Spółka Nextbike Polska złożyła we wtorek w warszawskim Sądzie Rejonowym wniosek o ogłoszenie upadłości oraz otwarcie przyspieszonego postępowania układowego. Co to oznacza dla roweru miejskiego w Płocku?
Spółka Nextbike dominuje na polskim rynku rowerów miejskich, ma blisko 90 proc. udziału na rynku. Również i w Płocku to właśnie tę firmę wybrano do obsługi systemu roweru miejskiego.
Tymczasem 19 maja zarząd Nextbike Polska S.A. złożył wniosek o upadłość oraz otwarcie przyspieszonego postępowania układowego.
– Celem jest umożliwienie dalszego funkcjonowania roweru miejskiego w 39 systemach w Polsce – tłumaczy w oświadczeniu Nextbike Polska. – Zagrożenie niewypłacalnością to efekt pandemii wirusa SARS-CoV-2. Spowodowało to nagłe i niemożliwe do przewidzenia negatywne skutki finansowe dla spółki. Nextbike Polska S.A., podobnie jak wiele innych firm z branży transportowej, boryka się obecnie z gwałtownym spadkiem przychodów w związku z obowiązującym do 1 kwietnia do 5 maja br. zakazem korzystania przez użytkowników z rowerów miejskich – tłumaczą w spółce.
Operator płockiego systemu zapewnia jednak, że nie zmienia to nic dla użytkowników rowerów miejskich.
– Zarówno nam, jak i naszym wierzycielom oraz miastom, zależy na tym, żeby rower miejski, który stał się symbolem sukcesu, nowoczesności i ekologii, przetrwał zawirowania spowodowane pandemią i mógł dalej się rozwijać. Liczymy na wsparcie i współpracę władz miejskich tak, aby rower nie stał się pierwszą biznesową ofiarą pandemii w transporcie publicznym w Polsce – mówi Paulina Wójcicka z biura prasowego Nextbike Polska S.A.
Spółka chce zawrzeć układ z wierzycielami i odsunąć w czasie wymagane płatności aż do momentu powrotu do normalnego funkcjonowania systemów rowerowych po pandemii wirusa SARS-CoV-2.
Jak ta sytuacja wpłynie na funkcjonowanie roweru miejskiego w Płocku?
– Informujemy, że na chwilę obecną nie ma zagrożenia, dotyczącego funkcjonowania roweru miejskiego w Płocku w związku z informacjami o postępowaniu upadłościowym zgłoszonym przez operatora systemu firmę Nextbike – przekazał Konrad Kozłowski z Referatu Informacji Miejskiej płockiego ratusza.
Jak wyjaśnia, Płocki Rower Miejski obsługiwany jest przez NB Serwis II Sp z o.o., czyli spółkę zależną od Nextbike S.A., a wniosek złożony do sądu przez Nextbike ma na celu restrukturyzację firmy.
Dodaje również, że umowa z firmą NB Serwis II Sp. z o.o. obowiązuje władze Płocka do końca bieżącego roku.
– Na chwilę obecną rozważamy możliwość przedłużenia tej umowy na kolejny sezon 2021. Ostateczne podjęcie decyzji o przedłużeniu umowy będzie zależało od oferty cenowej złożonej przez operatora systemu – wyjaśnia Konrad Kozłowski.
Przypomnijmy, że prezydent Płocka podjął decyzję o wstrzymaniu działalności roweru miejskiego pod koniec marca. Kilka dni później podobną decyzję ogłosił rząd. Po uchyleniu zakazu, rower miejski w Płocku funkcjonuje od 8 maja.
Jak mówił 2 maja prezydent Płocka na swoim profilu facebookowym, prowadzone były rozmowy z firmą Nextbike, aby dni, za które miasto płaci, a nie korzysta z rowerów miejskich, mogły być wykorzystane w przyszłym roku.
– Umowa wiąże nas do tego roku, Miejski Zarząd Dróg przygotowuje odpowiednie aneksy. Jestem przekonany, że dojdziemy do porozumienia – przekazał Andrzej Nowakowski.
Dziwne to
90% udziału na rynku i 1 miesiąc aby położyć firmę. Śmiech na sali.