System Multifuel to efekt współpracy Grupy ORLEN ze spółką Horus Energia. Jak informuje koncern, nowa technologia jest w pełni zautomatyzowana i pozwala dynamicznie regulować proporcje wodoru i gazu ziemnego w czasie pracy silnika – bez konieczności jego zatrzymywania i bez spadku mocy.
– Opracowaliśmy, przetestowaliśmy, a teraz rozpoczynamy wdrażanie i komercjalizację unikalnego na skalę światową systemu wielopaliwowego Multifuel. Jego zastosowanie umożliwia produkcję energii z nisko- i zeroemisyjnych źródeł, takich jak gaz ziemny i wodór, w zależności od ich dostępności – podkreśla Tomasz Jarmicki, dyrektor Biura Rozwoju i Wdrożeń Technologii Gazowych ORLEN.
Według zapewnień spółki, zastosowanie technologii zwiększa sprawność produkcji energii elektrycznej nawet o 5 proc. w porównaniu do tradycyjnych układów opartych wyłącznie na gazie ziemnym. Testy prototypowego urządzenia przeprowadzono z użyciem ponad pół tony wodoru.
System Multifuel został już zgłoszony do Urzędu Patentowego RP oraz Europejskiego Urzędu Patentowego. Może znaleźć zastosowanie m.in. w klastrach energii, hubach energetycznych, galeriach handlowych, wielorodzinnym budownictwie mieszkaniowym, a także jako zapasowe źródło zasilania dla infrastruktury krytycznej.
Z punktu widzenia technologii, rozwiązanie bazuje na dwóch niezależnych układach zintegrowanych z systemem sterowania, które automatycznie dopasowują proporcje paliwa w czasie rzeczywistym.
– System może być używany nie tylko w nowych jednostkach, ale również w tych już pracujących, co zwiększa jego dostępność i potencjał w transformacji przemysłowej – informuje ORLEN w oficjalnym komunikacie.
Technologia ma również wspierać rozwój elektromobilności – może być wykorzystana do zasilania ładowarek samochodów elektrycznych na stacjach paliw.
Multifuel to kolejny krok w kierunku redukcji śladu węglowego przez Grupę ORLEN, która deklaruje osiągnięcie neutralności emisyjnej do 2050 roku. Rozwiązanie wpisuje się w szerszą strategię dekarbonizacji przemysłu i rozwoju energetyki rozproszonej w Polsce i Europie.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu petronews.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas redakcja@petronews.pl lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Będzie ścieżka rowerowa pod mostem
Inne miasta się rozwijają ,drogi ,szkoły (studenci) , miasto ściąga inwestycje firm , innowacje ,lotniska , szpitale uniwersyteckie itp. a te gamoni... ścieżki robią .No jaki prezydent takie inwestycje.
sypialnia
21:05, 2025-07-13
Tragiczny wypadek w Płocku. Zginął pieszy
Bardzo współczuję temu młodemu kierowcy oraz współczuję rodzinie zmarłego.
Monika.
12:33, 2025-07-13
Wystawiał recepty, udawał lekarza
Mając dolegliwości trafiłem do lekarza POZ który słynął z tego żeby nie zaszkodzić i nie pomóc czyli totalne beztalencie i tym razem też nie pomógł. Na SORZE też nie wiele lepsi. a na prywatnie totalnie odklejony. To są realia leczenia w Polsce czyli wstyd i hańba. Żyją z naszych składek a pacjenta mają głęboko... Ludzie płacą ogromne składki zdrowotne a i tak muszą leczyć się prywatnie więc gdzie ty u jakiś sens?
Janek
06:50, 2025-07-13
„Cud nad Wisłą” w Płocku - historia wciąż żywa
Jakoś nie widać wpisów po dniu wczorajszym
Taa
06:30, 2025-07-13
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz