
Ponad 8 tysięcy złotych stracił mieszkaniec powiatu sierpeckiego, który sprzedawał ubrania za pośrednictwem serwisu ogłoszeniowego Vinted. Oszust przesłał mu link, poprzez który miał otrzymać pieniądze. Mężczyzna wpisał dane do logowania w banku, a złodziej wyczyścił mu konto…
W ubiegłym tygodniu do Komendy Powiatowej Policji w Sierpcu zgłosił się mężczyzna, który został oszukany podczas sprzedaży ubrań na internetowej platformie handlowej Vinted.
– Mieszkaniec powiatu sierpeckiego wystawił do sprzedaży t-shirt. Bardzo szybko poprzez platformę Vinted skontaktowała się z nim osoba zainteresowana kupnem. Pod pretekstem wykonania przelewu za ubranie, najpierw poprosiła sprzedającego o numer telefonu. Następnie w wiadomości sms przesłała link i przekonała mężczyznę, żeby otrzymać przelew musi „wejść” w przesłany w wiadomości link i zalogować się na stronę „swojego” banku – informuje asp. Katarzyna Krukowska z KPP w Sierpcu.
Niestety, sprzedający popełnił błąd i kliknął w przesłany link, prowadzący do strony przypominającej stronę aukcyjną. Następnie wybrał z listy swój bank i, niczego nie podejrzewając, na fałszywej stronie banku wpisał dane potrzebne do logowania. W tym czasie oszust, mając podgląd hasła na fałszywej stronie, zalogował się na rzeczywiste konto bankowe i wypłacił z konta ponad 8 tysiące złotych.
Policja ostrzega, że podczas sprzedaży w Internecie można zostać oszukanym. Dlatego nie wolno klikać w linki przesłane w wiadomościach, kierujące do płatności, warto też uważnie czytać SMS-y autoryzacyjne.
- Nie wolno reagować na prośby o zalogowanie się do konta bankowego, podania hasła jednorazowego lub jakiegokolwiek identyfikatora, loginu do banku.
- Zwróć uwagę na poprawność językową strony, na której przekazujesz dane karty. Fałszywe strony często zawierają błędy, są napisane niegramatycznie.
- Najbezpieczniej jest wpisać samodzielnie adres internetowy strony danego serwisu ogłoszeniowego lub banku. Sprawdzajmy zawsze, czy witryna jest bezpieczna.
- Jeżeli niefortunnie staniemy się ofiarą przestępstwa, należy niezwłocznie skontaktować się telefonicznie ze swoim bankiem w celu zablokowania dostępu do rachunku lub karty bankomatowej.