Zamknij

Płocka Galeria Sztuki zaprasza na wystawę

44%
39%
18:27, 14.05.2020 ok. 4 min. czytania
Skomentuj

Minęły 2 miesiące, odkąd ostatni raz zwiedzający mogli przekroczyć progi Płockiej Galerii Sztuki, zamkniętej z powodu epidemii koronawirusa. Od czwartku instytucja znowu otwiera się dla miłośników sztuki.
Po dwumiesięcznym okresie społecznej kwarantanny, Płocka Galeria Sztuki wznawia działalność i od 14 maja otwiera drzwi dla zwiedzających. Wystawę "Jan Lebenstein. 1930-1999" będzie można oglądać do końca miesiąca, od wtorku do niedzieli, w godzinach 10-18, przy zachowaniu wszelkich środków i zasad bezpieczeństwa. Ekspozycja jest retrospektywą prac jednego z najwybitniejszych polskich artystów II połowy XX wieku, przygotowaną z okazji 90. rocznicy jego urodzin. Tworzą ją prace ze zbiorów polskich kolekcjonerów: Marii i Marka Pileckich, Urszuli i Piotra Hofman oraz kolekcjonera z Sopotu - obrazy olejne, gwasze, rysunki i grafiki, pochodzące z różnych okresów jego twórczości, m.in. z najbardziej cenionego cyklu "Figury osiowe" z lat 50. XX wieku.
- Bardzo się cieszymy na okoliczność otwarcia Galerii dla zwiedzających i gdyby nie epidemia koronawirusa, trwałyby przygotowania do Nocy Muzeów. Niestety, w tym roku wydarzenie, tak jak w większości instytucji kultury, nie odbędzie się w dotychczasowej formule. Jednak, ponieważ cały czas staramy się być z w bliskim kontakcie z naszymi odbiorcami, to w sobotę 16 maja, w nawiązaniu do Nocy Muzeów, mamy wyjątkową propozycję, zaprosimy wszystkich zainteresowanych do spojrzenia na prezentowaną obecnie wystawę Jana Lebensteina "innym okiem" i zaproponujemy udział w artystycznych, twórczych działaniach, do których trzeba będzie zaangażować... wyobraźnię - zachęca Płocka Galeria Sztuki.
Specjalnie na tę okazję na Facebooka instytucja przygotowała materiały o sztuce Lebensteina w formie haseł. Dzięki nim będzie można w inny sposób spojrzeć na życie i twórczość, odczytać i zinterpretować dzieła tego wybitnego artysty oraz, inspirując się jego sztuką, samodzielnie stworzyć własne dzieło. Na zachętę, Płocka Galeria Sztuki przygotowała już dwa wybrane hasła wraz z ich omówieniem. Instytucja zaprasza do śledzenia swojego profilu facebookowego, na którym w sobotę (16 maja) od godziny 16 będą dostępne materiały filmowe. Spektakl Książka Guy`a Deborda "Społeczeństwo Spektaklu" przeniosła do kultury popularnej pewien, szukający obrazu całości, rodzaj badawczego spojrzenia, który towarzyszył francuskiej szkole antropologii i socjologii od epoki między innymi Émila Durkheima. Kto wie, czy w twórczości Lebensteina nie dokonało się to wcześniej. Kompozycja oparta o scenę, w której widzimy głowy widzów, patrzących w stronę sceny-ekranu-spektaklu, to znak rozpoznawczy dla jego obrazów. Ta "publiczność" czasem w tytule jest rozpoznana jako "sędziowie", kiedy indziej pozostaje anonimowa. Spektakl to temat stały w twórczości Lebensteina. Na dwa sposoby. Pierwszy to już opisane zgromadzenie, spektakl rozgrywany przed grupą mniej lub bardziej zainteresowanych widzów. Drugi i ten chyba artystę interesował bardziej, to spektakl prywatny. Wystarczają do niego dwie sylwetki - ludzka i bestii. Gdy są to dwie ludzkie postacie, wtedy treścią spektaklu najczęściej jest seksualność, scenicznie przerysowana. Czasem jest to spektakl prywatny w sensie ścisłym, widać tylko jedną postać, ale tak akrobatycznie splecioną, w siebie zapatrzoną, że trudno uwierzyć, iż są to prace namalowane jeszcze w XX wieku, zanim wyparło spektakl kolejne słowo na s: selfie. Vanitas Łacińska marność - Vanitas jest motywem religijno-artystycznym, związanym ze sztuką, poznaniem i czasem. Pojęcie pochodzi z biblijnej Księgi Koheleta - Marność nad marnościami i wszystko marność. Lebenstein, ilustrator wierszy Sępa-Szarzyńskiego, księdza Józefa Baki, jest malarzem wszystko dookoła malującym w kolorze: vanitas. Jego cykle ilustracji do Apokalipsy czy Księgi Hioba też, za sprawą samego tekstu, akcentują lęk człowieka na myśl o skutkach upływu czasu. Upodobanie artysty do baroku, w znacznej mierze oparte jest na specyficznym uczuciu przyjemności ze stałego przypominania sobie, i otoczeniu, że wszystko wokół nie ma dużego znaczenia, bo zaraz zniknie. Prace Lebensteina, te podobne do prehistorycznych szkieletów i sztywne, jak w rigor mortis, figury, całe w strzępach, pominięciach, uproszczeniach? Czy dalekie są od rozpoznania w nich światopoglądu wanitatywnego? Oczywiście nie. Problem w tym, że to, co ktoś z perspektywy religijnej nazwie: vanitas, ktoś patrzący ze strony przeciwnej może nazwać: reifikacja. A Lebenstein jest pomiędzy, jak zawsze szukający wyraźnej, odrębnej swoistości. Współorganizatorami wystawy są Państwowa Galeria Sztuki w Sopocie i Agencja Zegart. Spędzanie czasu wolnego w kwarantannie Płocka Galeria Sztuki przypomina też, że na swojej stronie internetowej, w zakładce Edukacja/Materiały edukacyjne, w ramach projektu "Galeria gościnnie", zamieściła propozycje twórczego spędzania czasu, a dzięki mediom społecznościowym można wirtualnie zwiedzać wystawy. http://petronews.pl/plocka-galeria-sztuki-zaprasza-do-wirtualnego-zwiedzania/
(Wiktor Pleczyński)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 44%
nie podoba mi się 39%
śmieszne 11%
szokujące 0%
przykre 0%
wkurzające 6%
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu petronews.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas redakcja@petronews.pl lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%