Zamknij

Jak wygląda transport ogromnych zbiorników na Nową Chemię? [FILM]

11:15, 14.04.2025 Aktualizacja: 16:59, 14.04.2025 ok. 3 min. czytania
Skomentuj Fot. ORLEN Fot. ORLEN

ORLEN Bez Tajemnic

400 km drogą wodną z portu w Gdyni do Zakładu Produkcyjnego ORLEN w Płocku pokonają dwa potężne zbiorniki – są ważnymi częściami nowoczesnej instalacji do produkcji monomerów, które będą powstawać w ramach projektu „Nowa Chemia”. Zapraszamy do obejrzenia materiału ze Studia GO – Grupy ORLEN.

Zbiorniki, które powstały w zakładzie produkcyjnym firmy Ferrum S.A. w Gdyni, zostaną zamontowane na instalacji Ekspedycji Olefin na terenie projektu „Nowa Chemia”. Każdy z dwóch zbiorników ciśnieniowych (tzw. bulletów) na propylen mierzy 80 metrów długości i 6 metrów średnicy. Masa pojedynczego pustego zbiornika wynosi 433 tony. Transport drogą wodną odbywa się na dwóch barkach. Zbiorniki są ważnymi częściami nowoczesnej instalacji do produkcji monomerów powstających w ramach projektu Nowa Chemia.

- Za nami znajduje się zbiornik na propylem, dla którego jesteśmy projektantem oraz producentem, o pojemności 2200 m3 - mówi Piotr Kurdziel, Zastępca Dyrektora Handlowego ZKS Ferrum. - Znajdujemy się na terenie nabrzeża indyjskiego, gdzie w tym momencie trwa załadunek zbiorników poprzez dwa dźwigi pływające na barki - wyjaśnia.

Jak dodaje Marcin Borycki, Project Manager UTC Overseas, przetransportowanie zbiorników z hali produkcyjnej ZKS Ferrum do Płocka na teren rafinerii Orlenu wymaga precyzji.

- Wykonujemy korektę położenia leży, aby zbiornik obciążał idealnie barkę. Barka musi być idealnie wypoziomowana. Kapitan jednostki zadał konkretne parametry co do zanurzenia dziobu i rufy. Oprócz, tego korygujemy jeszcze poziom zanurzenia obu burt, który musi być idealny - podkreśla. 

Precyzja jest niezbędna, bo każdy zbiornik waży ponad 430 ton, ma 80 metrów długości i 6 metrów średnicy.

- Drugi etap to jest transport wodny i on składa się z części przejścia przez zatokę, czyli transport morski, a później transport śródlądowy rzeką Wisłą. Wszystkie etapy są skomplikowane, już od samego procesu projektowania i pomysłu, jak to chcemy zrealizować, bo wiele rzeczy jest tu innowacyjnych, poprzez transport rzeczny, który jest bardzo dużym wezwaniem. Poziom rzek jest zbyt niski do takich transportów i musimy, niestety, czekać na odpowiedni poziom wody - tłumaczy Marcin Borycki.

Kolejnym etapem będzie - po przeładunku na zestawy transportowe samochodowe - transport drogami publicznymi do terenu rafinerii.

- Zbiorniki te zostaną przetransportowane przez miasto, demontując oraz odbudowując infrastrukturę na trasie - mówi Piotr Kurdziel.

Koncern zapowiada, że proces ten będzie odbywał się w godzinach nocnych, przy niskim natężeniu ruchu drogowego w mieście. Instalacja na terenie Orlenu też będzie bardzo ciekawa. Zbiorniki będą obracane bez użycia drzwi, a po posadowieniu i zamontowaniu zbiorników, ZKS Perun przeprowadzi próbę ciśnieniową, dopuszczając urządzenia do eksploatacji.

„Nowa Chemia” to projekt, w ramach którego powstanie nowoczesna instalacja do produkcji monomerów oraz zwiększone zostaną możliwości sprzedażowe spółki w obszarze tlenku etylenu i glikoli, styrenu oraz frakcji butadeinowej C4.

Czas przybycia ładunku do Płocka będzie zależeć od warunków pogodowych i żeglowności Wisły.


Fot. ORLEN

(Redakcja)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 100%
nie podoba mi się 0%
śmieszne 0%
szokujące 0%
przykre 0%
wkurzające 0%
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%