Zbiorniki, które powstały w zakładzie produkcyjnym firmy Ferrum S.A. w Gdyni, zostaną zamontowane na instalacji Ekspedycji Olefin na terenie projektu „Nowa Chemia”. Każdy z dwóch zbiorników ciśnieniowych (tzw. bulletów) na propylen mierzy 80 metrów długości i 6 metrów średnicy. Masa pojedynczego pustego zbiornika wynosi 433 tony. Transport drogą wodną odbywa się na dwóch barkach. Zbiorniki są ważnymi częściami nowoczesnej instalacji do produkcji monomerów powstających w ramach projektu Nowa Chemia.
- Za nami znajduje się zbiornik na propylem, dla którego jesteśmy projektantem oraz producentem, o pojemności 2200 m3 - mówi Piotr Kurdziel, Zastępca Dyrektora Handlowego ZKS Ferrum. - Znajdujemy się na terenie nabrzeża indyjskiego, gdzie w tym momencie trwa załadunek zbiorników poprzez dwa dźwigi pływające na barki - wyjaśnia.
Jak dodaje Marcin Borycki, Project Manager UTC Overseas, przetransportowanie zbiorników z hali produkcyjnej ZKS Ferrum do Płocka na teren rafinerii Orlenu wymaga precyzji.
- Wykonujemy korektę położenia leży, aby zbiornik obciążał idealnie barkę. Barka musi być idealnie wypoziomowana. Kapitan jednostki zadał konkretne parametry co do zanurzenia dziobu i rufy. Oprócz, tego korygujemy jeszcze poziom zanurzenia obu burt, który musi być idealny - podkreśla.
Precyzja jest niezbędna, bo każdy zbiornik waży ponad 430 ton, ma 80 metrów długości i 6 metrów średnicy.
- Drugi etap to jest transport wodny i on składa się z części przejścia przez zatokę, czyli transport morski, a później transport śródlądowy rzeką Wisłą. Wszystkie etapy są skomplikowane, już od samego procesu projektowania i pomysłu, jak to chcemy zrealizować, bo wiele rzeczy jest tu innowacyjnych, poprzez transport rzeczny, który jest bardzo dużym wezwaniem. Poziom rzek jest zbyt niski do takich transportów i musimy, niestety, czekać na odpowiedni poziom wody - tłumaczy Marcin Borycki.
Kolejnym etapem będzie - po przeładunku na zestawy transportowe samochodowe - transport drogami publicznymi do terenu rafinerii.
- Zbiorniki te zostaną przetransportowane przez miasto, demontując oraz odbudowując infrastrukturę na trasie - mówi Piotr Kurdziel.
Koncern zapowiada, że proces ten będzie odbywał się w godzinach nocnych, przy niskim natężeniu ruchu drogowego w mieście. Instalacja na terenie Orlenu też będzie bardzo ciekawa. Zbiorniki będą obracane bez użycia drzwi, a po posadowieniu i zamontowaniu zbiorników, ZKS Perun przeprowadzi próbę ciśnieniową, dopuszczając urządzenia do eksploatacji.
„Nowa Chemia” to projekt, w ramach którego powstanie nowoczesna instalacja do produkcji monomerów oraz zwiększone zostaną możliwości sprzedażowe spółki w obszarze tlenku etylenu i glikoli, styrenu oraz frakcji butadeinowej C4.
Czas przybycia ładunku do Płocka będzie zależeć od warunków pogodowych i żeglowności Wisły.
Fot. ORLEN
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu petronews.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas redakcja@petronews.pl lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Udany powrót Wisły Płock do Ekstraklasy
Gratuluję wygranej. Brawo 👏👏👏👏
Obywatel Płock
04:14, 2025-07-21
Udany powrót Wisły Płock do Ekstraklasy
z kim szmaciarze scyzory zagrały ostatni sparing przed ekstraklasą? Z drużyną z kraju ludobójców okupujących Palestynę. Tak, z drużyną z kraju, która dzień w dzień zabija dzieci. Od prawie dwóch lat, dzień w dzień zabija średnio jedną klasę liczącą dwadzieścia jeden dzieci. Brak słów...
A wiecie
22:10, 2025-07-20
Dachowanie osobówki. Niebezpieczny manewr na DK60
Ale po co wyprzedzać na trasie Drobin-Płock ? Przecież z wyprzedzającymi o tej samej godzinie spotkamy się na Bielskiej , na skrzyżowaniu 🤣 Zaoszczędzone 2 minuty ,ale o swoim zdrowiu ,pasażerów i innych użytkowników nie pomyśli król szos .
Dżordżo Armano
20:36, 2025-07-20
Wioletta Kulpa: Najważniejsze jest bezpieczeństwo
Pani wywołuje deszcz. Zmiecie ją burza..
Cynik
18:25, 2025-07-20
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz