Pierwszym klientem strategicznym nowego terminala zostało hiszpańsko-francuskie konsorcjum Ocean Winds – jeden z globalnych liderów w dziedzinie morskiej energetyki wiatrowej. Kontrakt obejmuje długoterminowy wynajem niemal całej powierzchni terminala, która zostanie wykorzystana przy realizacji projektu farmy wiatrowej BC-Wind, oddalonej o około 228 kilometrów od Świnoujścia.
– Terminal instalacyjny w Świnoujściu to nasza kolejna pionierska inwestycja offshore wind w Polsce. Budujemy nową, perspektywiczną gałąź gospodarki – mówi Ireneusz Fąfara, Prezes Zarządu ORLEN. – Już dziś mamy podpisany kontrakt z jednym ze światowych liderów oraz umowy umożliwiające wykorzystanie infrastruktury do magazynowania elementów turbin. To wielka szansa rozwojowa dla całego regionu.
Zaprojektowany z myślą o obsłudze największych statków typu jack-up i heavy-lift, terminal w Świnoujściu jest przygotowany do instalacji turbin o mocy nawet 15 MW. Infrastruktura umożliwia rozładunek, załadunek oraz składowanie kluczowych komponentów farm wiatrowych – od monopalowych fundamentów, przez wieże i gondole, aż po nadbudówki transformatorowe ważące do 24 tysięcy ton.
Obiekt zapewnia też dogodny dostęp do transportu kolejowego, promowego, lotniczego i drogowego. Jego lokalizacja w głębi lądu zapewnia stabilne warunki pogodowe, sprzyjające całorocznej eksploatacji.
– Wysokie parametry naszego terminala czynią go atrakcyjnym dla europejskich operatorów – podkreśla Janusz Bil, Prezes Zarządu ORLEN Neptun. – Już teraz podpisujemy pierwszy długoterminowy kontrakt z Ocean Winds, co potwierdza jego strategiczne znaczenie dla regionu Morza Bałtyckiego.
Ocean Winds, realizując projekt BC-Wind, wykorzysta świnoujski terminal do dostaw, składowania i przygotowania fundamentów farmy, a także załadunku komponentów na specjalistyczne jednostki pływające. W realizację inwestycji zaangażowane będą lokalne firmy posiadające międzynarodowe doświadczenie w usługach portowych i przeładunkowych.
– Cieszymy się z wyboru portu w Świnoujściu jako kluczowego ogniwa naszego projektu – mówi Kacper Kostrzewa, Dyrektor Zarządzający Ocean Winds Polska. – To nowoczesna infrastruktura, która idealnie odpowiada naszym wymaganiom. BC-Wind to nasz pierwszy projekt na Bałtyku, realizowany z udziałem polskich partnerów, co wzmacnia lokalny łańcuch dostaw.
Uruchomienie terminala wpisuje się w długoterminową strategię ORLEN2035, której celem jest rozwój odnawialnych źródeł energii. Grupa ORLEN planuje do 2035 roku osiągnąć 12,8 GW mocy zainstalowanej w OZE, z czego połowa ma pochodzić z morskich farm wiatrowych.
Terminal w Świnoujściu stanie się kluczowym zapleczem dla projektów Baltic Power, Baltic East oraz przyszłych inwestycji koncernu. To także impuls do rozwoju całego sektora morskiej energetyki wiatrowej w Polsce – z korzyścią dla gospodarki, środowiska i lokalnych społeczności.
Fot. ORLEN
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu petronews.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas redakcja@petronews.pl lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Zderzenie z nauką jazdy. Cztery osoby w szpitalu
Proszę osobę, która ucierpiała w tym wypadku o kontakt - 697723210
Arek
14:20, 2025-07-15
Batalion wojska przenosi się do regionu płockiego
Potomkowie parobków i fornali zniszczyli Szkołę Rolniczą w Trzepowie z wieloletnimi tradycjami. Leokadia Bergerowa w grobie sią przewraca.
absolwent
07:24, 2025-07-15
Batalion wojska przenosi się do regionu płockiego
Z Kamysza taki minister jak z Ziemkiewicza starosta. Dwóch figurantów.
Ernest
05:15, 2025-07-15
W powiecie płockim będzie nowe miasto?
Prawda jest taka, że najwięcej sensu mają duże ośrodki. Nic nie robi się z tendencją odpływu z miast, nic nie robi się z cenami gruntów, które w miastach są najwyższe i napędzają błędne koło. Z ekonomicznego punktu widzenia najlepiej jakby taki Płock, Gostynin i Włocławek połączyć w jedno miasto, o pozostałych miejscowościach nie wspominając. Wtedy będzie najłatwiej o miejsca pracy, o wysoki komfort życia, o transport na wysokim poziomie, rozrywki itp. A my zmierzamy w kierunku, gdzie ludzie rozproszą się po wsiach, a na koniec będzie tradycyjny płacz, że transportu nie ma, że szkołę zabrali, komisariat zlikwidowali, drogi dziurawe itd...
bez sensu
01:33, 2025-07-15
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz