Mając na uwadze bezpieczeństwo seniorów, funkcjonariusze przez cały czas prowadzą akcję edukacyjną "#Halo! Tu bezpieczny Senior". Kampania ma na celu zwiększać świadomość seniorów na temat różnego rodzaju oszustw internetowych, takich jak:
Policjanci starają się również uczulić seniorów na stosowane przez oszustów socjotechniki i manipulacje. Funkcjonariusze szczególną uwagę zwracają na oszustwa telefoniczne, jak metoda "na wnuczka", a także na liczne modyfikacje tego oszustwa.
Dzwoniący oszuści przedstawiają zmyśloną, ale bardzo wiarygodną historię i liczą, że senior w nią uwierzy i będzie postępować zgodnie z ich poleceniami. Bardzo często kończy się to przekazaniem pieniędzy. Przestępcy mogą podszywać się pod dowolną osobę np. członka rodziny, policjanta/prokuratora, pracownika banku lub innej instytucji.
– Bardzo ważne jest, aby zachować czujność w takich sytuacjach i nie działać pod wpływem emocji i presją czasu! Pamiętajmy, że policja, prokuratura, pracownicy służb medycznych lub innych instytucji nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy, ani podawanie prywatnych danych. Dlatego zawsze należy zweryfikować osobę, która dzwoni i nie dać się wciągnąć w rozmowę, jeśli nie ma pewności, kto jest po drugiej stronie – opisuje KMP w Płocku.
Jednym z popularnych oszustw jest również oszustwo na BLIK-a. Zanim użyjemy kodu płatności mobilnej, musimy być pewni co do odbiorcy oraz kwoty transakcji.
Pamiętaj:
0 0
Przecież seniorzy nie mają blika.Szukają w starych książkach telefonicznych na stacjonarne.Tak chciano moją babcię oszukać.Uważam, że też wywiad robią. 19:23, 06.07.2024