- Oszuści wciąż udoskonalają swoje metody jak wyłudzić dane osobowe, bankowe czy okraść seniorów. Po oszustwach "na wnuczka" czy na "czternastą emeryturę" kolejną metodą naciągaczy jest zachęta do pozyskania pieniędzy z subkonta w ZUS - informuje Wojciech Ściwiarski, rzecznik prasowy ZUS w województwie mazowieckim.Do niektórych placówek ZUS w kraju zaczęli zgłaszać się klienci, którzy odebrali telefon od osoby podszywającej się za pracownika ZUS. Oszuści proszą o podanie danych identyfikacyjnych niezbędnych do wypłaty środków z subkonta. Prawdopodobnie ich celem jest wyłudzenie informacji, które mogą później posłużyć np. kradzieży lub do zaciągnięcia kredytu.
- W naszym regionie nie otrzymaliśmy jeszcze takich sygnałów od klientów, niemniej jednak uczulamy szczególnie osoby starsze, aby były ostrożne i nieufne szczególnie podczas kontaktów telefonicznych z nieznanymi rozmówcami - dodaje rzecznik mazowieckiego ZUS.Należy uważać także na maile, których nadawcą jest rzekomo ZUS. Może być w nich informacja między innymi o niedopłacie składek i konieczności uregulowania jej w ciągu 24 godzin. Takie wiadomości mogą zawierać wirusy, dlatego należy je niezwłocznie usunąć. Pracownicy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dzwonią do swoich klientów tylko w określonych przypadkach. Nie wysyłają do nich korespondencji mailowej. Kontakt elektroniczny z naszymi klientami odbywa się wyłącznie w sytuacji, gdy posiadają już profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS i wyrazili zgodę na taką drogę komunikacji z naszej strony. Telefony z ZUS-u mogą dotyczyć wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego lub są związane z prowadzoną w ZUS konkretną sprawą klienta. W ostatnim czasie mogą również mieć związek z przekazaniem wiadomości o obowiązku założenia profilu na Platformie Usług Elektronicznych ZUS.
- Prowadzimy szeroką kampanię informacyjną skierowaną do płatników składek, którzy nie posiadają jeszcze takiego profilu. Informujemy ich telefonicznie lub mailowo o ustawowym obowiązku założenia konta do 30 grudnia. Jednak podczas rozmowy, jak i w korespondencji, są podane jedynie informacje ogólne w zakresie obowiązku i sposobu zakładania takiego profilu - informuje Wojciech Ściwiarski.Instytucja ostrzega, aby nie podawać swoich danych przez telefon i nie odpowiadać na podejrzane maile, które rzekomo pochodzą z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Jeśli rozmówca lub adresat maila wzbudza nasze wątpliwości, możemy go zweryfikować w najbliższej placówce ZUS bądź telefonicznie poprzez Centrum Obsługi Telefonicznej pod numerem: 22 560 16 00. O każdej próbie oszustwa należy niezwłocznie powiadomić policję.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu petronews.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz