Zamknij

Autobus na wodór testowany w Płocku. Ekologiczne paliwo dostarcza ORLEN [ZDJĘCIA]

17:19, 16.12.2023 Wiktor Pleczyński
Skomentuj

W Płocku ruszył pilotażowy program testowania autobusu wodorowego. Każdy będzie mógł nim pojechać za darmo. Paliwo dla pojazdu dostarcza ORLEN.
Władze Płocka we współpracy z ORLENEM od 2020 roku pracują nad wprowadzeniem wodorowych autobusów do lokalnej Komunikacji Miejskiej. Między 15 a 17 grudnia przy Galerii Mazovia można oglądać autobus wodorowy, który przez kolejne dwa miesiące będzie woził pasażerów w KM Płock.
- Robimy kolejny krok w kierunku "Wodorowego Płocka" i zaczynamy testy pierwszego autobusu napędzanego wodorem. Jest to inwestycja w czyste powietrze i zdrowie mieszkańców - mówił podczas konferencji prasowej w piątek, 15 grudnia prezydent Płocka Andrzej Nowakowski.
ORLEN zamontował i udostępnił w bazie Komunikacji Miejskiej w Płocku mobilną stację paliw, składającą się z panelu przelewowego, działającego z wykorzystaniem ciśnienia pochodzącego z bateriowozu. Testowany w Płocku autobus marki Solaris Urbino 12 Hydrogen zużywa około 30 kg wodoru dziennie. Napędzany wodorem pojazd wyjedzie na trasę 18 grudnia.
- Jest to na razie test pojazdu z takim z napędem. Ale równolegle jest to sygnał, że poważnie przygotowujemy się do wprowadzenia zeroemisyjnego transportu miejskiego - tłumaczył prezydent Płocka.
Koncern wynajął miastu mobilną stację tankowania wodorem na 6 miesięcy. Podczas okresu testowego, tankowanie wodorem będzie możliwe tylko dla autobusu Komunikacji Miejskiej w Płocku. Przypomnijmy, że ORLEN dostarcza już paliwo wodorowe do autobusów komunikacji miejskiej w Krakowie i Poznaniu. Do końca 2030 roku Koncern planuje intensywny rozwój produkcji wodoru jakości automotive (do poziomu około 19 tysięcy ton rocznie) oraz budowę w Polsce, Czechach i na Słowacji około 100 stacji tankowania wodoru łącznie. Testy autobusu napędzanego wodorem w Płocku potrwają dwa miesiące, do 14 lutego. Pojazd ten o standardowej długości 12 metrów kursować będzie na wszystkich liniach, także podmiejskich. Wyjątkiem jest trasa nr 18, która przebiega w terenie o ciasnej zabudowie. Przejazd autobusem wodorowym będzie bezpłatny. Pojazd łatwo rozpoznamy, ponieważ został oklejony wielkimi napisem "Jestem bezpłatny i wodorowy". Poza napędem, testowany autobus nie różni się zbytnio od pojazdów, które na co dzień KM Płock eksploatuje. Jest niskopodłogowy, ma miejsca dla osób z niepełnosprawnościami oraz wydajną klimatyzację. Komunikacja Miejska na bieżąco będzie informować na swoich nośnikach o tym, na jakiej trasie danego dnia kursuje autobus z napędem wodorowym.
- Historia naszego zainteresowania autobusami wodorowymi sięga 2020 roku, kiedy podpisaliśmy list intencyjny z Orlenem w sprawie współpracy przy rozwoju transportu publicznego zasilanego wodorem. Rok później Komunikacja Miejska uczestniczyła w powołaniu Mazowieckiej Doliny Wodorowej. Deklarację jej utworzenia podpisały firmy z branży paliwowej, energetycznej, motoryzacyjne, firmy transportowe oraz instytucje badawcze i naukowe, które razem pracują nad rozwojem oraz wdrażaniem nowych technologii wodorowych - wyjaśnia Urząd Miasta Płocka.
Ratusz planuje kupno pojazdów z napędem wodorowym, pod warunkiem otrzymania zewnętrznego dofinansowania w wysokości 80 procent.
- Staramy się o nie. W kwietniu złożyliśmy wniosek o dofinansowanie zakupu 18 autobusów wodorowych w Narodowym Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Opiewa on na kwotę ponad 60 mln zł (sto procent kosztów kwalifikowanych). Całość ma kosztować prawie 74,8 miliona zł, więc blisko 14 milionów złotych będzie pochodzić z budżetu Płocka. Wniosek jest na etapie rozpatrywania, na razie pozytywnie przeszedł ocenę formalną. Być może w międzyczasie zrodzi się także możliwość sięgnięcia po środki z Krajowego Planu Odbudowy - dodaje UMP.
Prezydent Płocka zaznacza, że miasto wykorzysta czas, by zbierać doświadczenia innych miast, które na taki zeroemisyjny transport już się zdecydowały. Warto zauważyć, że autobus wodorowy również jest autobusem elektrycznym. Wodór służy do produkcji energii elektrycznej, która napędza pojazd. W rezultacie eliminowana jest potrzeba długotrwałego ładowania, która występuje w przypadku tradycyjnych pojazdów elektrycznych.
- Autobus elektryczny musi stać np. przez całą noc, by naładować baterie, a wodorowy tankuje paliwo w 10 minut. Zasięg autobusów elektrycznych bywa problematyczny, natomiast taki testowany obecnie w Płocku Solaris przejeżdża na jednym baku co najmniej 350 km. Dla porównania: nasze konwencjonalne diesle i hybrydy na najdłuższej trasie linii nr 3 pokonują na jednej 8-godzinnej zmianie do 340 km - odnotowuje UMP.
Władze przewidują, że jeśli uda się zdobyć dofinansowanie, to pierwsze autobusy z napędem wodorowym wyjadą na ulice Płocka na przełomie 2025 i 2026 roku.
(Wiktor Pleczyński)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

ekologekolog

0 0

jaki ślad węglowy pozostawia wyprodukowanie 1 litra wodoru.Czekam na odpowiedz? Czy ratuszowi spece od wszystkiego wiedzą jak to jest z tym wodorem czy tylko powtarzają to co im ktoś powiedział? Czy to nie jest to samo co z wiatrakami? 18:54, 16.12.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

LoloLolo

0 0

Jak wodór z Orlenu to pewnie z reformingu parowego gazu ziemnego.
A co do "wiatraczków to niech ktoś policzy ile śladu węglowego jest po wyprodukowaniu turbin, masztów, łopat i całego osprzętu. A po demontażu takiego ustrojstwa to ekooszołomy powinni dostać to wszystko do zjedzenia. 21:32, 17.12.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

dż

0 0

może ktoś by wreszcie wytłumaczył że ten autobus nie spala wodoru ! wodór jest potrzebny jako substrat reakcji zachodzącej w ogniwach paliwowych które wytwarzają prąd służący do napędzania silników elektrycznych będących napędem tego pojazdu. Uzyskanie X KWh "na kole" samochodu potrzebuje 4 razy X mocy do wytworzenia tego wodoru tak więc bilans energetyczny tego pomysłu jest ujemny, podobnie z sensem ekonomicznym co zresztą użytkownik przyznaje -że bez dopłat z budżetu to nie ma sensu . Do tego dochodzi masa pierwiastków do budowy ogniw które potem trzeba zutylizować a do ich pozyskania potrzebne są potężne nakładu i nie jest to obojętne dla środowiska . 07:33, 18.12.2023

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

radonradon

0 0

wlewa się wodór do baku.
autobus jeżdzi
bak pusty
wlewa sie wodór
ale wg eksperta wodoru nie spala. Idąc tym tropem moja toyota spala wybuchy z cylindrów a nie benzynę no albo powietrze. 12:21, 18.12.2023


ekologekolog

0 0

uwaga ,uwaga.Wszyscy mówiący prawdę o terroryzmie klimatycznym mogą być oskarżeni o zbrodnię klimatyczną.
To nie jest straszenie.Prokuratura ewropejska zajmie się tym!!!!!!.Wciskanie ciemnoty przez ekologów to sprytny
zabieg odwracania uwagi od ważniejszych spraw .które szykuje nam wujek Claus i jego przyboczny. 16:18, 18.12.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

dżezodżezo

0 0

do kretyna radona-dokształć się głąbie na czym polega reakcja chemiczna w ogniwach paliwowych i dlaczego wodór jest w niej zużywany ale nie spalany, w palniku wodorowym wodór spalany w tlenie może osiągnąć nawet 3000 stopni co topi nawet wolfram nie mówiąc o jakimś silniczku .Tego nawet na lekcjach chemii w podstawówce można się dowiedzieć ćwierćmózgu ! 08:23, 22.12.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

dżezodżezo

0 0

jedyny wodór jaki mamy do dyspozycji to ten z reformingu parowego metanu , według ekooszołomów jest to tzw. "czarny wodór" czyli niekoszerny. Tzw "biały" miałby pochodzić z elektrolizy wody ale póki co nie mamy dostępnej przemysłowej technologii produkcji wodoru w ten sposób, pamiętajmy że do elektrolizy potrzebne są gigantyczne ilości energii elektrycznej której wiatraczki nam nie naprodukują , zastanówmy się też co się dzieje z wodą użytą do elektrolizy -ta woda znika -tu się ekooszołomy nie zająkną. Gdyby ten wodór spalić to woda by powróciła do obiegu powiększając ilość pary wodnej w atmosferze a jak wiadomo para wodna jest gazem cieplarnianym. No ale my ten wodór wpychamy do ogniwa paliwowego gdzie się nie spala . Zresztą po grzyba nam wodór z metanu jak możemy sprężać metan i spalać go w normalnym silniku cieplnym jako CNG. 15:11, 29.12.2023

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%