Długoterminowy kontrakt kupna-sprzedaży amerykańskiego LNG zapewnia umowa podpisana przez PKN ORLEN i Sempra Infrastructure. Przewiduje ona odbiór 1 miliona ton LNG rocznie.
Umowa, która została podpisana 25 stycznia br. pomiędzy PKN ORLEN i Sempra Infrastructure, przewiduje odbiór 1 miliona ton LNG rocznie z terminalu skraplającego Port Arthur w Teksasie. Ma to przełożyć się na wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego Polski, ale i całego regionu. Zapewniony kontraktem wolumen dostaw pokrywa blisko 10 proc. obecnego zapotrzebowania polskich odbiorców na gaz w skali roku.
– Zbudowaliśmy koncern multienergetyczny. Koncern, który swoją wielkością nie tylko ma realizować zadania biznesowe, ale przede wszystkim ma zapewnić bezpieczeństwo Polski i regionu – mówił podczas uroczystości podpisania umowy Daniel Obajtek, Prezes Zarządu PKN ORLEN. – To koncern, który musi patrzeć w przyszłość, a poprzez połączenie i zbilansowanie ma realizować procesy akwizycyjne, szczególnie procesy inwestycyjne – tłumaczył.
Jak podkreślił, bezpieczeństwo potrzebuje inwestycji, a kontrakt z Sempra Infrastructure to kolejny, ważny krok w kierunku wzmocnienia pozycji PKN ORLEN, jako gwaranta bezpieczeństwa surowcowo-paliwowego w tej części Europy.
– Chcę zapewnić Polaków, że gazu nie zabraknie. Magazyny są wypełnione w stu procentach, to jest 3 mld 200 mln metrów szesc. gazu. Wydobycie krajowe daje nam 3 mld 700 mln metrów szesc. Baltic Pipe to 6 mld 500 mln metrów szesc. gazu – wymieniał prezes ORLENU.

Umowa z Sempra Infrastructure to nie przypadek – już w ubiegłym roku Stany Zjednoczone były jednym z głównych dostawców gazu do Polski.
– Poszerzając współpracę z amerykańskimi firmami, zwiększamy dywersyfikację i elastyczność naszego portfela importowego i zabezpieczamy dodatkowe wolumeny surowca, który będzie mógł być wykorzystany zarówno do zabezpieczenia potrzeb rynku krajowego, jak i rozwoju międzynarodowej działalności handlowej PKN ORLEN – wyjaśniał Daniel Obajtek.
Umowa pomiędzy PKN ORLEN i Port Arthur LNG LLC, czyli spółką należącą do Sempra Infrastructure, przewiduje odbiór 1 mln ton LNG rocznie, co odpowiada ok. 1,3 mld m sześc. gazu w stanie lotnym. Co istotne, kontrakt będzie obowiązywać przez 20 lat, a pierwsze dostawy spodziewane są w 2027 roku. Umowa oparta jest na formule free-on-board (FOB). Oznacza to, że za odbiór i transport gazu odpowiada kupujący. Ładunki LNG będą pochodzić z terminala skraplającego Port Arthur LNG w stanie Teksas. Formuła cenowa kontraktu oparta jest na indeksie Henry Hub wraz z kosztami skroplenia.
Justin Bird, Dyrektor Zarządzający of Sempra Infrastructure podkreśla zadowolenie z możliwości współpracy z PKN ORLEN. Umowa, dotycząca odbioru skroplonego gazu ziemnego z terminalu w Port Arthur, wpisuje się w strategiczne cele obu firm.
– Dzięki niej PKN ORLEN poszerza sobie dostęp do zdywersyfikowanych, bezpiecznych źródeł energii. Dla Sempra Infrastructure umowa oznacza zamknięcie kontraktacji mocy produkcyjnych I Etapu projektu Port Arthur LNG, który przyczyni się do zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na LNG w Europie i innych częściach świata. Zapewniwszy sobie odbiór prawie całej zakładanej produkcji na podstawie wiążących umów długoterminowych, spodziewamy się jeszcze w tym kwartale podjąć ostateczną decyzję inwestycyjną, co pozwoli rozpocząć budowę I Etapu terminalu skraplającego w Port Arthur – wyjaśnia Justin Bird.

Terminal Port Arthur LNG, w ramach inwestycji, ma dysponować mocą, która pozwoli na produkcję maksymalnie 13,5 mln ton LNG rocznie. Łączny wolumen kontraktów długoterminowych podpisanych przez Sempra Infrastructure na dostawy z tego terminala przekracza już 10 mln ton LNG rocznie. Według przewidywań spółki, ostateczna decyzja inwestycyjna dotycząca I Etapu projektu Port Arthur LNG może być podjęta jeszcze w I kwartale 2023 roku.
Umowa z Sempra Infrastructure oznacza, że łączny wolumen kontraktów PKN ORLEN z amerykańskimi dostawcami LNG wzrósł do blisko 8 mln ton skroplonego gazu ziemnego rocznie. Zdecydowana większość surowca – 6,5 mln ton LNG – będzie kupowana na podstawie kontraktów w formule FOB. Dlatego Grupa ORLEN rozpoczęła rozwój własnej floty jednostek do przewozu skroplonego gazu ziemnego, w oparciu o długoterminowe umowy czarterowe. Dwa pierwsze gazowce, zbudowane specjalnie na potrzeby Grupy, rozpoczną transport LNG jeszcze w tym roku. W 2025 r. Grupa będzie dysponować ośmioma takimi jednostkami.
Dodaj swój komentarz