Romeo i Julia to opowieść o młodzieńczej pasji, która zderza się z brutalnym światem dorosłych i ich uprzedzeniami. W sztuce wyraźnie ukazana jest siła losu, który, mimo starań bohaterów, kieruje ich życiem ku tragicznemu finałowi. Spektakl skłania do refleksji nad głupotą, zawiścią, mową nienawiści i brakiem porozumienia pomiędzy ludźmi. Tak aktualnym w dzisiejszych czasach. Premiera odbędzie się w sobotę, 12 kwietnia, o godz. 19.00 na Dużej Scenie Teatru.
fot. Marek Konarski
Przez wieki dramat Romeo i Julia stał się symbolem tragicznej miłości, a motyw był wielokrotnie interpretowany i adaptowany w różnych formach sztuki, od teatru po film, muzykę czy literaturę. Szekspir ukazuje jak niewłaściwe decyzje, brak komunikacji i niechęć do kompromisu mogą prowadzić do nieodwracalnych konsekwencji, a także jak miłość, choć piękna, może być również źródłem wielkiego cierpienia, ale i próbą pojednania.
W spektaklu wykorzystano motywy muzyczne z baletu "Romeo i Julia" Siergieja Prokofjewa.
fot. Marek Konarski
Obsada:
fot. Marek Konarski
W spektaklu zadebiutuje Julia Krawczyk, studentka trzeciego roku Wydziału Aktorskiego na Uniwersytecie im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie. Absolwentka Szkoły Aktorskiej Lart StudiO. Na Uniwersytecie uczestniczyła w zajęciach z prozy prowadzonych przez Lidię Bogaczównę, z wiersza przez Radosława Krzyżowskiego, elementarne zadania aktorskie wykładał prodziekan Wydziału Aktorskiego Juliusz Chrząstowski. W Krakowie mieszka od 4 lat, ale pochodzi z Płocka. Zanim zaczęła się jej przygoda z aktorstwem – zajmowała się grą w piłkę nożną. Była zawodniczką KS Królewscy Płock, a nawet młodzieżową reprezentantką Polski.
Od 2022 roku razem z grupą przyjaciół tworzy Teatr Magnes, dzięki czemu miała już okazję zmierzyć się z występami na scenie oraz w spektaklach plenerowych.
Z ważniejszych ról kreowanych przez Julię w ramach spektakli Teatru Magnes, wyliczyć należy m.in.
- Ofelię na podst. „Hamleta” W. Szekspir
- Mało Metalową Dziewczynkę na podst. „Miedzy nami dobrze jest”
- Dobrójską na podst. „Ślubów panieńskich” Aleksandra Fedry.
Realizacje dramatów Williama Szekspira w Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku 1975-2025:
Romeo i Julia
Przekład: Jarosław Iwaszkiewicz
Reżyseria: Grzegorz Mrówczyński
Scenografia: Jerzy Kowarski
Szermierka: Waldemar Wilhelm
31 grudnia 1974 (spektakl przedpremierowy).
Premiera 13 stycznia 1975 r.
Michał Misiorny Bogusławski i Szekspir, „Trybuna Ludu” nr 30 (5 lutego1975 r.)
Wieczór Trzech Króli, czyli wszystko co chcecie
Przekład: Stanisław Dygat
Reżyseria: Jarosław Kuszewski
Scenografia: Jerzy Juk Kowarski
Muzyka: Franciszek Barfuss
Układ ruchu: Jan Uryga
Premiera: 29 stycznia 1978 r.
Poskromienie złośnicy
Przekład: Maciej Słomczyński
Reżyseria: Danuta Jagła
Scenografia: Ryszard Strzembała
Muzyka: Tomasz Bajerski
Premiera: 5 grudnia 1987 r.
Sen nocy letniej
Przekład: Konstanty Ildefons Gałczyński
Reżyseria: Marek Mokrowiecki
Scenografia: Krzysztof Małachowski
Muzyka: Tadeusz Kocyba
Premiera: 10 listopada 1991 r.
Wesołe kumoszki z Windsoru
Przekład: Maciej Słomczyński
Reżyseria: Marek Mokrowiecki
Opracowanie tekstu: Ladislav Slíva
Scenografia: Marian Fiszer
Muzyka: Tadeusz Kocyba
Premiera: 29 marca 1998 r.
Makbet
Przekład: Krystyna Berwińska
Reżyseria: Jacek Andrucki
Układ tekstu: Jacek Andrucki
Scenografia: Bogusław Cichocki
Ruch sceniczny: Przemysław Śliwa
Oprawa muzyczna: Jacek Andrucki
Premiera: 4 lutego 2001 r.
Hamlet
Przekład: Stanisław Barańczak
Reżyseria: Marek Mokrowiecki
Scenografia: Oleksandr Owerczuk
Muzyka: Przemysław Marcyniak
Opracowanie muzyczne: Przemysław Marcyniak
Pantomima i układ ruchu: Piotr Świtalski
Premiera: 20 października 2012 r.
Poskromienie złośnicy
Przekład: Stanisław Barańczak
Reżyseria: Marek Mokrowiecki
Scenografia: Krzysztof Małachowski
Muzyka: Urszula Borkowska
Choreografia: Katarzyna Anna Małachowska
Premiera: 3 kwietnia 2016 r.
Miarka za miarkę
Przekład: Piotr Kamiński
Redakcja naukowa przekładu: Anna Cetera-Włodarczyk
Reżyseria: Bogdan Kokotek
Scenografia: Krzysztof Małachowski
Muzyka: Zbigniew Siwek
Ruch sceniczny: Katarzyna Anna Małachowska
Wizualizacje: Wojciech Kapela
Premiera: 8 października 2022 r.
Dramaty Williama Szekspira wystawiane były także w dawnym teatrze płockim, istniejącym w latach 1812-1939. Przywoziły je do Płocka wędrowne towarzystwa dramatyczne. Płocczanie zobaczyli na scenie: „Burzę”, „Dwie uczty”, „Hamleta”, „Króla Leara”, „Kupca Weneckiego”, „Otella”, „Poskromienie złośnicy”, „Romea i Julię”.
Pierwszy utwór Szekspira pokazany na scenie płockiej to „Otello”. Wystawił go zespół składający się z aktorów Teatru Narodowego, którego dyrektorem był Ludwik Osiński, zięć Wojciecha Bogusławskiego, a reżyserem Ludwik Adam Dmuszewski. Zespół ten występował w Płocku od 23 maja do 13 czerwca 1824 r. „Otella” grano 7 czerwca. W roli tytułowej wystąpił Ignacy Werowski. W późniejszych latach większość realizacji scenicznych dramatów Szekspira nie była wysokich lotów. Prasa płocka przestrzegała dyrektorów przed tego rodzaju repertuarem. „Otello” w 1880 r. w wykonaniu trupy Józefa Puchniewskiego spotkał się z ostrą krytyką. „Korespondent Płocki” pisał, że: „Wystawianie arcydzieł dramatycznych na scenie prowincjonalnej nie wychodzi na korzyść ani twórcy, ani aktorom, ani kasie teatralnej". Podobnie pisano po wystawieniu przez ten zespół „Króla Leara”: „Mierne nawet wykonanie Szekspira nie skruszy spiżowych jego postaci (...) Jakkolwiek to nie wychodzi na korzyść sztuki, a często nawet dyskredytuje trupę".
„Romeo i Julia” w Teatrze Płockim w latach 1812-1939:
Na podstawie opracowania: Barbara Konarska-Pabiniak „Repertuar teatru w Płocku 1808-1939”, Warszawa 1982. Źródło: „Gazeta Wyborcza Płock” (online), 19 października 2012 r.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz