Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów od początku kwietnia znajduje się w płockim Ratuszu. Mieszkańcy mogą tam znaleźć pomoc przy reklamacjach, czy sporach z przedsiębiorcami.
Urząd Miasta Płocka informuje, że od 1 kwietnia Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów mieści się w Ratuszu (pl. Stary Rynek 1, pok. D2).
Czym zajmuje się miejski rzecznik konsumentów?
- udzielaniem bezpłatnych porad i informacji prawnych dla konsumentów z zakresu prawa konsumenckiego;
- występowaniem do sprzedawców i usługodawców z interwencją w sprawach ochrony praw interesów konsumentów;
- prowadzeniem na rzecz konsumentów postępowań mających na celu realizację ich żądań;
- w uzasadnionych przypadkach pomocą w dochodzeniu roszczeń przez konsumenta w sądzie.
– Nie ma znaczenia wartość zakupionego towaru – podkreśla Izabela Prądzyńska Miejski Rzecznik Konsumentów.
Rzecznik udziela pomocy:
- konsumentom, gdy popadli w spór z przedsiębiorcami;
- gdy sprzedawca odrzucił reklamację;
- gdy sprawa ma charakter konsumencki, czyli dotyczy nieuwzględnionej reklamacji towaru, czy niewłaściwie wykonanej usługi.
Podstawowe prawa konsumenta
Istnieją 2 tryby reklamacyjne, z których może skorzystać konsument.
Niezgodność towaru z umową:
- chroni konsumenta na podstawie ustawy o prawach konsumenta, łącznie z zakupami na wyprzedaży, promocji, przecenie;
- podstawą reklamacji jest paragon, faktura, wydruk z karty płatniczej, jako dokument potwierdzający zawarcie umowy;
- termin na złożenie reklamacji do sprzedawcy wynosi 2 lata od daty wydania towaru.
- w pierwszej kolejności: naprawa lub wymiana;
- następnie: obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy.
Reklamacja do sprzedawcy powinna być złożona na piśmie i zawierać datę, dane konsumenta, opis towaru, opis wady, żądanie konsumenta oraz jego podpis. Sprzedawca ma maksymalnie 14 dni (kalendarzowych) na udzielenie odpowiedzi od daty złożenia reklamacji. W przypadku braku odpowiedzi sprzedawcy w terminie 14 dni reklamacja powinna być uznana.
Gwarancja:
- jest dobrowolnym oświadczeniem gwaranta (podmiot, który wystawia kartę gwarancyjną/udziela gwarancji, najczęściej producent lub importer);
- jest udzielana konsumentowi bez odrębnej opłaty;
- jest wręczana w chwili sprzedaży towaru;
- udziela jej zazwyczaj producent towaru;
- konsument może żądać tylko tego, co określa gwarancja i tylko w sposób opisany w gwarancji.
Czy można zwrócić towar zgodny z umową i w pełni sprawny?
- NIE – chyba, że zgadza się na to sprzedawca – zależy od jego dobrej woli i praktyki handlowej sklepu.
- TAK – w przypadku zawarcia umowy sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa, tj. prezentacje w domach, hotelach, na zorganizowanych spotkaniach.
Przedsiębiorca nie może przyjąć płatności przed upływem terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 albo 2 ustawy o prawach konsumenta, w przypadku zawarcia umowy podczas wycieczki albo nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta, albo pokazu, chyba że pokaz został zorganizowany w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta na jego wyraźne zaproszenie.
- TAK – w przypadku zawarcia umowy sprzedaży na odległość, tj. przez internet, sprzedaż wysyłkową z katalogu, przez telefon.
– W takich przypadkach konsument ma możliwość odstąpienia od umowy sprzedaży poprzez złożenie oświadczenia w ciągu 14 dni od daty zawarcia umowy wraz z jednoczesnym zwrotem towaru do sprzedawcy. Natomiast sprzedawca ma obowiązek zwrócić konsumentowi całą uiszczoną kwotę – zaznacza Izabela Prądzyńska Miejski Rzecznik Konsumentów.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz