poniedziałek, 25 Styczeń, 2021
  • Reklama na portalu i w gazecie
  • Kontakt z redakcją
  • Polityka Prywatności
PetroNews
  • Start
  • Płock
    • Bezpieczeństwo
    • Polityka i Politycy
    • Sport
    • Informacje
    • Rozrywka i Wydarzenia
    • Tylko u Nas
  • Powiat
  • Dyskusje
  • Gazety
  • Kontakt
  • Reklama
  • Więcej
    • Ogłoszenia
    • SocialMedia
No Result
View All Result
PetroNews
REKLAMA
Home Informacje Biznes i Gospodarka

Jak uniknąć fałszywych promocji na Black Friday?

przez Redakcja
25 listopada 2020
63
SHARES
Podziel się na FacebookuUdostępnij na Twitterze
REKLAMA

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przygotował pakiet porad, jak uniknąć nadużyć ze strony niektórych przedsiębiorców podczas wielkiej wyprzedaży.

W tym roku Black Friday, czyli wielkie święto wyprzedaży, odbędzie się 27 listopada. Już teraz napotykamy reklamy, kuszące promocjami. UOKiK przewiduje jednak, że tegoroczny Black Friday nie będzie tak atrakcyjny, jak zazwyczaj.

– W tym roku Black Friday nie będzie miał takiego rozmachu jak w poprzednich latach, bo większość sklepów w galeriach handlowych nadal będzie zamknięta ze względu na obostrzenia związane z COVID-19. Dopiero 28 listopada centra handlowe zostaną ponownie otwarte, w ścisłym reżimie sanitarnym i z wieloma ograniczeniami. Akcja wielkich wyprzedaży przeniesie się więc w dużej mierze do internetu. Okazją będzie Cyber Monday – internetowy odpowiednik Black Friday. W wielu e-sklepach również czekają na nas zniżki, rabaty i promocje. Nie dajmy jednak się oszukać – ostrzega UOKiK.

Nadużycia związane z Black Friday i Cyber Monday

UOKiK co roku otrzymuje skargi dotyczące promocji, wyprzedaży i specjalnych okazji (stanowią ok. 10 proc. wszystkich zgłaszanych nieprawidłowości). Z jakimi problemami najczęściej mierzą się konsumenci?

  • Żonglerka cenami – czyli stwarzanie pozoru, że promocja jest atrakcyjna poprzez podnoszenie cen kilka dni wcześniej, by tuż przed słynnym świętem zakupowym je obniżyć.
  • Promocyjne „przynęty” – czyli zachęcanie rzekomo wysoką obniżką do zakupu różnych artykułów, podczas gdy w rzeczywistości promocja dotyczy jedynie wybranych produktów. Klient widzi informację „drugi produkt za -50%”, po czym okazuje się, że chodzi wyłącznie o towary konkretnej marki a nie cały asortyment sklepu.
  • Niejasne naliczanie rabatów – zamiast deklarowanej wysokiej obniżki ceny, klient otrzymuje mniejszy upust.
  • Anulowanie opłaconych zamówień – najczęściej z powodu „błędu systemu”.

– Kilka tygodni temu, wspólnie z Inspekcją Handlową, rozpoczęliśmy monitoring najpopularniejszych sklepów internetowych aby zweryfikować, czy nie oszukują oni konsumentów, wprowadzając w błąd np. co do rzeczywistego opustu cenowego. Może się zdarzyć, że któryś z przedsiębiorców będzie podnosił ceny przed wyprzedażą aby uatrakcyjnić zakup poprzez prezentację nieprawdziwej wartości obniżki ceny – tego typu działania mogą stanowić naruszenie zbiorowych interesów konsumentów, dlatego już teraz konsumentom zalecamy ostrożność, zaś przedsiębiorców zachęcamy do rzetelność i uczciwości względem klientów – mówi Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Prawa konsumenta podczas e-zakupów

  1. Masz prawo do reklamacji na takich samych zasadach jak przy zakupach zrobionych w sklepie stacjonarnym. Jeżeli produkt w ciągu dwóch lat od daty wydania towaru okazał się wadliwy – zwróć się czym prędzej do sprzedawcy. Możesz żądać naprawy, wymiany, obniżenia ceny, a jeśli wada jest istotna – zwrotu pieniędzy.
  2. Produkt kupiony przez internet możesz zwrócić bez podania przyczyny w ciągu 14 dni od jego otrzymania. Musisz tylko wypełnić i odesłać oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Sprzedawcy internetowi powinni udostępniać wzór takiego oświadczenia. Możesz również napisać je samodzielnie i wysłać np. e-mailem. Jeżeli nie zostałeś poinformowany o prawie do odstąpienia, termin ten wydłuża się do 12 miesięcy. Przedsiębiorca ma obowiązek zwrócić ci wszystkie dokonane płatności, w tym koszty dostawy (najtańszego sposobu, jaki oferuje). Kupujesz w sklepie stacjonarnym? Zwrot będzie zależał od dobrej woli sprzedawcy.

Uwaga: nie wszystkie produkty kupione w sieci będziesz mógł oddać, korzystając z prawa do odstąpienia od umowy. Ograniczenia dotyczą np.:



  • artykułów o krótkim terminie przydatności do użycia, np. owoców, serów
  • rzeczy wyprodukowanych na specjalne zamówienie klienta, np. biżuterii z grawerem,
  • płyt z filmami, muzyką lub programami komputerowymi, których zapieczętowane opakowanie otworzyłeś po dostarczeniu,
  • biletów na koncerty czy wydarzenia sportowe.

– Black Friday i Cyber Monday to okazje nie tylko do zakupów w Polsce, ale i poza nią. Przypominamy, że prawa e-konsumenta są w całej UE jednolite. Problemy z dochodzeniem roszczeń mogą się natomiast pojawić przy zakupach poza Unią, np. w krajach azjatyckich – tłumaczy UOKiK.

Jak wyjść cało z szału zakupów i wyprzedaży?

  • Porównaj cenę w wiarygodnych porównywarkach i wybierz sklep, który oferuje najlepsze okazje. Niektóre porównywarki oferują też sprawdzenie historii cen, dzięki którym możesz ocenić, czy promocja jest faktycznie korzystna.
  • Sprawdź opinie o produkcie na niezależnych portalach, ponieważ zdarza się, że sklep usuwa niekorzystne komentarze z własnej strony.
  • Zwróć także uwagę na cechy charakterystyczne produktu, bo w dzień masowych wyprzedaży łatwo nabrać się na przykład na produkty łudząco podobne do znanej marki lub podrobione.
  • Uważaj na reklamy i zawarte w nich informacje, szczególnie te wyglądające na nieformalne, które otrzymujesz w mediach społecznościowych – mogą pochodzić od oszustów.
  • Sprawdź tożsamość sprzedawcy i możliwość kontaktu z nim. Nie kupuj, jeżeli na stronie nie ma takich danych. Taki sklep może należeć do oszusta, który nie wysyła opłaconych zamówień albo nielegalnie oferuje produkty np. gry lub oprogramowanie.
  • Zwróć uwagę na to: kiedy przedsiębiorca powstał, ile otrzymał pozytywnych opinii i czego one dotyczą oraz kiedy były dodane.
  • Upewnij się, że przedsiębiorca działa z Polski lub innego kraju UE – Twoje prawa są wówczas dużo mocniej chronione.
  • Zweryfikuj okres zwrotu, oferowany przez sprzedającego – co do zasady jest to 14 dni, jednak może on zaoferować dłuższy czas, np. 30 lub 100 dni. To ważny aspekt zwłaszcza, jeśli dokonujemy zakupu z myślą o zbliżających się świętach.
  • Płać kartą kredytową. Ułatwi to odzyskanie pieniędzy, jeśli coś pójdzie nie tak. Żeby skorzystać z procedury chargeback złóż reklamację w banku, który wydał kartę kredytową.
  • Jeśli dokonujesz przelewu lub płatności natychmiastowej, dokładnie sprawdź czy nie zostałeś przeniesiony na fikcyjną stronę platformy płatności lub naszego banku.
  • Bądź szczególnie ostrożny przy zakupie dóbr cyfrowych np. programów komputerowych czy gier – mają one często ograniczoną i warunkową możliwość zwrotu. Zwróć uwagę na kwestię płatności za tego typu usługi – często zakup ma charakter quasi abonamentu. Pierwsza płatność jest niska, natomiast za rok czy dwa lata następuje pobranie kolejnych środków.
  • Pamiętaj, że dokonując zakupu na odległość, a takim jest zakup przez internet, masz prawo do 14 dniowego terminu zwrotu lub dłuższego, jeśli takowy zaoferował ci sprzedawca.
  • Pamiętaj również o Twoich pozostałych prawach, w tym wynikających z rękojmi. Przez2 lata w przypadku wystąpienia wady możesz żądać naprawy lub wymiany produktu, a w niektórych przypadkach także zwrotu pieniędzy.
  • Przedsiębiorca cię oszukał lub nie chce zwrócić ci nienależnie pobranych środków? Złóż zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa na policji lub w prokuraturze. Jeśli spotkasz się z odmową, pamiętaj, że na każde postanowienie o odmowie wszczęcia/umorzeniu postępowania przysługuje bezpłatne zażalenie do sądu w ciągu 7 dni. Skorzystaj z tego prawa i dochodź swoich roszczeń.

W razie kłopotów reaguj – zgłoś się do odpowiednich instytucji. Bezpłatną pomoc prawną otrzymasz w następujących miejscach:

  • Infolinia Konsumencka: w sprawach prostych bez analizy dokumentów, nr tel.: 801 440 220 oraz 22 290 89 16.
  • Konsumenckie Centrum E-porad: w sprawach prostych oraz wymagających analizy dokumentów, adres e-mail: porady@dlakonsumentow.pl.
  • Rzecznicy konsumentów w Twoim mieście lub powiecie: w sprawach prostych oraz wymagających analizy dokumentów. Kontakty znajdziesz pod adresem: www.uokik.gov.pl/pomoc.
  • Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej: w sprawach prostych oraz wymagających analizy dokumentów. Kontakty znajdziesz pod adresem www.uokik.gov.pl/wiih.
  • Europejskie Centrum Konsumenckie: w sprawach transgranicznych, które dotyczą sprzedawców z obszaru Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, Norwegii i Islandii. Strona internetowa: konsument.gov.pl.

Więcej informacji na www.prawakonsumenta.uokik.gov.pl.

Share25Tweet16
REKLAMA

PowiązaneArtykuły

W Płocku otwierają się restauracje, w pobliżu dyskoteka. Czy stracą dofinansowanie?
Biznes i Gospodarka

W Płocku otwierają się restauracje, w pobliżu dyskoteka. Czy stracą dofinansowanie?

20 stycznia 2021
Zakaz jazdy przez most dla rolników i rozładowane akumulatory. Bizony płockiej fabryki 45 lat temu [UNIKALNY FILM]
Biznes i Gospodarka

Zakaz jazdy przez most dla rolników i rozładowane akumulatory. Bizony płockiej fabryki 45 lat temu [UNIKALNY FILM]

8 stycznia 2021
Kiedy najlepiej wziąć urlop w 2021 roku?
Biznes i Gospodarka

Kiedy najlepiej wziąć urlop w 2021 roku?

2 stycznia 2021
Płocczanie, pomimo deszczu, licznie świętowali Dzień Latawca [ZDJĘCIA]
Biznes i Gospodarka

Nowa stacja paliw w Płocku. Specjalnie dla pilotów

21 grudnia 2020
Pokaż Więcej

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Zgadzam się na warunki i ustalenia PolitykI Prywatności.

Reklama

Przeczytaj

Na Podolszycach powstał nietypowy budynek. Do czego służy?
Bezpieczeństwo

Na Podolszycach powstał nietypowy budynek. Do czego służy?

24 stycznia 2021
Zaginął rok temu. „Kochany Tatusiu! Jesteś dla mnie najważniejszy, wróć do mnie…”
Bezpieczeństwo

Zaginął rok temu. „Kochany Tatusiu! Jesteś dla mnie najważniejszy, wróć do mnie…”

24 stycznia 2021
Branża fitness chce się otwierać. Bez względu na decyzje rządu
Biznes i Gospodarka

Branża fitness chce się otwierać. Bez względu na decyzje rządu

23 stycznia 2021
Duży pożar w powiecie płockim. Seniorka straciła dom [ZDJĘCIA]
Bezpieczeństwo

Seniorka w pożarze straciła dom i cały dobytek. Pomożecie?

23 stycznia 2021
Czy kierowcy potrafią zmieniać pas ruchu? [FILM]
Bezpieczeństwo

Czy kierowcy potrafią zmieniać pas ruchu? [FILM]

22 stycznia 2021
Duży pożar w powiecie płockim. Seniorka straciła dom [ZDJĘCIA]
Bezpieczeństwo

Duży pożar w powiecie płockim. Seniorka straciła dom [ZDJĘCIA]

22 stycznia 2021
W Płocku otwierają się restauracje, w pobliżu dyskoteka. Czy stracą dofinansowanie?
Biznes i Gospodarka

W Płocku otwierają się restauracje, w pobliżu dyskoteka. Czy stracą dofinansowanie?

20 stycznia 2021
Nagroda za informacje o zaginionym mężczyźnie. Trop urywa się na trasie do Płocka
Bezpieczeństwo

Tajemnicze zaginięcie 31-latka w programie Polsatu. Są trzy teorie

7 maja 2020
Pokaż Więcej
REKLAMA
  • Start
  • Płock
  • Powiat
  • Dyskusje
  • Gazety
  • Kontakt
  • Reklama
  • Więcej

© 2018 Sentra Media - Nasza Polityka Prywatności.

No Result
View All Result
  • Strona Główna
  • Bezpieczeństwo
  • Polityka i Politycy
  • Rozrywka i Wydarzenia
  • Sport
  • Tylko u Nas
  • Warto przeczytać!
  • Reklama w mediach
  • Kontakt

© 2018 Sentra Media - Nasza Polityka Prywatności.

  • Przejdź do REKLAMA W PŁOCKU
  • Nasza strona używa plików cookies. Zaakceptuj przez kliknięcie lub przewiń stronę. Akceptuje