poniedziałek, 11 sierpnia, 2025
  • Reklama na portalu i w gazecie
  • Kontakt z redakcją
  • Polityka Prywatności
#PetroNews
Reklama
  • Start
  • Bezpieczeństwo
  • Polityka
  • Sport
  • Wydarzenia
  • Informacje
  • Tylko u Nas
Brak rezultatów
Zobacz wszystkie wyniki
#PetroNews
Reklama
#PetroNews
Reklama
Home Tylko u Nas Okiem Robaka

„Zanurzenie” w Płockiej Galerii Sztuki

by Waldemar Robak
21 października 2015
269
SHARES
3.8k
VIEWS
Podziel się na FacebookuUdostępnij na Twitterze

Jakże mogło być inaczej, w Płockiej Galerii Sztuki zagościła kolejna, inspirująca wystawa. Tym razem jest to „Zanurzenie” Artura Przebindowskiego – zestaw wielkoformatowych obrazów, doskonale zaaranżowanych w przestrzeni wystawienniczej przy Sienkiewicza, a także prace z cyklu „Znaki”.

Sam tytuł wystawy jest pozornie prosty i jednocześnie intrygujący… Bowiem jak wyobrażamy sobie zanurzenie? Mimo wszystko, dla człowieka jest to stan nie do końca naturalny. Najczęściej zupełnie się nad tym nie zastanawiając, jesteśmy otoczeni powietrzem, trochę azotu, tlenu tyle, ile potrzeba, żeby oddychać, szczypta dwutlenku węgla i innych gazów… Jednakże w sytuacji, kiedy środowisko wokół nas staje się zdecydowanie gęstsze, czujemy się najczęściej już niezbyt komfortowo, chyba, że umiemy dobrze pływać i kiedy woda sięga nam powyżej nosa, oczu i uszu, nie ma paniki i traktujemy ją jak żywioł, z którym potrafimy się harmonijnie zespolić.

Reklama

Ale w tym miejscu może słów kilka o samym malarzu. Artur Przebindowski jest absolwentem Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. Urodził się w 1967 roku w Chrzanowie. Swój dyplom obronił w pracowni prof. Romana Banaszewskiego w 1993 roku. W swym artystycznym dorobku ma wiele wystaw indywidualnych i zbiorowych w Polsce, Japonii, Grecji, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Belgii, Holandii, Francji i Włoszech.

W 1998 roku zdobył nagrodę Grand Prix w konkursie malarskim „Prysznic – narodziny przyjemności” w Zwischenahn w Niemczech, a w 2010 nagrodę Grand Prix Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na XXIII Festiwalu Polskiego Malarstwa Współczesnego w Szczecinie w 2010 roku. Prace Artura Przebindowskiego były również wielokrotnie wyróżniane, chociazby na 40 Biennale Malarstwa Bielska Jesień 2011, 8 Arte Laguna Prize, Arsenale, Wenecja (2014) oraz Popular Jury Prize na Premio Combat Prize, Livorno (2014).

Dla Artura Przebindowskiego materią, w którą się zanurza jest tkanka miasta. Ogromne obrazy z cyklu „Megalopolis” są tworzone przez niego przez wiele dni, z namysłem, bez pośpiechu, a „benedyktyńska” robota jest też w jakimś sensie sposobem na pogłębioną refleksję nad istotą świata widzialnego. W przestrzeni Galerii mamy możliwość zapoznać się z czterema ostatnimi pracami artysty, tworzącymi swoistą instalację – „Megalopolis LX” – szarościach, „Megalopolis LXI” – w czerwieniach, „Megalopolis LXII” – w tonacji niebieskiej oraz „Megalopolis LXIII” – pomarańczowo-turkusowy.

Ogromne płótna nie przedstawiają jakiegoś konkretnego miasta, w ciemnych czeluściach okien nie znajdziemy ani jednej ludzkiej postaci, kwiatka w doniczce, czy też bielizny schnącej na sznurze. Brakuje jakichkolwiek oznak ludzkiej działalności, jest tylko zurbanizowany do granic możliwości pejzaż, rozpisany na setki ścian, dachów, zakątków i meandrów uliczek. Ale ludzkie emocje, nastroje, uczucia kryją się pod tą „skórą” miasta, chociażby w tonacjach barwnych, kompozycjach obrazów, ich konstrukcji, przenikaniu się wielu skomplikowanych planów.

I jeszcze jeden, wydaje mi się jak najbardziej zamierzony efekt. Stając przed obrazem z cyklu „Megalopolis” w pewnej odległości, doświadcza się efektu zatarcia granic pomiędzy malarstwem figuratywnym a abstrakcją. Rozpoznawalne do tej pory elementy kompozycji nagle stają się misterną tkaniną bez określonego, powtarzalnego wzoru, barwna mozaika plam działa na widza zupełnie bezpośrednio formą, kolorem, harmonią układu obrazu, eliminując jednocześnie konteksty realnego świata, wynikające z nabytego doświadczenia.

Nie mniej przemyśleń i poszukiwań prowokują prace malarskie z cyklu „Znaki”. W tych, tym razem kameralnych, niewielkich formatowo pracach artysta wykorzystuje powszechnie używane symbole – komunikaty funkcjonujące przede wszystkim w przestrzeni miejskiej. Znaki graficzne dróg komunikacyjnych i ewakuacyjnych, urządzeń, zakazów i nakazów funkcjonują powszechnie. Posługujemy się nimi podświadomie, nie zwracając na nie szczególnej uwagi, zupełnie tak, jak nie śledzimy naszego każdego, przebytego kroku. Człowiek w tych ideogramach dla potrzeb zawartych w nich komunikatów został zdepersonalizowany, pozbawiony wyróżniających go cech indywidualnych.

Tymczasem Artur Przebindowski najwyraźniej postanowił sytuację odwrócić. Jego „Znaki” są jak najbardziej osobiste – zawierają nastrój, emocje, są niepowtarzalne. Nie można im również odmówić dekoracyjności, ale nie jest to, w moim przekonaniu, najważniejszy aspekt malarskiego zamysłu. Wydaje się, że najważniejszy w tym wypadku jest dialog pomiędzy malarzem, a widzem, a także prowokowanie do osobistych poszukiwań nowych kontekstów i znaczeń, a także rozczytywanie osobistych, estetycznych przeżyć, introspektywnych wędrówek w głąb swej wrażliwości.

Warto skorzystać z tego „Zanurzenia”, bowiem kto wie, dokąd nas to doświadczenie doprowadzi, może odkryje zupełnie nam dotąd nieznany ląd lub też Eden?

 

1 of 41
Fot. Waldemar Robak
- +
slide 1 to 8 of 41
Reklama
REKLAMA

1. Fot. Waldemar Robak

2. Fot. Waldemar Robak

3. Fot. Waldemar Robak

4. Fot. Waldemar Robak

5. Fot. Waldemar Robak

6. Fot. Waldemar Robak

7. Fot. Waldemar Robak

8. Fot. Waldemar Robak

9. Fot. Waldemar Robak

10. Fot. Waldemar Robak

11. Fot. Waldemar Robak

12. Fot. Waldemar Robak

13. Fot. Waldemar Robak

14. Fot. Waldemar Robak

15. Fot. Waldemar Robak

16. Fot. Waldemar Robak

17. Fot. Waldemar Robak

18. Fot. Waldemar Robak

19. Fot. Waldemar Robak

20. Fot. Waldemar Robak

21. Fot. Waldemar Robak

22. Fot. Waldemar Robak

23. Fot. Waldemar Robak

24. Fot. Waldemar Robak

25. Fot. Waldemar Robak

26. Fot. Waldemar Robak

27. Fot. Waldemar Robak

28. Fot. Waldemar Robak

29. Fot. Waldemar Robak

30. Fot. Waldemar Robak

31. Fot. Waldemar Robak

32. Fot. Waldemar Robak

33. Fot. Waldemar Robak

34. Fot. Waldemar Robak

35. Fot. Waldemar Robak

36. Fot. Waldemar Robak

37. Fot. Waldemar Robak

38. Fot. Waldemar Robak

39. Fot. Waldemar Robak

40. Fot. Waldemar Robak

41. Fot. Waldemar Robak

Share23Tweet10

Reklama

Aktualności

Niesamowite widowisko na płockim niebie [FILM, ZDJĘCIA]

Półkolonie na sportowo. Wakacje z Fundacją ORLEN [FILM, ZDJĘCIA]

Na Bałtyku rosną pierwsze polskie turbiny wiatrowe

Ta ulica przejdzie metamorfozę. Ruszył drugi etap modernizacji

Lody, kajaki i pergole zamiast sprzętu dla szpitali? Na co poszły unijne pieniądze z KPO?

Zderzenie aut na DK60. Są ranni

Polityka

Samorządowcy rozwijają wspólny system reagowania kryzysowego w regionie płockim

Manifestacja „Migranci mile widziani” w Płocku. Przyszło niewiele osób

„Migranci mile widziani” – wydarzenie w Płocku. Lewica również odpowiada na protesty Konfederacji

Konfederacja protestuje przeciwko imigracji. Demonstracja również w Płocku [FILM, FOTO]

Wioletta Kulpa: „Najważniejsze jest bezpieczeństwo mieszkańców” [PODCAST]

Maciej Krajewski: Swoje życie związałem z Lewicą [PODCAST]

Bezpieczeństwo

Zderzenie aut na DK60. Są ranni

Policjanci na rowerach patrolują Płock

Policjanci wykorzystali drona do kontroli. Posypały się mandaty

Policja ostrzega rodziców. Publikowanie zdjęć dzieci to zagrożenie

Trudno zrozumieć, jak 58-latek utrzymywał się na rowerze w takim stanie

Policjanci odnaleźli porwanego mężczyznę w polu kukurydzy

Sport

Płockie Towarzystwo Wioślarskie zdobyło 7 medali w jeden weekend

Regaty Omega ORLEN Cup [FILM, ZDJĘCIA]

Płocka Pływalnia Podolanka zostanie ponownie otwarta

Międzynarodowy turniej piłki ręcznej w ORLEN Arenie!

Żeglarze ruszą do rywalizacji na Wiśle w Płocku. Czas na Omega ORLEN Cup

Wisła Płock zaskakuje w Częstochowie. Zwycięstwo z Rakowem

  • Start
  • Bezpieczeństwo
  • Polityka
  • Sport
  • Wydarzenia
  • Informacje
  • Tylko u Nas

© 2025 Sentra Media - Nasza Polityka Prywatności.

Nasza strona używa plików cookies. Zaakceptuj przez kliknięcie lub przewiń stronę. Akceptuje
Polityka plików Cookie

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SAVE & ACCEPT
Brak rezultatów
Zobacz wszystkie wyniki
  • Strona Główna
  • Bezpieczeństwo
  • Polityka i Politycy
  • Rozrywka i Wydarzenia
  • Sport
  • Tylko u Nas
  • Warto przeczytać!
  • Reklama w mediach
  • Kontakt

© 2025 Sentra Media - Nasza Polityka Prywatności.

Powiadomienia