REKLAMA

REKLAMA

ORLEN wybuduje stacje tankowania wodoru. W ciągu 9 lat ma być ich 50

REKLAMA

Dwa mln euro dofinansowania z unijnego programu CEF Transport Blending Facility otrzymał PKN ORLEN na budowę dwóch ogólnodostępnych stacji tankowania wodoru w Poznaniu i Katowicach oraz mobilną stację we Włocławku. Do 2030 roku koncern planuje budowę ponad 50 stacji tankowania wodoru w całej Polsce.

PKN ORLEN wybuduje pierwsze ogólnodostępne i całodobowe stacje, na których można będzie zatankować wodór. Powstaną one w Poznaniu i Katowicach, a we Włocławku stworzona zostanie natomiast stacja modułowa. Co istotne, stacje będą przystosowane do użytkowania przez wszystkie pojazdy zasilane wodorem – zarówno w standardzie ciśnienia 700 barów dla samochodów osobowych, jak i 350 barów dla autobusów i ciężkiego transportu. Planowana infrastruktura umożliwi tankowanie łącznie ponad 40 autobusów, a także samochodów osobowych i innych pojazdów zasilanych ogniwami wodorowymi.

Przeczytajrównież

Na ten projekt ORLEN uzyskał bezzwrotne dofinansowanie w kwocie blisko 2 mln euro z unijnego programu CEF Transport Blending Facility, wspierającego rozwój paliw alternatywnych. Prace związane z budową stacji tankowania wodoru rozpoczną się na przełomie 2021 i 2022 roku.

Reklama. Przewiń aby czytać dalej.

Jak mówi mówi Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN, jako nowoczesny koncern, ORLEN wpisuje się w globalny trend rozwoju innowacyjnych, a przy tym ekologicznych technologii, które wytyczają nam drogę do zrównoważonego biznesu. Jedną z nich jest właśnie technologia wodorowa.

– To przyszłość motoryzacji. Intensyfikujemy prace nad jej rozwojem, ponieważ chcemy zajmować silną pozycję konkurencyjną w tym perspektywicznym segmencie. W Trzebini, Włocławku, a następnie w Płocku powstaną huby wodorowe. Równolegle podejmujemy współpracę z samorządami i miejskimi spółkami komunikacyjnymi – potencjalnymi odbiorcami wodoru. Stacje tankowania wodoru, które zamierzamy zbudować, stanowią kolejny, naturalny krok w realizacji naszych biznesowych celów – tłumaczy Daniel Obajtek.




Zapotrzebowanie jednego autobusu na paliwo wodorowe wynosi 30 kg/dzień, co pozwoli na przejechanie ok. 300 km. Pojemność zbiorników samochodów osobowych typu Toyota Mirai wynosi z kolei ok. 5 kg wodoru, co umożliwi pokonanie blisko 600 km. Przede wszystkim jednak, zastosowanie ekologicznej technologii wodorowej w transporcie znacząco przyczyni się do poprawy jakości powietrza oraz obniżenia poziomu hałasu w miastach.

Mazowiecka Dolina Wodorowa coraz bliżej. Podpisano porozumienie [FILM, ZDJĘCIA]

REKLAMA

Inni czytali również

Kolejny

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zgadzam się na warunki i ustalenia PolitykI Prywatności.

REKLAMA
  • Przejdź do REKLAMA W PŁOCKU