowicach, a w kolejnym roku w Wałbrzychu. Dostawy wodoru na stacje będą możliwe dzięki wybudowaniu do 2030 roku europejskiej sieci hubów wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór. Do 2030 roku Grupa ORLEN na inwestycje w wodór przeznaczy ok. 7,4 mld zł.
i tak większość ludków uważa iż w autobusie czy aucie „na wodór” wodór jest SPALANY w silniku cieplnym ! Jak im się tłumaczy że nie to nie wierzą.
A kiedy powstanie pierwsza polska Akademia Nuklearna (Akademia NU)?
Elektrownie nuklearne maja rosnąć jak grzyby po deszczu: według technologii amerykańskiej, koreańskiej, francuskiej, niewykluczone że i chińskiej a także sporo (co najmniej 5 ) elektrowni według nieistniejącej jeszcze i niedostępnej technologii SMR. Ale ludzi przygotowanych do obsługi tych zakładów w Polsce jeszcze nie ma i trzeba ich kształcić i szkolić przynajmniej 10 lat – tak się to robi na świecie.
Ale gdyby wzorem Akademii H2 (wodorowych) powstało kilka takich Akademii NU to już po kilku sesjach zajęć w systemie zjazdów sobotnio – niedzielnych akademie te mogłyby przygotować odpowiednią ilość potrzebnych wysoko wykwalifikowanych specjalistów atomowych. Skoro można w kilka tygodni na spotkaniach weekendowych iwykształcić fachowców wodorowych, to da się też jądrowych.
OBJTEK POTRAFII!!!! (wciskać gawiedzi kit, PR i propagandę).
Czy w programie Akademii H2 zostanie wyjaśnione skąd wziąć „zielony wodór” w kraju takim jak Polska oraz czy będzie nauka obsługi dystrybutora do tankowania „błękitnego wodoru”?