Zamknij

"Romeo i Julia" w płockim teatrze. Kiedy będzie można obejrzeć spektakl?

Patrycja WiktorzakPatrycja Wiktorzak 12:04, 11.04.2025 Aktualizacja: 12:27, 11.04.2025 ok. 5 min. czytania
Skomentuj fot. Marek Konarski fot. Marek Konarski

Teatr Dramatyczny im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku zaprasza na premierę sztuki Williama Szekspira "Romeo i Julia". Spektakl przygotowano z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru.

Romeo i Julia to opowieść o młodzieńczej pasji, która zderza się z brutalnym światem dorosłych i ich uprzedzeniami. W sztuce wyraźnie ukazana jest siła losu, który, mimo starań bohaterów, kieruje ich życiem ku tragicznemu finałowi. Spektakl skłania do refleksji nad głupotą, zawiścią, mową nienawiści i brakiem porozumienia pomiędzy ludźmi. Tak aktualnym w dzisiejszych czasach. Premiera odbędzie się w sobotę, 12 kwietnia, o godz. 19.00 na Dużej Scenie Teatru.


fot. Marek Konarski

  • Tłumaczenie: Jarosław Iwaszkiewicz
  • Reżyseria: Krzysztof Szuster
  • Scenografia i kostiumy: Krzysztof Małachowski
  • Kompozycja ilustracji muzycznej: Krzysztof Misiak
  • Choreografia: Małgorzata Fijałkowska
  • Asystent reżysera: Magdalena Tomaszewska
  • Układ walk: Adam Gradowski
  • Dźwięk przestrzenny: Sebastian Krajewski
  • Wizualizacje: Mateusz Sochacki
  • Asystent scenografa: Ewa Geisler
  • Realizacja materiałów filmowych: Tomasz Józkowiak
  • Zdjęcia filmowe scen balu wykonano w Studio TV Mazowsze

Przez wieki dramat Romeo i Julia stał się symbolem tragicznej miłości, a motyw był wielokrotnie interpretowany i adaptowany w różnych formach sztuki, od teatru po film, muzykę czy literaturę. Szekspir ukazuje jak niewłaściwe decyzje, brak komunikacji i niechęć do kompromisu mogą prowadzić do nieodwracalnych konsekwencji, a także jak miłość, choć piękna, może być również źródłem wielkiego cierpienia, ale i próbą pojednania. 

W spektaklu wykorzystano motywy muzyczne z baletu "Romeo i Julia" Siergieja Prokofjewa. 


fot. Marek Konarski

Obsada: 

  • Romeo – Adam Gradowski
  • Julia – Julia Krawczyk (gościnnie)
  • Ojciec Laurenty – Piotr Bała
  • Mamka Julii – Maja Rybicka
  • Pani Kapulet – Magdalena Tomaszewska
  • Kapulet – Marek Walczak
  • Tybalt / Strażnik I – Mariusz Pogonowski
  • Merkucjo / Strażnik II – Łukasz Mąka
  • Parys – Jakub Matwiejczyk
  • Benvolio – Aleksander Maciejczyk
  • Escalus Książę Werony – Krzysztof Bień
  • Brat Jan – Szymon Cempura
  • Pan Montagu – Dariusz Poleszak-Hass
  • Pani Montagu – Dorota Cempura
  • Służący / Aptekarz / Strażnik III  – Bogumił Karbowski
  • Baltazar – Henryk Jóźwiak
  • Paź Parysa – Magda Kuśnierz-Komarnicka
  • Służąca Kapuletich – Katarzyna Wieczorek
  • Służąca Montagów – Barbara Misiun
  • oraz mieszkańcy Werony
  • Inspicjent – Diana Mąka
  • Sufler – Aurelia Greń.


fot. Marek Konarski

W spektaklu zadebiutuje Julia Krawczyk, studentka trzeciego roku Wydziału Aktorskiego na Uniwersytecie im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie. Absolwentka Szkoły Aktorskiej Lart StudiO. Na Uniwersytecie uczestniczyła w zajęciach z prozy prowadzonych przez Lidię Bogaczównę, z wiersza przez Radosława Krzyżowskiego, elementarne zadania aktorskie wykładał prodziekan Wydziału Aktorskiego Juliusz Chrząstowski. W Krakowie mieszka od 4 lat, ale pochodzi z Płocka. Zanim zaczęła się jej przygoda z aktorstwem – zajmowała się grą w piłkę nożną. Była zawodniczką KS Królewscy Płock, a nawet młodzieżową reprezentantką Polski. 
Od 2022 roku razem z grupą przyjaciół tworzy Teatr Magnes, dzięki czemu miała już okazję zmierzyć się z występami na scenie oraz w spektaklach plenerowych. 
Z ważniejszych ról kreowanych przez Julię w ramach spektakli Teatru Magnes, wyliczyć należy m.in. 
- Ofelię na podst. „Hamleta” W. Szekspir 
- Mało Metalową Dziewczynkę na podst. „Miedzy nami dobrze jest” 
- Dobrójską na podst. „Ślubów panieńskich” Aleksandra Fedry. 

Realizacje dramatów Williama Szekspira w Teatrze Dramatycznym im. Jerzego Szaniawskiego w Płocku 1975-2025:

Romeo i Julia 
Przekład: Jarosław Iwaszkiewicz 
Reżyseria: Grzegorz Mrówczyński 
Scenografia: Jerzy Kowarski 
Szermierka: Waldemar Wilhelm
31 grudnia 1974  (spektakl przedpremierowy). 
Premiera 13 stycznia 1975 r.

Michał Misiorny Bogusławski i Szekspir, „Trybuna Ludu” nr 30 (5 lutego1975 r.)
Wieczór Trzech Króli, czyli wszystko co chcecie  
Przekład: Stanisław Dygat 
Reżyseria: Jarosław Kuszewski 
Scenografia: Jerzy Juk Kowarski 
Muzyka: Franciszek Barfuss 
Układ ruchu: Jan Uryga 
Premiera: 29 stycznia 1978 r. 

Poskromienie złośnicy
Przekład: Maciej Słomczyński
Reżyseria: Danuta Jagła 
Scenografia: Ryszard Strzembała
Muzyka: Tomasz Bajerski
Premiera: 5 grudnia 1987 r.

Sen nocy letniej 
Przekład: Konstanty Ildefons Gałczyński
Reżyseria: Marek Mokrowiecki 
Scenografia: Krzysztof Małachowski 
Muzyka: Tadeusz Kocyba
Premiera: 10 listopada 1991 r.

Wesołe kumoszki z Windsoru
Przekład: Maciej Słomczyński 
Reżyseria: Marek Mokrowiecki 
Opracowanie tekstu: Ladislav Slíva 
Scenografia: Marian Fiszer 
Muzyka: Tadeusz Kocyba 
Premiera: 29 marca 1998 r.

Makbet 
Przekład: Krystyna Berwińska
Reżyseria: Jacek Andrucki 
Układ tekstu: Jacek Andrucki 
Scenografia: Bogusław Cichocki 
Ruch sceniczny: Przemysław Śliwa 
Oprawa muzyczna: Jacek Andrucki
Premiera: 4 lutego 2001 r.
 

Hamlet  
Przekład: Stanisław Barańczak 
Reżyseria: Marek Mokrowiecki 
Scenografia: Oleksandr Owerczuk 
Muzyka: Przemysław Marcyniak 
Opracowanie muzyczne: Przemysław Marcyniak
Pantomima i układ ruchu: Piotr Świtalski 
Premiera: 20 października 2012 r.

Poskromienie złośnicy
Przekład: Stanisław Barańczak
Reżyseria: Marek Mokrowiecki
Scenografia: Krzysztof Małachowski
Muzyka: Urszula Borkowska
Choreografia: Katarzyna Anna Małachowska
Premiera: 3 kwietnia 2016 r.

Miarka za miarkę  
Przekład: Piotr Kamiński 
Redakcja naukowa przekładu: Anna Cetera-Włodarczyk 
Reżyseria: Bogdan Kokotek 
Scenografia: Krzysztof Małachowski 
Muzyka: Zbigniew Siwek 
Ruch sceniczny: Katarzyna Anna Małachowska 
Wizualizacje: Wojciech Kapela 
Premiera: 8 października 2022 r.

Dramaty Williama Szekspira wystawiane były także w dawnym teatrze płockim, istniejącym w latach 1812-1939. Przywoziły je do Płocka wędrowne towarzystwa dramatyczne. Płocczanie zobaczyli na scenie: „Burzę”, „Dwie uczty”, „Hamleta”, „Króla Leara”, „Kupca Weneckiego”, „Otella”, „Poskromienie złośnicy”, „Romea i Julię”. 

Pierwszy utwór Szekspira pokazany na scenie płockiej to „Otello”. Wystawił go zespół składający się z aktorów Teatru Narodowego, którego dyrektorem był Ludwik Osiński, zięć Wojciecha Bogusławskiego, a reżyserem Ludwik Adam Dmuszewski. Zespół ten występował w Płocku od 23 maja do 13 czerwca 1824 r. „Otella” grano 7 czerwca. W roli tytułowej wystąpił Ignacy Werowski. W późniejszych latach większość realizacji scenicznych dramatów Szekspira nie była wysokich lotów. Prasa płocka przestrzegała dyrektorów przed tego rodzaju repertuarem. „Otello” w 1880 r. w wykonaniu trupy Józefa Puchniewskiego spotkał się z ostrą krytyką. „Korespondent Płocki” pisał, że: „Wystawianie arcydzieł dramatycznych na scenie prowincjonalnej nie wychodzi na korzyść ani twórcy, ani aktorom, ani kasie teatralnej". Podobnie pisano po wystawieniu przez ten zespół „Króla Leara”: „Mierne nawet wykonanie Szekspira nie skruszy spiżowych jego postaci (...) Jakkolwiek to nie wychodzi na korzyść sztuki, a często nawet dyskredytuje trupę". 

„Romeo i Julia” w Teatrze Płockim w latach 1812-1939:

  • 28 grudnia1867 r. Zespół Pawła Ratajewicza
  • 12 i 21 marca 1872 r. Zespół Pawła Ratajewicza
  • 28 grudnia1872 r. Zespół Pawła Ratajewicza
  • 18 marca 1930 r. Zespół Karola Wojciechowskiego 

Na podstawie opracowania: Barbara Konarska-Pabiniak „Repertuar teatru w Płocku 1808-1939”, Warszawa 1982. Źródło: „Gazeta Wyborcza Płock” (online), 19 października 2012 r.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%