Zgodnie z przepisami unijnymi, od 1 stycznia 2024 r. na stacjach paliw w Polsce będzie wprowadzane sukcesywnie nowe paliwo. Zniknie popularna Pb95, a w jej miejsce pojawi się E10. Nie wszystkie samochody będą mogły jednak na niej jeździć.
Od nowego roku na stacjach paliw pojawi się benzyna silnikowa 95-oktanowa z zawartością do 10% biokomponentów, czyli tzw. E10. Zastąpi ona benzynę E5 (symbol Pb95) o liczbie oktanowej 95. Ma to związek z wprowadzonymi przez Unię Europejską wymaganiami, dotyczącymi biokomponentów paliwowych.
– Benzyna silnikowa E5, która zostanie zastąpiona benzyną E10, zawiera maksymalnie do 5% objętościowo biokomponentów (bioetanolu), podczas gdy benzyna E10 będzie zawierała maksymalnie do 10% objętościowo biokomponentów – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
Chociaż ta zmiana od większości właścicieli pojazdów nie wymaga dodatkowych działań, to jednak część pojazdów na tym paliwie nie pojedzie. Jak to sprawdzić?
- W dokumentach pojazdu lub na klapie wlewu paliwa w samochodzie powinno znajdować się charakterystyczne oznaczenie E10 – potwierdzające dostosowanie samochodu do nowego paliwa.
- Właściciele starszych pojazdów (zwłaszcza sprzed 2000 r.) powinni sprawdzić, czy ich pojazdy są dostosowane do tankowania nowego paliwa w instrukcji pojazdu, na klapie wlewu paliwa lub u sprzedawcy czy producenta pojazdu.
Według Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, średni wiek samochodu osobowego w 2020 roku wynosił w Polsce 14,3 roku.
– Znaczna większość pojazdów osobowych z silnikiem o zapłonie iskrowym wyprodukowanych po 1 stycznia 2010 r. jest przystosowania do stosowania benzyn silnikowych E10. Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów ACEA opracowało raport, dotyczący kompatybilności samochodów różnych marek i modeli względem używania benzyny E10 – wyjaśnia Ministerstwo Klimatu i Środowiska, które przygotowało specjalną przeglądarkę, w której można sprawdzić kompatybilność samochodów danej marki z danego rocznika.
W przypadku gdy pojazd nie jest przystosowany fabrycznie do eksploatacji na benzynie silnikowej E10, nie należy tankować takiego paliwa. Stosowanie benzyny silnikowej E10 w samochodach niedostosowanych to takiego paliwa może spowodować, w perspektywie średnio lub długoterminowej, uszkodzenie układu paliwowego.
Sprawdź, czy twój samochód może być tankowany paliwem E10 na stronie: e10.klimat.gov.pl.
Od stycznia na stacjach paliw pojawią się obowiązkowe oznakowania pistoletów wydawczych i dystrybutorów określające rodzaj wydawanego paliwa. Zgodnie z przepisami na dystrybutorze paliwa na stacji benzynowej musi znajdować się niżej przedstawione oznakowanie w formie naklejki:
Polska będzie 18 krajem w UE, który wprowadzi paliwo E10. Ten rodzaj paliwa jest już stosowany zarówno w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych czy Australii. Od 2016 r. jest również paliwem wzorcowym, na którym nowe samochody są testowane pod kątem emisji i osiągów. Zgodnie z raportem organizacji, która zajmuje się wykorzystaniem biokomponentów ePure bioetanol ma mniejszy ślad węglowy – średnio o ok. 70% w porównaniu z paliwami kopalnymi, takimi jak benzyna silnikowa pochodząca z przeróbki ropy naftowej.
– Głównym celem zmian jest ograniczenie negatywnego wpływu sektora transportu na zdrowie ludzi i środowisko naturalne, w tym poprawa jakości powietrza w dużych miastach gdzie transport samochodowy jest głównym emitentem zanieczyszczeń (smogu). Ponadto, zwiększenie udziału zrównoważonych biopaliw w paliwach transportowych umożliwi Polsce osiągnięcie unijnego celu 14% udziału paliw pochodzących z surowców odnawialnych w paliwach zużytych w transporcie oraz zmniejszy zależność od paliw kopalnych – argumentuje ministerstwo.
A co z tymi autami, w których nie można stosować E10? Właściciele tych pojazdów będą mogli stosować jedynie benzynę „Premium” 98, która nie ulegnie zmianie. Niestety, to paliwo jest droższe zarówno od Pb95, jak i nowego paliwa E10.



