Zamknij

Konsumenci znajdą pomoc w płockim Ratuszu

Wiktor PleczyńskiWiktor Pleczyński 12:17, 01.04.2025 Aktualizacja: 13:22, 01.04.2025 ok. 3 min. czytania
Skomentuj

Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów od początku kwietnia znajduje się w płockim Ratuszu. Mieszkańcy mogą tam znaleźć pomoc przy reklamacjach, czy sporach z przedsiębiorcami.

Urząd Miasta Płocka informuje, że od 1 kwietnia Biuro Miejskiego Rzecznika Konsumentów mieści się w Ratuszu (pl. Stary Rynek 1, pok. D2).

Czym zajmuje się miejski rzecznik konsumentów?

  • udzielaniem bezpłatnych porad i informacji prawnych dla konsumentów z zakresu prawa konsumenckiego;
  • występowaniem do sprzedawców i usługodawców z interwencją w sprawach ochrony praw interesów konsumentów;
  • prowadzeniem na rzecz konsumentów postępowań mających na celu realizację ich żądań;
  • w uzasadnionych przypadkach pomocą w dochodzeniu roszczeń przez konsumenta w sądzie.

– Nie ma znaczenia wartość zakupionego towaru – podkreśla Izabela Prądzyńska Miejski Rzecznik Konsumentów.

Rzecznik udziela pomocy:

  • konsumentom, gdy popadli w spór z przedsiębiorcami;
  • gdy sprzedawca odrzucił reklamację;
  • gdy sprawa ma charakter konsumencki, czyli dotyczy nieuwzględnionej reklamacji towaru, czy niewłaściwie wykonanej usługi.

Podstawowe prawa konsumenta

Istnieją 2 tryby reklamacyjne, z których może skorzystać konsument.

Niezgodność towaru z umową:

  • chroni konsumenta na podstawie ustawy o prawach konsumenta, łącznie z zakupami na wyprzedaży, promocji, przecenie;
  • podstawą reklamacji jest paragon, faktura, wydruk z karty płatniczej, jako dokument potwierdzający zawarcie umowy;
  • termin na złożenie reklamacji do sprzedawcy wynosi 2 lata od daty wydania towaru.
  • w pierwszej kolejności: naprawa lub wymiana;
  • następnie: obniżenie ceny lub odstąpienie od umowy.

Reklamacja do sprzedawcy powinna być złożona na piśmie i zawierać datę, dane konsumenta, opis towaru, opis wady, żądanie konsumenta oraz jego podpis. Sprzedawca ma maksymalnie 14 dni (kalendarzowych) na udzielenie odpowiedzi od daty złożenia reklamacji. W przypadku braku odpowiedzi sprzedawcy w terminie 14 dni reklamacja powinna być uznana.

Gwarancja:

  • jest dobrowolnym oświadczeniem gwaranta (podmiot, który wystawia kartę gwarancyjną/udziela gwarancji, najczęściej producent lub importer);
  • jest udzielana konsumentowi bez odrębnej opłaty;
  • jest wręczana w chwili sprzedaży towaru;
  • udziela jej zazwyczaj producent towaru;
  • konsument może żądać tylko tego, co określa gwarancja i tylko w sposób opisany w gwarancji.

Czy można zwrócić towar zgodny z umową i w pełni sprawny?

  • NIE – chyba, że zgadza się na to sprzedawca – zależy od jego dobrej woli i praktyki handlowej sklepu.
  • TAK – w przypadku zawarcia umowy sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa, tj. prezentacje w domach, hotelach, na zorganizowanych spotkaniach.

Przedsiębiorca nie może przyjąć płatności przed upływem terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 albo 2 ustawy o prawach konsumenta, w przypadku zawarcia umowy podczas wycieczki albo nieumówionej wizyty przedsiębiorcy w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta, albo pokazu, chyba że pokaz został zorganizowany w miejscu zamieszkania lub zwykłego pobytu konsumenta na jego wyraźne zaproszenie.

  • TAK – w przypadku zawarcia umowy sprzedaży na odległość, tj. przez internet, sprzedaż wysyłkową z katalogu, przez telefon.

– W takich przypadkach konsument ma możliwość odstąpienia od umowy sprzedaży poprzez złożenie oświadczenia w ciągu 14 dni od daty zawarcia umowy wraz z jednoczesnym zwrotem towaru do sprzedawcy. Natomiast sprzedawca ma obowiązek zwrócić konsumentowi całą uiszczoną kwotę – zaznacza Izabela Prądzyńska Miejski Rzecznik Konsumentów.

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 100%
nie podoba mi się 0%
śmieszne 0%
szokujące 0%
przykre 0%
wkurzające 0%
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%