REKLAMA

ORLEN bliżej ludzi: Coraz więcej uczniów z lekkim plecakiem

REKLAMA

Czy wiecie, że dzieci nie powinny dźwigać ciężaru, który przekracza 10-15 proc. masy ich ciała? Tymczasem tornistry polskich uczniów ważą średnio 7 do nawet 10 kg! Dzięki akcji, w którą finansowo zaangażował się PKN ORLEN, uczniowie kolejnej płockiej szkoły zamienią ciężkie plecaki na tablety.

Blisko setka uczniów klas IV i V Szkoły Podstawowej nr 17 w Płocku dobrze zapamięta datę 16 października 2019 r. Tego dnia bowiem odbyło się uroczyste wręczenie tabletów, które zostały zakupione w ramach akcji „Lekki Plecak”, realizowanej wspólnie przez PKN ORLEN i Gminę Miasto Płock.

Tablety, które 94 uczniów z wielką radością odebrało z rąk przedstawicieli fundatorów akcji, nie służą do zabawy, lecz nauki. Zostały tam bowiem zainstalowane multipodręczniki dla klas czwartej i piątej, co pozwoli na uatrakcyjnienie edukacji w szkole. Tablet zastąpi więc – zarówno w szkole, jak i w domu – tradycyjne podręczniki do takich przedmiotów, jak: przyroda, biologia, geografia, język polski, matematyka, historia, język angielski, fizyka i chemia.

Jak zareagowali uczniowie na tablety? – Są super! – potwierdza pytany przez nas uczeń. W jaki sposób, według niego, będą korzystać z nich w szkole? – Pewnie będziemy czytać, rozwiązywać jakieś zadania czy krzyżówki – wymienia. Jak dodaje, cieszy się bardzo, że jego plecak będzie teraz lżejszy, ponieważ dotychczas był naprawdę bardzo ciężki.

Podobnie wypowiada się jego kolega. – Sądzę, że to bardzo fajnie, że są tablety. Na pewno dużo to ułatwi, będzie lżej – cieszy się, również potwierdzając, że dotychczas tornister była bardzo ciężki.

Fot. Wiktor Pleczyński

Radości z nowego nabytku szkoły nie ukrywa również dyrektor placówki, Anna Wiśniewska. Jak stosowanie tabletów z perspektywy nauczyciela – ułatwia pracę czy może utrudnia?

– Jesteśmy w nowym budynku Szkoły Podstawowej nr 17, gdzie w każdej klasie mamy tablice interaktywne, więc nauczyciele codziennie od ubiegłego roku już pracują z takim sprzętem – wyjaśnia Anna Wiśniewska. – Dodatkowe narzędzie, które otrzymaliśmy, spowoduje inną formę pracy nauczycieli, myślę, że ciekawszą. Jeśli jednak widzimy, że uczeń jest bardziej zainteresowany, to ten sukces i zadowolenie jest obopólne – mówi dyrektor szkoły.

Fot. Wiktor Pleczyński

Akcja „Lekki Plecak” może być realizowana w tak dużym zakresie dzięki zaangażowaniu finansowemu PKN ORLEN. Z jakiego powodu koncern uczestniczy w tym projekcie?

– Angażujemy się w tę akcję od 2016 roku – mówi Wioletta Kulpa, Kierownik Działu Sponsoringu Społecznego PKN ORLEN. – Pierwsze dwie edycje odbyły się w Szkole Podstawowej nr 23, kolejna edycja odbyła się w Szkole Podstawowej nr 15 na osiedlu Radziwie, a tegoroczna w Szkole Podstawowej nr 17 – przypomina.

Jak tłumaczy, w tej akcji przede wszystkim chodzi o zdrowie dzieci.

– Wszyscy wiemy, że dzieci mają zbyt ciężkie plecaki, że wypakowane są różnymi przedmiotami, pomocami naukowymi, które powodują, że ten plecak waży często od 7 kilogramów w górę. Jeśli dziecko waży 30-40 kg, to waga tornistra zdecydowanie przekracza 10 czy nawet 15 procent ciała. Dlatego walczymy o to, żeby dzieci nie miały wad postawy. Akcja „Lekki Plecak” jest jednym z elementów, która przyczyni się do ich zdrowia – argumentuje Wioletta Kulpa.



Czy projekt będzie kontynuowany w przyszłym roku? – Sądzę, że tak, ponieważ cieszy się zainteresowaniem. Chcielibyśmy rozszerzać go na nowe placówki oświatowe – mówi kierownik Działu Sponsoringu Społecznego PKN ORLEN. Dodaje również, że należy edukować dzieci, iż tablet to nie tylko gra i zabawa, lecz także narzędzie do zdobywania wiedzy.

Dlaczego tylko uczniowie klas 4. i 5. otrzymują tablety? – Jest to uwarunkowane podręcznikami dostarczanymi w formie elektronicznej i możliwościami producentów. Nie jest to uzależnione od nas – wyjaśnia Wioletta Kulpa.

Fot. Wiktor Pleczyński

Podczas uroczystości wręczenia tabletów spotkaliśmy również płocką radną Darię Domosławską, która pracuje jako fizjoterapeuta. Jaki efekt według niej przyniesie ta akcja?

– Jest to bardzo dobra inwestycja w zdrowie dzieci. Dotyczy ona profilaktyki powstawania wad postawy, ponieważ dziecko kształtuje swoją postawę ciała praktycznie od narodzin, ale są momenty „krytyczne” w jego rozwoju. Jest to okres, kiedy idzie do szkoły i kiedy bardzo intensywnie rozwija się – tłumaczy radna.

Dodaje, że jednym z elementów profilaktycznych jest dbanie o pewne nawyki, w tym noszenie obciążenia w postaci tornistra. – Wszyscy wiemy, że plecak powinien być noszony na dwóch ramionach, jednak nie wszyscy wiedzą o tym, ile ten plecak powinien ważyć – wyjaśnia.

W jaki sposób noszenie zbyt ciężkich plecaków może wpłynąć na zdrowie dzieci?

– Zaburza się wówczas biomechanika pracy dziecka. Noszenie plecaka wymaga jego odpowiedniej wagi, ale i odpowiedniej lokalizacji, na wysokości łopatek dziecka. Plecak powinien również być usztywniony i noszony na dwóch ramionach. Jeżeli plecak obniży się poniżej poziomu łopatek, wtedy dziecko przenosi ciężar ciała ku tyłowi, a ciężar plecaka powoduje, że dziecko traci równowagę i zaokrągla plecy, żeby ją utrzymać – tłumaczy Daria Domosławska.

Bardzo niebezpieczne jest też noszenie plecaka na jednym ramieniu, co wytwarza nawyk nieprawidłowej symetrii ciała. – Zachęcamy rodziców do współpracy, ponieważ prawidłowa waga plecaka wymaga również kontroli rodzicielskiej tego, co się w nim znajduje – podsumowuje radna.

Fot. Wiktor Pleczyński

Przypomnijmy, że pierwszy etap wymiany tradycyjnych podręczników na elektroniczne, został zapoczątkowany w roku szkolnym 2016/2017. Wówczas to 98 tabletów przekazanych zostało Szkole Podstawowej nr 23 w Płocku. W drugiej edycji projektu 120 tabletów zostało ponownie przekazanych do SP nr 23 z e-podręcznikami do nauki języka polskiego, historii, matematyki i przyrody oraz po raz pierwszy 42 tablety trafiły do uczniów SP nr 15 (na terenie osiedla Góry) z e-podręcznikami do nauki przyrody, geografii, biologii, fizyki, matematyki, chemii, języka polskiego, historii. W Płocku obecnie już blisko 700 uczniów korzysta podczas zajęć w szkołach z tabletów.

Fot. Wiktor Pleczyński

REKLAMA
Kolejny Artykuł

Komentarze 1

  1. Stary belfer. says:

    Tablety to bzdura. Szkoły o których mowa w artykule nie posiadają wszystkich klas wyposarzonych w projektory i odpowiedniej jakości komputey. Idąc dalej nauczyciel nie może wymagać podręczników od uczniów mimo, że nie posiadają tabletu. Mówi się o 700 uczniach w tych szkołach jest ich więcej. Wyobraźmy sobie lekcję na której uczniowie nie posiadają ani podręcznika ani tabletu a nauczyciel nie dysponuje projektorem. Spotyka się uczeń z zeszytem i nauczyciel ze starym komputerem. Takich sytuacji jest wiele. Co na to ci innowatorzy. Wystarczy aby w szkole były zestawy podręczników, a uczeń miałby swój w domu. Uczniowie nie posiadają tych tabletów w domu tylko czasami w szkole i w domu muszą uczyć się z podręczników czego nie potrafią. Taka AKCJA TO PROPAGANDOWA BZDURA

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Zgadzam się na warunki i ustalenia PolitykI Prywatności.

Popularne Dyskusje

Reklama

Przeczytaj

REKLAMA
  • Przejdź do REKLAMA W PŁOCKU