Spółka CPK przypomniało 14 stycznia, jakie korzyści ma przynieść powstanie linii kolejowej na odcinku Węzeł CPK – Płock – Włocławek (nr 5 i 50). Spółka ogłosiła również, że trwają analizy, których efektem ma być ostateczny przebieg i termin realizacji inwestycji. Badania w tym zakresie mają zakończyć się w pierwszym kwartale 2026 roku.
Latem 2024 roku, w wyniku analiz prowadzonych przez Spółkę CPK, pełnomocnik rządu Maciej Lasek zatwierdził wybór wariantu W41 jako wariantu inwestorskiego dla linii kolejowych nr 5 i 50.
– Przebieg ten nie tylko w najmniejszym stopniu ingerował w obszary zabudowane i cenne środowiskowo, ale także uzyskał najwyższe oceny między innymi w analizie rozwojowej – zaznacza CPK.
Spółka Centralny Port Komunikacyjny podkreśla, że włączenie miast takich jak Płock, czyli newralgicznych pod względem przemysłowym i społecznym, w sieć KDP, będzie impulsem do równomiernego rozwoju całego kraju.
– Po wybudowaniu odcinka CMK Północ od Węzła CPK do Włocławka, Płock będzie skomunikowany z Warszawą odjeżdżającymi co godzinę Regionalnymi Ekspresami, a także pociągami dalekobieżnymi. Po wybudowaniu całości CMK Północ miasto zyska także regularne, realizowane co godzinę połączenia zarówno w kierunku Warszawy, jak i Torunia i Bydgoszczy oraz Trójmiasta. Znacząco skrócą się również czasy przejazdów między Płockiem a innymi dużymi miastami. Na przykład do Warszawy Centralnej podróż pociągiem zajmie zaledwie 50 min, podczas gdy dziś taka trasa trwa ponad 2 godz. Dzięki temu, wiele osób rozważających obecnie przeprowadzkę do stolicy, będzie mogło dojeżdżać do pracy czy na uczelnię, mieszkając nadal w północno-zachodniej części województwa mazowieckiego. Ponieważ prędkość projektowa dla odcinka CPK-Płock na linii nr 5 to aż 350 km/h, dojazd do innych miejscowości będzie nie tylko komfortowy, ale bardzo szybki – wymienia korzyści z realizacji inwestycji spółka.
Trasa CMK Północ od Węzła CPK do Włocławka jest również ważnym elementem Transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. Oznacza to, że możliwe jest ubieganie się dla niej o dofinansowanie z większej puli środków Unii Europejskiej.
Spółka CPK przypomina, że podejścia zaproponowane w ramach projektowania polskiej sieci kolejowej biorą pod uwagę najlepsze wzorce zachodnioeuropejskie. Zakładają one rozwiązania służące skomunikowaniu najbardziej odległych części kraju przez najszybsze pociągi, jak też łącznice kolejowe umożliwiające zatrzymania w mniejszych ośrodkach.
Dzięki temu miasta takie jak Płock, Kalisz, Sieradz, Włocławek czy Grudziądz, położone na trasie KDP, mają być jednymi z największych beneficjentów Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK).
– W ramach programu ZSK stworzony zostanie bowiem długoterminowy plan rozwoju sieci kolejowej w Polsce. Prowadzone analizy wskażą docelowy kształt infrastruktury transportowej odpowiadający potrzebom ośrodków społecznych i gospodarczych kraju. W związku z tym ostateczny przebieg, jak i termin wykonania prac budowlanych linii do Płocka zostanie ustalony w kontekście rozwoju całej sieci kolejowej w Polsce. Związane z tym prace analityczne potrwają do I kwartale 2026 roku – wyjaśnia CPK.
Od Redakcji
W komunikacie Centralnego Portu Komunikacyjnego zostały szeroko omówione bezsprzeczne korzyści z powstania kolei dużych prędkości do Płocka, jednak zabrakło zapewnienia, że ta linia rzeczywiście powstanie. Spółka nie przedstawiła nawet orientacyjnego horyzontu czasowego, w którym płocczanie będą mogli skorzystać z szybkich pociągów.
Niepokój budzi fakt, że dopiero na początku 2026 roku ma zostać ogłoszony wynik analiz prowadzonych przez spółkę. Do tego czasu mieszkańcy regionu będą żyli w niepewności co do kształtu oraz terminu realizacji ważnej inwestycji. Stoi to w sprzeczności z niedawnymi deklaracjami Prezydenta Płocka Andrzeja Nowakowskiego.
– Spotykamy się na dworcu kolejowo-autobusowym po to, by powiedzieć o tym, jak ważne dla Płocka jest także uruchomienie kolei dużych prędkości, gdzie na ich śladzie będzie Płock. Te decyzje podejmuje w tym momencie rząd Donalda Tuska – mówił Andrzej Nowakowski 11 stycznia 2025 roku.
Podczas wspomnianego spotkania z mediami również była mowa o korzyściach z szybkiej kolei dla Płocka, jednak zabrakło szczegółowych informacji i zapewnień, że ta inwestycja powstanie. Płocczanom pozostaje żyć nadzieją, że spółka CPK rzeczywiście zrealizuje projekt połączenia do Płocka i nie jest to tylko tematem przypominanym w związku z aktualną kampanią wyborczą, która skończy się na długo przed ogłoszeniem wyników wspomnianych wcześniej analiz.
no i mamy14:52, 14.01.2025
kolejne, przedwyborcze pie*nie w bambus... Ciemny lud Płocka to kupi i kolejny raz uwierzy, że miasto wyjdzie z komunikacyjnego mroku średniowiecza.
wstrząśnięty14:56, 14.01.2025
Biorąc pod uwagę deklarowane terminy - "pocałujcie w du...ę Wójta".
seba18:24, 14.01.2025
No naprawde już takich debili z ludzi robią , wszyscy wiedzą że to przedwyborczy kit .
Mydlenie oczu18:35, 14.01.2025
Plany, analizy, badania. A i tak nic z tego nie będzie.
jasny lud09:01, 15.01.2025
1 0
masz rację ciemny niby wykształcony łyknie ten pic na wodę jaki serwuje nam cwaniactwo z podobno wykształconej partii.Skoro jest dobra komunikacja w Berlinie to po co na prowincji dobra komunikacja.Parobków do pracy przy szparagach odbiorą i podwiozą swoimi eszelonami.