Przedstawiciele Policji, Polskiej Grupy Zbrojeniowej, Hyundai Engineering oraz PKN Orlen zaprosili dziennikarzy na briefing prasowy, podczas którego przedstawili informacje, dotyczące inwestycji Olefiny III w Płocku pod kątem bezpieczeństwa. Zaprezentowali także materiały informacyjny, jakie otrzymuje każdy pracownik zagraniczny na budowie tego kompleksu.
W środę, 21 czerwca na terenie miasteczka pracowniczego przy budowanym kompleksie Olefiny III PKN ORLEN, odbyło się spotkanie z przedstawicielami wykonawcy inwestycji, wykonawcy miasteczka pracowniczego oraz Policji.
– PKN ORLEN realizuje w tej chwili największy projekt rafineryjno-petrochemiczny w tej branży. Jest to największa od 20 lat inwestycja realizowana w Europie, będąca w pierwszej trójce największych projektów realizowanych na świecie – podkreślił Damian Olewnik, dyrektor projektu Olefiny III w PKN ORLEN. – Jest to duże wyzwanie zarówno dla koncernu, jak i dla okolicznych służb, miasta czy gminy. Wszyscy jesteśmy mocno zaangażowani, aby inwestycja przeprowadzona była sprawnie. Wiąże się to bezpośrednio z bezpieczeństwem, zarówno pracowników, jak i okolicznych mieszkańców – mówił Damian Olewnik.
Jak wyjaśniał, inwestycja jest dużym krokiem w kierunku redukcji dwutlenku węgla – po uruchomieniu kompleksu Olefin III, redukcja wyniesie około 30 proc.

Wykonawca został wybrany podczas przetargu otwartego. Ze względu na to jednak, że rynek ten jest bardzo wąski, konieczny był wybór międzynarodowej firmy, która spełniała wszystkie założenia projektu. Ponad połowa pracowników przy tej inwestycji pochodzi z Polski, natomiast konsorcjum Hyundai Engineering i Tecnicas Reunidas współpracuje też z pracownikami zagranicznymi, których w szczytowym momencie będzie na terenie budowy około 6 tysięcy.
Piotr Panasiuk, Prezes Zarządu ZURAD (wywodzącej się z Polskiej Grupy Zbrojeniowej) zaznaczył, że wspólnie z firmą Modular mają duże doświadczenie przy budowaniu tego typu miasteczek.
– Jednym z takich wyzwań była budowa 25 kampów dla mieszkańców Ukrainy na terenie miast, na które napadli Rosjanie, np. w Buczy czy Irpieniu. Tydzień po tym, jak zostali przepędzeni, byliśmy już na miejscu i budowaliśmy miasteczka mieszkalne, by mogli normalnie funkcjonować – tłumaczył Piotr Panasiuk.
Zaznaczył też, że priorytetem podczas budowy było bezpieczeństwo okolicznych mieszkańców oraz komfort zamieszkania pracowników. Dzięki położeniu miasteczka w pobliżu budowy, przemieszczanie się pracowników jest bezproblemowe.

Hyundai Engineering prowadzi obecnie na całym świecie 33 podobnie duże inwestycje.
– Zdawaliśmy sobie od początku sprawę z tego, jak duże jest to wyzwanie, wymagające otworzenia się na rynki międzynarodowe – mówił Jakub Zgorzelski, Hyundai Engineering Tecnicas Reunidas. – Jako wykonawcy podobnych inwestycji, posiadaliśmy listę podwykonawców, którzy sprawdzili się przy wykonywaniu tego typu projektów. Dlatego też otworzyliśmy nasze procesy przetargowe na skalę światową – tłumaczył.
Konsorcjum zatrudnia zarówno inżynierów, techników, jak i pracowników fizycznych, wypełniając przy tym przepisy polskiego prawa. Aby pracownicy zagraniczni mogli przyjechać do Polski, muszą najpierw uzyskać pozwolenie na pracę w urzędzie wojewódzkim, następnie składane są odpowiednie dokumenty do jednostek konsularnych w krajach, z których pochodzą pracownicy, na podstawie których wydawana jest wiza pracownicza, upoważniająca do pracy w Polsce i zatrudnienie na umowę o pracę.
– Analizując sytuację mieszkaniowo-hotelową podczas przygotowania do przetargu kilka lat temu, zdawaliśmy sobie sprawę, że wybudowanie miasteczka pracowniczego będzie koniecznością – podkreślał Jakub Zgorzelski.
Na terenie miasteczka oprócz budynków mieszkalnych, znajdują się cztery stołówki, boiska do koszykówki i krykieta, a także budynek ochrony, w którym przebywają również w systemie zmianowym policjanci. Na dole znajdują się pomieszczenia biurowe oraz dwie małe cele, na górze natomiast miejsca do odpoczynku.
– Obecnie jesteśmy w fazie wyjścia z ziemi. Rozpoczynamy montaż pierwszych aparatów procesowych i pierwszych kilogramów i ton konstrukcji stalowej – tłumaczył Jakub Zgorzelski. – Całość przebiega zgodnie z harmonogramem – zaznaczył.

Nadinsp. Waldemar Wołowiec, Komendant Wojewódzki Policji z siedzibą w Radomiu zapewniał, że od momentu pozyskania informacji o tej dużej inwestycji, Policja stworzyła plan bezpieczeństwa wspólnie z inwestorem i wykonawcą. Rozpoczęła m.in. kampanię przeciwdziałającą niechęci wobec cudzoziemców.
– Postanowiliśmy podjąć też decyzję o wzmocnieniu sił policyjnych w Płocku, w ramach programu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji. Oddział Prewencji Policji zwiększyliśmy do 241 osób, ze 168 – wyjaśniał nadinsp. Waldemar Wołowiec.
Policjanci pełnią całodobową służbę w pomieszczeniach przygotowanych na terenie miasteczka pracowniczego, w systemie trzyzmianowym. Na jednej zmianie jest sześciu funkcjonariuszy – dwóch w budynku oraz czterech w patrolu na terenie miasteczka.

Jak mówił insp. Jakub Gorczyński, I Zastępca Komendanta Wojewódzkiego Policji zs. w Radomiu, plany bezpieczeństwa opracowano w dwóch aspektach: pobytu pracowników na terenie miasteczka oraz przygotowania okolicznych mieszkańców do obecności pracowników zagranicznych.
– Zwiększyliśmy ilość służb, które są kierowane do działań na teren Płocka i powiatu płockiego, w oparciu o rozpoznanie firmy Huyndai w zakresie kwaterowania osób, które pracują na budowie. Na terenie miasteczka i w okolicy natomiast policjanci pełnią m.in. funkcję prewencyjną, aby pokazywać, że jesteśmy tutaj dla bezpieczeństwa wszystkich osób. Służbą patrolową objęte są też tereny, na których zamieszkują pracownicy tej budowy – wyjaśniał insp. Jakbub Gorczyński.

Zaznaczmy, że Hyundai Engineering wykonuje w Polsce również projekt Police Polimery, gdzie także powstało miasteczko pracownicze. W szczycie zameldowania mieszkało tam kilka tysięcy pracowników.
Po konferencji policjantom przekazano 81 translatorów, które umożliwiają komunikowanie się z zagranicznymi pracownikami kontraktowymi w wybranym języku. Dziennikarze mieli także możliwość zapoznania się z dwujęzyczną broszurą, przygotowaną przez Hyundai Engineering Poland, Tecnicas Reunidas, PKN Orlen i Policję. W poradniku tym znajdują się najważniejsze informacje na temat obowiązujących zasad kultury związanych z panującym w Polsce równouprawnieniem, uprawnień policjantów czy ruchu pojazdów. Pracownicy łatwo odnajdą tam również numery telefonów na Policję i Pogotowie Ratunkowe.
Sprowadzajcie ich dalej. W auchan co 3 osoba to hindus lub azjata pracujacy w orlenie. Już raz napadli na sklep Dino. Kto wie co przyszlość przyniesie