REKLAMA

Dlaczego na niektórych skrzyżowaniach nie ma (i raczej nie będzie) już sekundników?

REKLAMA

Płoccy radni, na prośbę mieszkańców, dopytywali co takiego się wydarzyło, że z kilku skrzyżowań zdjęto sekundniki. Urządzenia te wpisały się już w krajobraz drogowy Płocka i stanowią ułatwienie dla kierowców. Niestety, istnieje zagrożenie, że sekundniki na te skrzyżowania nie wrócą.

Sekundników nie ma, bo będzie ITS

Jak wyjaśnia wiceprezydent Piotr Dyśkiewicz w odpowiedzi na interpelacje radnych, wyświetlacze czasu mogą być stosowane wyłącznie z „sygnalizacją świetlną stałoczasową”. Tymczasem, zgodnie z informacjami Miejskiego Zarządu Dróg w Płocku, przebudowany ciąg ulic Tysiąclecia i Mickiewicza został zaprojektowany jako „sygnalizacje świetlne akomodacyjne z detekcją pojazdów oraz pieszych i rowerzystów”.

– Po przebudowie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu ulic: Bielska – Mickiewicza – Tysiąclecia, przedmiotowy ciąg będzie pracował w pełni jako akomodacyjny, z możliwością dołączenia go do planowanego Inteligentnego Systemu Sterowania Ruchem (ITS) na terenie Płocka, co wyklucza montaż „sekundników” – argumentuje wiceprezydent.

Co to jest system ITS? To system, który zakłada sterowanie sygnalizacją świetlną jako pracę w systemie akomodacji (czyli wzbudzania) i steruje nią, w zależności od natężenia ruchu pojazdów, liczby pieszych czy rowerzystów, ale także informacji otrzymywanych od pojazdów transportu publicznego (jeśli zostanie dla nich wdrożony priorytet) czy od sterowników sygnalizacji świetlnej na sąsiednich skrzyżowaniach (w przypadku zależnego ich oddziaływania).

Mówiąc prościej – system ma sterować ruchem na poszczególnych skrzyżowaniach w taki sposób, aby ruch był bardziej płynny, ale i dostosowany do ustawionych priorytetów.

Nieco inna sytuacja miała miejsce przy oddawaniu 3. odcinka obwodnicy, kiedy to wprowadzono korekty w funkcjonowaniu sygnalizacji świetlnej na trzech skrzyżowaniach:
1. Piłsudskiego – Wyszogrodzka – Graniczna
2. Rondo Wojska Polskiego
3. Wyszogrodzka – Jana Pawła II – Armii Krajowej (zachód).

Zmieniono wówczas na nich sterowniki, które umożliwiły wprowadzenie zmian w sterowaniu. Nowe sterowniki nie są jednak kompatybilne z zamieszczonymi tam sekundnikami.

Żeby wyświetlacze czasu ponownie zaczęły tam działać, należałoby te sterowniki wymienić. Tego jednak urząd miasta nie planuje. Zastanawia się natomiast na zamontowaniem tych sekundników na innych płockich skrzyżowaniach.

Czy to oznacza, że na kolizyjnych skrzyżowaniach (szczególnie Rondzie Wojska Polskiego) nie będzie już sekundników? To prawdopodobne. Co prawda, w postępowaniu przetargowym, które wkrótce ma ogłosić MZD, uwzględnione ma być zastosowanie wyświetlaczy czasu na tych trzech skrzyżowaniach, jest jednak pewne „ale”.



– W ramach realizacji tego postępowania będzie brane pod uwagę zastosowanie wyświetlaczy czasu na skrzyżowaniach, o ile zaprojektowany przez Wykonawcę system sterowania ruchem oraz obowiązujące w tym względzie przepisy, będą umożliwiały ich zastosowanie – zastrzega wiceprezydent Dyśkiewicz.

Prezydent w 2016: Będzie ITS i sekundniki

Te informacje stoją jednak w sprzeczności ze stanowczym przekazem, jaki jeszcze niedawno zamieścił prezydent Andrzej Nowakowski na swoim blogu. W sierpniu 2016 roku napisał:

– W informacjach prasowych pojawia się nieprawdziwy argument przeciwników sekundników. Twierdzą oni, że urządzenia te nie mogą współpracować z sygnalizacją akomodacyjną. To nieprawda. Od kilku miesięcy wspólnie z Instytutem Badawczy Dróg i Mostów przygotowujemy system inteligentnego sterowania ruchem na trzech skrzyżowaniach – od zakładu energetycznego po Podolszyce. Po setkach poprawek (głównie związanych z łącznością bezprzewodową), przeróbek, prób i zbierania danych do oprogramowania system czeka na zakończenie formalności odbiorowych. Na wszystkich tych skrzyżowaniach, którymi system będzie sterował, są właśnie sekundniki przygotowane do pracy z sygnalizacją akomodacyjną – przekonywał Andrzej Nowakowski.

– Zrobię wszystko, by urządzenia te zostały lub byśmy wykorzystali je w inny sposób – pisał prezydent. Wówczas jednak była to reakcja na wstępne plany ministerstwa infrastruktury i budownictwa rządu Prawa i Sprawiedliwości w zakresie zdjęcia sekundników ze skrzyżowań (które ostatecznie sekundniki zatwierdziło). Teraz obecność sekundników widocznie nie jest już tak ważna.

Przypomnijmy ponadto, że na tych trzech skrzyżowaniach ponad trzy lata temu już zamontowano system ITS, który kosztował blisko pół miliona złotych, z czego miasto zapłaciło ponad 260 tys. zł. Do dzisiaj ITS nie działa, wykonująca go firma zbankrutowała, a kolejna firma (która przejęła to zlecenie) nie naprawiła błędów poprzednika. Właśnie dlatego MZD ogłasza nowy przetarg…

Mimo wszystko, mamy nadzieję, że uda się tak zaprojektować system ITS, aby sekundniki mogły przy nim funkcjonować. Pozwoli to na ograniczenie nieuwagi kierowców, jaka miała miejsce podczas niedawnej kolizji na Rondzie Wojska Polskiego.

Wjechał na rondo na czerwonym świetle. Zobaczcie jak dochodzi do zdarzeń na „dzwonie” [FILM]

REKLAMA

PowiązaneArtykuły

Komentarze 9

  1. Ecodriver says:

    wystarczy przeprogramować te its-y by nie zmieniały długości fazy aktualnei trwajacej lecz dopiero nadchodzącej

  2. Łysy says:

    ITS czy sterowniki bo nie kumam? Co za debil to pisał?

  3. Mm says:

    Małpę by nauczył po co jest żółte światło. niestety inż ruchu nie da rady nauczyć że 1 sekunda to za krótko.

  4. kierowca says:

    Jak zwykle kombinują w każdym kierunku ale jak nie daj Boże jest za dobrze to raz dwa trzeba coś pozmieniać……szkoda gadać na tych wszystkich fachowców…..Ci co na siłę ulepszają to później dziwią się na zwiększoną liczbę kolizji drogowych podczas przejazdu przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną (bez sekundników).

  5. Płocczanin says:

    Bezwzględnie przywrócić sekundniki dla DOBRA mieszkańców Płocka.
    Bez dyskusji!
    Dlaczego to, co lepsze, zastępować gorszym?
    Po to idzie postęp, by to co lepsze zastępowało to, co stare i gorsze, a nie odwrotnie.

  6. Paweł says:

    Co za porażka. Sekundniki to naprawdę świetny pomysł usprawnienia ruchu i duże ułatwienie dla kierowców.
    Niestety ktoś jak zwykle musiał być mądrzejszy.
    Może za mało wpływ było z mandatów za przejazd na czerwonym?
    Ciężko to pojąć.
    https://www.instagram.com/klanzplocka/

  7. zbankrutowała i co? says:

    chyba kasę komornik wyrwał z majątku spółki, a jak nie było majątku spółki to „wszedł na domek” prezesa? ktoś wie, jak wyglądał zwrot pieniędzy od wykonawcy?

  8. Krzysztof says:

    Podczas podróży po innych krajach zaobserwowałem też inne rozwiązanie zamiast sekundników – zielone pulsujące. Tzn ZIELONE – ZIELONE PULSUJĄCE – POMARAŃCZOWE – CZERWONE. W ten sposób nikt już nie zostaje zaskoczony pomarańczowym. Genialne w swojej prostocie! Może tam gdzie się nie da sekundników ….?

  9. Max says:

    Moje podsumowanie: dobrze już było. Teraz idzie nowe

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Zgadzam się na warunki i ustalenia PolitykI Prywatności.

Przeczytaj

Reklama

REKLAMA
  • Przejdź do REKLAMA W PŁOCKU