Spółka Centralny Port Komunikacyjny ogłosiła 23 sierpnia, że dokonano wyboru wariantu inwestorskiego dla linii kolejowych nr 5 i 50 na odcinku węzeł CPK – Płock – Włocławek.
– Wariant W41 uzyskał najwyższą ocenę oraz charakteryzuje się najmniejszą liczbą nieruchomości zabudowanych, niezbędnych do pozyskania w celu realizacji inwestycji. Odcinek ten będzie ważnym elementem linii CMK Północ, a także transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T – informuje CPK.
Jak wyjaśnia spółka, wybór wariantu inwestorskiego dla odcinka o długości około 150 kilometrów to efekt wielomiesięcznych prac prowadzonych w ramach studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ), w tym prognozowanych "potoków pasażerskich".
– Biorąc pod uwagę czas trwania poszczególnych etapów inwestycji, zakończenie budowy linii kolejowych może nastąpić po 2035 roku. Jako element sieci bazowej rozszerzonej TEN-T, odcinek może zostać zgłoszony do ubiegania się o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej – zaznacza CPK.
Centralny Port Komunikacyjny poinformował, że w trakcie prac utworzono wariant hybrydowy linii kolejowej biegnącej przez Płock.
– Wariant W41 powstał z połączenia wariantów W1, W4, W6a, W8 i W9. To właśnie W41 w najmniejszym stopniu ingeruje w obszary zabudowane. W każdym z badanych w analizie modeli, to jest: rozwojowym, technicznym, ekonomicznym i ekologicznym, to ten przebieg uzyskał najwyższe oceny. Oznacza to również najmniejszą liczbę ingerencji w obszary cenne środowiskowo – wyjaśnia CPK.
Wariant W41 wychodzi z węzła kolejowego CPK na terenie Gminy Teresin. Następnie linia omija Sochaczew od północy i zmierza w kierunku mostu na Wiśle. Na tym odcinku powstaną między innymi przejścia dla zwierząt łączące szlaki migracyjne fauny Kampinoskiego Parku Narodowego. Most na Wiśle będzie zaczynał się na terenie Łęgu-Januszewa i połączy się z Wyszogrodem na drugim brzegu.
Dalej linia skręca w kierunku zachodnim przez gminy:
Następnie za pomocą odgałęzienia połączy się z dworcem pasażerskim w centrum Płocka. Linia mija kombinat ORLEN od strony północnej, a dalej przebiega przez tereny gmin Bielsk, Stara Biała, Brudzeń Duży (stacja w Brudzeniu Małym), Dobrzyń Nad Wisłą do węzła niedaleko Nowej Wsi w Gminie Wielgie.
Tam główny przebieg linii skręca w stronę Lipna (a dalej Grudziądza i Gdańska), zaś południowa odnoga prowadzi przez most na Wiśle do stacji położonej w centrum Włocławka. W Lipnie zaplanowano stację pasażerską i węzeł z linią kolejową nr 27. Odcinek objęty studium kończy się w miejscowości Złotopole w gminie Lipno.
Linia kolejowa CMK Północ była planowana już w latach 70. XX wieku, jako przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku Kujaw i Trójmiasta.
– Linia nr 5, która powstanie w standardzie Kolei Dużych Prędkości, będzie niezbędnym uzupełnieniem sieci kolejowej w Polsce oraz znacznie przyczyni się do skrócenia czasów przejazdów. Dla przykładu z Płocka do Warszawy Centralnej przejedziemy pociągiem w około 50 min. Dziś taka podróż trwa ponad 2 godziny. Natomiast z Włocławka do tej samej stacji dojedziemy pociągiem w około 1 godz. 10 min. Dziś trwa to co najmniej godzinę dłużej – opisuje CPK.
Na linii nr 5, na odcinku CPK – Lipno prędkość projektowa wynosi 350 km/h, a na linii nr 50, na odcinku Grochowalsk – Włocławek 250 km/h. Obie linie mają być przeznaczone dla ruchu mieszanego: towarowego i pasażerskiego.
– Na etapie spotkań informacyjno-konsultacyjnych zebraliśmy około 8 tysięcy ankiet, a także liczne głosy w formie pism, maili oraz petycji dotyczących przebiegu danej linii. Zostały one przeanalizowane i ujęte w docelowym kształcie rozwiązań wybranego wariantu – zaznacza CPK.
Prace realizuje konsorcjum firm IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo, BBF oraz Arcadis. Wybrany wariant inwestorski zostanie włączony w projekt Zintegrowanej Sieci Kolejowej, w ramach której wykonana zostanie ewaluacja układu dalekobieżnej sieci kolejowej.
Fur Dojczland19:29, 23.08.2024
Nie bójcie nic, za Tuska nie będzie żadnych inwestycji, które godzą w niemiecki byt. 19:29, 23.08.2024
Lolo20:05, 23.08.2024
Przecież te nagłe "zmiany" to nie jest żaden sukces Tfuska tylko efekt głosowania nad aktualizacją wytycznych dla transeuropejskiej sieci transportowej w Mumi Europejskiej. On tylko musiał dostosować "swoje" plany do wytycznych z podBerlińskiej Brukselki.
Mapkę znajdziecie sobie na 47 i 114 stronie takiego dokumentu " AnnexesI-VIIcombined_TEN-T_provisionalagreement " - do wbicia w wyszukiwarkę.
Zerknijcie sobie też na stronę 48 gdzie S10 jest blisko Płocka
Za to na 45 stronie zobaczcie jak będzie "rozwijany" transport rzeczny. 20:05, 23.08.2024
Ogien06:39, 24.08.2024
A którędy w mieście Płock??? Bo artykuł tak informacyjny jak to że zrobiłem kupe, ale nie zdradzę co jadłem. 06:39, 24.08.2024
robić z wyobraźnią 11:16, 31.08.2024
W mieście został na to zarezerwowany na ten cel już kilkadziesiąt lat temu tzw. "korytarz kolejowy", w którym teraz miasto chce w latach 2024-25 wybudować park osiedlowy na Międzytorzu. Więc albo w przyszłości KDP w ramach CMK czy CPK albo wyrzucanie publicznych środków na park osiedlowy teraz a potem jego niszczenie i plantowanie terenu pod kolej spychaczami. 11:16, 31.08.2024
Taa08:44, 24.08.2024
I jak znam życie, wszędzie 250-350km/h, w rejonie Płocka ograniczenie do 60km/h 08:44, 24.08.2024
Eded21:23, 24.08.2024
Zanim to wybudują liczba mieszkańców spadnie poniżej 100 tys. 21:23, 24.08.2024
Lolo07:26, 25.08.2024
Przecież ten ratuszowy grubcio - Andżej jak pisali w artykule o województwie płocko-włocławskim dba o nieustanny rozwój miasta.
Skąd u Ciebie jeszcze wątpliwości. 07:26, 25.08.2024
FX19:57, 23.08.2024
8 1
Jak czytam wypociny na takim poziomie to nasuwa mi się myśl, że należałoby wyłączyć Internet. Dla wielu ludzi przyniosłoby to wielką zmianę - o tym, że są *%#)!& wiedziałoby tylko kilka osób, a nie cała rzesza użytkowników netu. 19:57, 23.08.2024
Fur dojczland22:34, 23.08.2024
1 8
Masz rację FX, nikt nie wiedziałby jakim dekle m jesteś :) 22:34, 23.08.2024
@ fur 08:42, 24.08.2024
5 1
FX ma rację, jesteś normalny inaczej. 08:42, 24.08.2024