Zamknij

Od stycznia znika popularne paliwo. Będzie inne, ale nie do wszystkich aut można je stosować!

12:23, 05.12.2023 Agnieszka Stachurska Aktualizacja: 12:25, 05.12.2023
Skomentuj

Zgodnie z przepisami unijnymi, od 1 stycznia 2024 r. na stacjach paliw w Polsce będzie wprowadzane sukcesywnie nowe paliwo. Zniknie popularna Pb95, a w jej miejsce pojawi się E10. Nie wszystkie samochody będą mogły jednak na niej jeździć.
Od nowego roku na stacjach paliw pojawi się benzyna silnikowa 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów, czyli tzw. E10. Zastąpi ona benzynę E5 (symbol Pb95) o liczbie oktanowej 95. Ma to związek z wprowadzonymi przez Unię Europejską wymaganiami, dotyczącymi biokomponentów paliwowych.
- Benzyna silnikowa E5, która zostanie zastąpiona benzyną E10, zawiera maksymalnie do 5% objętościowo biokomponentów (bioetanolu), podczas gdy benzyna E10 będzie zawierała maksymalnie do 10% objętościowo biokomponentów - wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
Chociaż ta zmiana od większości właścicieli pojazdów nie wymaga dodatkowych działań, to jednak część pojazdów na tym paliwie nie pojedzie. Jak to sprawdzić?
  1. W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 - potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa.
  2. Właściciele starszych pojazdów (zwłaszcza sprzed 2000 r.) powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa w instrukcji pojazdu, na klapie wlewu paliwa lub u sprzedawcy czy producenta pojazdu.
Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, średni wiek samochodu osobowego w 2020 roku wynosił w Polsce 14,3 roku.
- Znaczna większość pojazdów osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 r. jest przystosowania do stosowania benzyn silnikowych E10. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA opracowało raport, dotyczący kompatybilności samochodów różnych marek i modeli względem używania benzyny E10 - wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska, które przygotowało specjalną przeglądarkę, w której można sprawdzić kompatybilność samochodów danej marki z danego rocznika.
W przypadku gdy pojazd nie jest przystosowany fabrycznie do eksploatacji na benzynie silnikowej E10, nie należy tankować takiego paliwa. Stosowanie benzyny silnikowej E10 w samochodach niedostosowanych to takiego paliwa może spowodować, w perspektywie średnio lub długoterminowej, uszkodzenie układu paliwowego. Sprawdź, czy twój samochód może być tankowany paliwem E10 na stronie: e10.klimat.gov.pl. Od stycznia na stacjach paliw pojawią się obowiązkowe oznakowania pistoletów wydawczych i dystrybutorów określające rodzaj wydawanego paliwa. Zgodnie z przepisami na dystrybutorze paliwa na stacji benzynowej musi znajdować się niżej przedstawione oznakowanie w formie naklejki: Polska będzie 18 krajem w UE, który wprowadzi paliwo E10. Ten rodzaj paliwa jest już stosowany zarówno w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych czy Australii. Od 2016 r. jest również paliwem wzorcowym, na którym nowe samochody są testowane pod kątem emisji i osiągów. Zgodnie z raportem organizacji, która zajmuje się wykorzystaniem biokomponentów ePure bioetanol ma mniejszy ślad węglowy - średnio o ok. 70% w porównaniu z paliwami kopalnymi, takimi jak benzyna silnikowa pochodząca z przeróbki ropy naftowej.
- Głównym celem zmian jest ograniczenie negatywnego wpływu sektora transportu na zdrowie ludzi i środowisko naturalne, w tym poprawa jakości powietrza w dużych miastach gdzie transport samochodowy jest głównym emitentem zanieczyszczeń (smogu). Ponadto, zwiększenie udziału zrównoważonych biopaliw w paliwach transportowych umożliwi Polsce osiągnięcie unijnego celu 14% udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych w paliwach zużytych w transporcie oraz zmniejszy zależność od paliw kopalnych - argumentuje ministerstwo.
A co z tymi autami, w których nie można stosować E10? Właściciele tych pojazdów będą mogli stosować jedynie benzynę "Premium" 98, która nie ulegnie zmianie. Niestety, to paliwo jest droższe zarówno od Pb95, jak i nowego paliwa E10.

(Agnieszka Stachurska)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

0 0

Zgodni z unijnymi przepisami zmiana ta mogła nastąpić od 2030 roku!!!!

Ale rząd pisowski, na usługach globalistów, rżnie głupa i dupie ma Polaków. 16:24, 05.12.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

ObywatelObywatel

0 0

Czy ty chłopie masz pojęcie o czym gadasz przecież to twój tusek trzyma niemcom palec w dupie 15:51, 06.12.2023


tomektomek

0 0

powinnismy wyjsc z uni otworzyc kopalnie tak jak zrobili anglicy i miec wszystko swoje a niemcow miec gdzie w d.... 22:25, 05.12.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

pisiarz wiejskipisiarz wiejski

0 0

jestes debilem od kaczora czy brałna ? :-D 08:09, 06.12.2023


palec Lichockiejpalec Lichockiej

0 0

mam wrażenie, że krytykują same wieśniaki jeżdżące jakimiś ładami... Przecież od kilkunastu lat większość produkowanych silników jest przystosowana do spalania mieszanki bio 08:11, 06.12.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

tomektomek

0 0

nie zycze sobie zeby ktos obcy jak unia decydowali za mnie 10:11, 06.12.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

E10 to ekologia ta?E10 to ekologia ta?

0 0

To ja sie pytam jak ta “ekologicznosc” jest liczona, bo na pewno cykl zycia produktu pod uwage brany nie jest. Dla przykladu kiedys wzorcowy silnik R6 w bmw, niby przystosowany do E10, zwroccie uwage ile ogloszen bmw np e46 z motorschaden. Widzialem pare glowic z upalonymi gniazdami zaworow, wlasnie przez ten bio szajs. Wiec sie pytam - gdzie tu ekologia - skoro kiedys auto bylo uzywane przez 20 lat i dzialalo, a teraz to albo smietnik od nowosci, wytrzymujacy tylko troche dluzej niz rzad matiego, albo solidne konstrukcje z dawnych lat sa zarzynane przez biodurnoty??? 00:57, 12.12.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%