Kolejny raz w Szkole Podstawowej nr 23 w Płocku odbywały się półkolonie kulturalne, realizowane przez Stowarzyszenie Edukacji Kulturalno-Artystycznej i Nauki SEKAiN. Sponsorem dwóch wakacyjnych turnusów był PKN ORLEN.
Od 4 do 15 lipca w Szkole Podstawowej nr 23 trwały półkolonie kulturalne, realizowane w ramach projektu „Wakacje z ORLENEM”. Jak wyjaśniają organizatorzy, Stowarzyszenie Edukacji Kulturalno-Artystycznej i Nauki SEKAiN, ich celem jest upowszechnianie idei edukacji kulturalnej i artystycznej, poprzez autentyczne uczestnictwo w procesie twórczym w różnych dziedzinach sztuki, pod czujnym okiem nauczycieli, pasjonatów i artystów.
– Projekt, jak co roku, polega na tym, że zapraszamy tutaj dzieci zainteresowana działaniami w zakresie szeroko pojętej kultury i organizujemy dla nich tematyczne zajęcia – mówi Roman Kusy, prezes SEKAiN oraz wicedyrektor SP23 w Płocku. – Przygotowane są zajęcia teatralne, plastyczne, muzyczne czy taneczne. Mamy też grupę dzieci ukraińskich, która uczestniczy w zajęciach teatralnych z językiem polskim. Jest też nowość, grupa audiowizualna, która zajmuje się kręceniem i montowaniem krótkich etiud filmowych – wyjaśnia Roman Kusy.
Podczas zajęć plastycznych, Justyna, Celina i Marysia opowiedziały nam czym zajmowały się podczas warsztatów.
– Robiliśmy rysunki zwierząt i maski zwierząt, które tutaj wiszą. Będziemy też robić lalki motanki – wymieniały. – Podobało nam się też coś takiego, jak power tekst. To po prostu jest taki utwardzacz do tkanin, przyczepiliśmy ją do tektury i potem malowaliśmy. Powstała taka jakby ramka, która błyszczy, bo ją pomalowaliśmy takimi farbami w proszku. Ogólnie są to bardzo kreatywne prace – przyznały dziewczęta.
Odwiedziliśmy też zajęcia audiowizualne, które najczęściej odbywały się na zewnątrz budynku.
– Chcieliśmy nakręcić historię młodego człowieka, który postanowił się zakochać. Jeszcze nie wie w kim, ale ma już plan, ma napisany list miłosny. No i wszelkie problemy związane są z tym właśnie listem. Koledzy, którzy się z niego nabijają, dziewczyny, którym się podoba ten jego romantyzm, no i wszelkiego rodzaju problemy, jakie mogą spotkać młodego człowieka, który próbuje opowiedzieć światu o swojej miłości – wyjaśniał nam Piotr Bała, który na co dzień jest aktorem płockiego teatru.
A czego nauczyli się jego podopieczni? Na przykład, że “jak się odgrywa swoją rolę, to nie patrzy się w kamerę”. Albo, że “robienie filmu to jest ciężka robota”. No i, że “jak są szumy to potem wszystko słychać”.
– Nauczyłem się, że jak jest kamera włączona i macha się telefonem, to obraz się rozmywa. Nigdy o tym wcześniej nie słyszałem, serio – powiedział natomiast Błażej z pełną powagą, w której wyczuwaliśmy jednak, że tak zupełnie serio tego nie mówił.
W tym roku łącznie w półkoloniach wzięło udział 240 dzieci, w tym około 35 dzieci z Ukrainy. Podczas każdego turnusu (były ich dwa), trwającego 5 dni, opiekowała się nimi 12-osobowa kadra.
– Do godziny 9 rodzice przyprowadzali dzieci i o tej godzinie rozpoczynały się pierwsze zajęcia warsztatowe, trwające półtorej godziny. Potem drugie śniadanie, przerwa na integrację i następne warsztaty. Następnie obiad i kolejny cykl warsztatowy. Między godziną 15 a 16.30 rodzice przychodzili po dzieci. W środę natomiast jechaliśmy na wycieczkę. W tym roku był to zespół pałacowo-parkowy w Wilanowie, gdzie również dzieci były na warsztatach, tym razem filmowych – wymienia Roman Kusy.
Na zakończenie warsztatów, w piątek, odbył się w sali gimnastycznej krótki pokaz osiągnięć grup, którego autorami byli zarówno prowadzący zajęcia, jak i uczestnicy półkolonii. Widownię stanowili przedstawiciele sponsora – PKN ORLEN oraz członkowie rodzin uczestników półkolonii.
Podkreślmy, że prowadzący warsztaty nauczyciele – animatorzy kultury, od wielu lat współpracują ze Stowarzyszeniem SEKAiN na rzecz dzieci i młodzieży, organizując imprezy lokalne i ogólnopolskie. Posiadają w tym względzie duże doświadczenie, a imprezy te na stałe wpisują się w tradycję Płocka i są rozpoznawalną marką w mieście, jak i na arenie ogólnopolskiej. Realizatorzy programu są pedagogami specjalizującymi się w różnych dziedzinach pracy z dziećmi uzdolnionymi.