Zamknij

Czy twoi bliscy są bezpieczni w sieci? Szokujące metody oszustów, których musisz się wystrzegać!

Wiktor PleczyńskiWiktor Pleczyński 16:21, 04.07.2024 Aktualizacja: 16:21, 04.07.2024
Skomentuj

Osoby starsze często nie zdają sobie sprawy, jak łatwo oszuści mogą wykorzystać technologię w celu wyłudzenia pieniędzy lub danych poufnych. Policjanci radzą, jak ustrzec się przed przestępcami.

Mając na uwadze bezpieczeństwo seniorów, funkcjonariusze przez cały czas prowadzą akcję edukacyjną "#Halo! Tu bezpieczny Senior". Kampania ma na celu zwiększać świadomość seniorów na temat różnego rodzaju oszustw internetowych, takich jak:

  • wyłudzanie danych wrażliwych (tzw. phishing),
  • podszywanie się pod zaufane podmioty (tzw. spoofing).

Policjanci starają się również uczulić seniorów na stosowane przez oszustów socjotechniki i manipulacje. Funkcjonariusze szczególną uwagę zwracają na oszustwa telefoniczne, jak metoda "na wnuczka", a także na liczne modyfikacje tego oszustwa.

Dzwoniący oszuści przedstawiają zmyśloną, ale bardzo wiarygodną historię i liczą, że senior w nią uwierzy i będzie postępować zgodnie z ich poleceniami. Bardzo często kończy się to przekazaniem pieniędzy. Przestępcy mogą podszywać się pod dowolną osobę np. członka rodziny, policjanta/prokuratora, pracownika banku lub innej instytucji.

– Bardzo ważne jest, aby zachować czujność w takich sytuacjach i nie działać pod wpływem emocji i presją czasu! Pamiętajmy, że policja, prokuratura, pracownicy służb medycznych lub innych instytucji nigdy nie proszą o przekazanie pieniędzy, ani podawanie prywatnych danych. Dlatego zawsze należy zweryfikować osobę, która dzwoni i nie dać się wciągnąć w rozmowę, jeśli nie ma pewności, kto jest po drugiej stronie – opisuje KMP w Płocku.

Jednym z popularnych oszustw jest również oszustwo na BLIK-a. Zanim użyjemy kodu płatności mobilnej, musimy być pewni co do odbiorcy oraz kwoty transakcji.

Pamiętaj:

  • weryfikuj tożsamość znajomego – jeśli dostaniesz wiadomość od znajomego z prośbą o pomoc finansową i podanie kodu BLIK, najpierw do niego zadzwoń i potwierdź jego tożsamość,
  • sprawdzaj podsumowania transakcji – jeśli podsumowanie transakcji budzi Twoje wątpliwości lub jej nie rozpoznajesz, nie potwierdzaj płatności PIN-em w aplikacji mobilnej banku,
  • nigdy nie podawaj kodu BLIK podczas rozmowy telefonicznej obcej osobie, podającej się np. za pracownika banku. Prawdziwy pracownik banku NIGDY nie poprosi Cię o Twoje dane do logowania do bankowości internetowej ani o podanie kodu BLIK w celu weryfikacji transakcji,
  • banki NIGDY nie wysyłają maili lub SMS-ów z prośbą o kliknięcie w podany link do bankowości internetowej czy systemu płatności. Bank nie prosi o podawanie kodów BLIK. Nie otwieraj przesłanego w ten sposób linka oraz nie otwieraj linków nieznanego pochodzenia, które mogą zainfekować twoje urządzenie lub prowadzić do fałszywej strony płatności.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(1)

PolkaPolka

0 0

Przecież seniorzy nie mają blika.Szukają w starych książkach telefonicznych na stacjonarne.Tak chciano moją babcię oszukać.Uważam, że też wywiad robią. 19:23, 06.07.2024

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%