- Liderem projektu jest Politechnika Gdańska, a partnerami Politechnika Białostocka oraz firma budowlano-drogowa MTM. ORLEN Asfalt współpracuje z pracownikami naukowymi Politechniki Gdańskiej w badaniach nad właściwościami i możliwym wykorzystaniem specjalnego typu lepiszcza asfaltowego do nawierzchni poroelastycznych. Projekt finansowany jest przez NCBiR - informuje biuro prasowe ORLENU.Jak dodaje, na świecie nawierzchnie poroelastyczne (PERS - Poro-Elastic Road Surface) znajdują się jeszcze w fazie eksperymentalnej, dlatego ośrodki naukowe poszukują teraz odpowiednich materiałów i sposobu na zoptymalizowanie technologii ich stosowania.
- Jeśli prace zakończą się sukcesem, powstanie innowacyjna nawierzchnia drogowa, charakteryzująca się bardzo niską hałaśliwością, bardzo dobrą wodoprzepuszczalnością i dobrymi własnościami w zakresie oporu toczenia oraz właściwościami przeciwpoślizgowymi - podkreśla PKN ORLEN.W części tego projektu - budowie doświadczalnych odcinków jezdni, które poddawane będą rzeczywistym obciążeniom ruchu drogowego - bierze udział spółka ORLEN Asfalt. Przedstawiciele spółki wzięli już udział w budowie jednego z takich eksperymentalnych odcinków nawierzchni. Projekt realizowany był w Dąbrówce koło Gdańska pod koniec czerwca 2019 r. Zastosowano na nim najwyższej jakości lepiszcze asfaltowe - asfalt wysokomodyfikowany ORBITON HiMA. Oprócz wymienionych pozytywnych cech nowej nawierzchni jezdni, nie bez znaczenia jest również badanie tłumienia pożarów rozlewisk paliw płynnych.
- Taki eksperyment wykonano lipcu w 2019 roku. Polegał on na wznieceniu kontrolowanych pożarów samochodów na czterech różnych typach nawierzchni drogowej (AP, SMA, PERS1 i PERS-HiMA) i obserwacji, jak jej rodzaj wpływa na intensywność pożaru, spowodowanego zapłonem rozlanego na jezdni paliwa. Eksperci poszukają rozwiązania, które sprawdziłoby się np. w tunelach, w których w przypadku kolizji i ewentualnego pożaru droga ewakuacji jest mocno ograniczona - wyjaśnia biuro prasowe ORLENU.Nowa jakość asfaltu, to również wyższa odporność na koleinowanie, pękanie, działanie wody i mrozu oraz bardzo dobra wytrzymałość zmęczeniowa. Co to oznacza dla mieszkańców Płocka? Jeśli badania zakończą się pozytywnie i asfalty HiMA wejdą do powszechnego użytku, nasze drogi wreszcie staną się długowieczne i odporne na trudne warunki atmosferyczne czy silne obciążenie ruchem samochodowym i ciężarowym. To z kolei spowoduje rzadszą konieczność remontowania ulic i mniejsze utrudnienia dla kierowców. No i więcej pieniędzy w budżecie miasta. Jak informuje biuro prasowe koncernu, na kolejne odcinki doświadczalne realizowane w ramach programu SEPOR, ORLEN Asfalt przygotuje i dostarczy specjalną wersję lepiszcza typu HiMA.
Irena Ochucka19:30, 30.07.2019
Hahaha a co by naprawiali po każdej zimie ?dziury w drogach po zimie to nasza świecka tradycja.
A17:08, 01.08.2019
Gdzie w Płocku jest wytwórnia mas bitumicznych nie ma żadnej tak Płock dba o przedsiebiorcow
Ratownicy do zwolnienia, MOSiR ma inny pomysł
A może jako mieszkańcy Płocka powinniśmy zrobić "outsourcing" we władzach miasta oraz we władzach spółek miejskich. Tłuste koty chyba nażarły się już z koryta miejskiego.
Lolo
22:08, 2025-06-25
Część płockiej pływalni nieczynna
okupacja basenu
trwa
08:43, 2025-06-25
Chwile grozy przy jednej z posesji...
Tak jak i Ty Ćmoku
Taa
18:18, 2025-06-24
Ratownik WOPR z Płocka zginął podczas nurkowania
Wyrazy glebokiego wspolczucia dla rodziny Piotra...tragedia nie do wyobrazenia....
Marion
14:44, 2025-06-24