Jakie są etapy powstawania paliw od momentu wydobycia ropy naftowej? Daniel Pruski, kierownik Działu ds. Paliw, Biokomponentów i Normalizacji ORLEN wyjaśnia, że proces produkcji paliw jest bardzo złożony.
- Rozpoczyna się od wydobycia ropy naftowej. Jest to mieszanina węglowodorów ciekłych, gazowych i stałych. Następnie taka ropa naftowa po wydobyciu jest transportowana rurociągami, statkami lub też cysternami kolejowymi do zakładu produkcyjnego w Płocku, gdzie następuje pierwsza obróbka wstępna, czyli są usuwane zanieczyszczenia i woda, a następnie ropa jest podgrzewana i następuje proces destylacji w instalacji DRW. Rozdział ten następuje w zależności od temperatury wrzenia na poszczególne frakcje, które będzie można później wykorzystać do benzyny silnikowej, czy też oleju napędowego. W przypadku benzyn, główne procesy, jakim są poddawane to fluidalny kraking katalityczny, reforming, czy też hydrokraking. Następnie komponenty z tych instalacji są mieszane ze sobą w odpowiednich proporcjach, aby uzyskać finalną gotową benzynę - opisuje Daniel Pruski.
[WIDEO]6582[/WIDEO]
Podkreśla, że nie można przy tym zapomnieć o biokomponentach, czyli w przypadku benzyn - bioetanolu lub komponencie tlenowym, którym jest eter metylowo-tert-butylowy. Na koniec dodawane są dodatki wielofunkcyjne, poprawiające właściwości użytkowe.
- W przypadku oleju napędowego, wykorzystywane są takie instalacje jak hydroodsiarczanie, fluidalny kraking katalityczny, czy też hydrokraking. Następnie poszczególne komponenty są mieszane w odpowiednich proporcjach, dodawane są biokomponenty, jak również dodawane są dodatki wielofunkcyjne, które poprawiają atrybuty tych paliw - wyjaśnia nasz rozmówca.
Jak wygląda droga paliwa z zakładu produkcyjnego?
- Paliwo produkowane w zakładzie produkcyjnym w Płocku nie zawsze jest transportowane bezpośrednio do stacji paliw. Najczęściej jest to dalszy transport, zarówno logistyką kolejową, rurociągową, jak i drogową, do tzw. terminali dystrybucyjnych. Dopiero w tych terminalach następuje właściwy załadunek autocysterny, która to z kolei dostarcza paliwo do stacji paliw - podkreśla Piotr Bałdowski, kierownik Zespołu Monitorowania Ilości i Jakości Paliw ORLEN.
Jak wygląda proces uzupełniania zbiorników paliwa na stacjach?
- Każdy zbiornik na stacji paliw posiada swój układ pomiarowy. Sonda pomiarowa mierzy poziomy paliw w zbiornikach, następnie te poziomy są przekazywane do działu logistyki. Pracownicy logistyki, w oparciu o te odczyty, planują dostawy na stację paliw. Dostawy planowane są w taki sposób, aby zapewnić ciągłość dostępności paliw dla klientów - mówi Jan Milnerowicz, kierownik Zespołu Zarządzania Kategoriami Paliwowymi ORLEN. - Zbiorniki na stacji paliw uzupełniane są podczas dostaw realizowanych przez cysterny paliwowe. Każda cysterna zawiera kilka osobnych komór, dzięki temu możemy dostarczać kilka produktów naraz, zarówno oleje napędowe i benzyny, może to być także zarówno paliwo EFECTA, jak i VERVA. Wyjątkiem od reguły są dostawy gazu LPG. Tutaj dostawy realizowane są odrębnymi cysternami, które przewożą tylko i wyłącznie gaz LPG - zaznacza.
W jaki sposób ORLEN potwierdza jakość produkowanych paliw?
- Do jakości paliw produkowanych w zakładzie rafineryjnym w Płocku, jak również do finalnej jakości paliw dostarczanych klientowi na stacjach paliw, przykładamy bardzo wysoką uwagę, paliwo kontrolujemy na każdym z ich etapów. Pierwsza kolejność jest to oczywiście zakład produkcyjny, gdzie po bardzo szerokim spektrum badań wystawiany jest certyfikat jakości, który to z kolei trafia razem z paliwem do terminala dystrybuującego. I tu mamy ponownie badanie, które potwierdza jakość i brak utraty tej jakości w łańcuchu dystrybucyjnym. Z takim potwierdzeniem jakości i nowym wystawionym certyfikatem, paliwo trafia na stację paliw. I to nadal nie jest ostatni etap, ponieważ okresowo weryfikujemy jakość paliwa na stacji, jak również jesteśmy poddawani szerokiemu spektrum kontroli firm zewnętrznych, które to również potwierdzają w swoich wynikach wysoką jakość dystrybuowanego paliwa na stacjach paliw ORLEN - wyjaśnia Piotr Bałdowski.
Jakie paliwa są dostępne dla kierowców na stacjach ORLEN?
- Na stacjach paliw ORLEN dostępne są oleje napędowe, benzyny oraz gaz LPG. Naszymi bazowymi produktami są paliwa EFECTA, EFECTA Diesel, czyli olej napędowy oraz EFECTA 95, czyli benzyna 95-oktanowa. Posiadamy w ofercie również paliwa premium, są to VerVa Diesel i Verva 98. Wszystkie paliwa posiadają dodatki uszlachetniające. Są to dodatki, które poprawiają ogólne osiągi silnika. Dodatkowo, Verva Diesel posiada zwiększoną liczbę cetanową, dzięki czemu poprawiona jest ogólna dynamika silnika oraz ułatwiony jest rozruch - wymienia Jan Milnerowicz.
Dlaczego ORLEN produkuje biopaliwa i czym różnią się od tradycyjnych?
- W Polsce, jak i w Unii Europejskiej, stosowane są biokomponenty. Związane jest to ze zwiększeniem udziału odnawialnych źródeł energii, czy też redukcją emisji GHG. Dzięki zastosowaniu biokomponentów, możemy obniżyć ślad węglowy, redukujemy też dwutlenek węgla, jeżeli patrzymy na cały cykl życia produktu. Dodatkowo, biokomponenty mają w swojej strukturze cząsteczki tlenu, a dzięki temu uzyskujemy polepszone właściwości w zakresie emisyjności i paliwa. Biokomponenty mogą być wykorzystywane jako samoistne paliwo lub też mogą być mieszane w odpowiednich proporcjach z naszymi paliwami. W przypadku benzyn, czyli EFECTY 95, zawartość etanolu sięga do 10%. W przypadku EFECTY ON, udział estrów metalowych, kwasów tłuszczowych sięga do 7% - tłumaczy Daniel Pruski.
Zaznacza również, że zarówno paliwa, jak i biokomponenty podlegają surowym wymaganiom normatywnym i dzięki temu mogą być stosowane do większości samochodów.
[FOTORELACJANOWA]2449[/FOTORELACJANOWA]
Czym różnią się paliwa zimowe od letnich i przejściowych?
- Zobowiązani jesteśmy udostępniać dla naszych klientów paliwa o odpowiednich parametrach w odpowiednim czasie. Paliwa zimowe różnią się przede wszystkim odpornością na niskie temperatury. Jeśli mówimy o olejach napędowych, tutaj parametrem kluczowym, który pozwala nam wygodniej funkcjonować w warunkach zimowych, jest temperatura blokady zimnego filtra. Temperatura ta określa, w jakiej temperaturze mogą wytrącić się kryształki parafiny. Wytrącone kryształy parafiny mogą utrudnić bądź całkowicie zablokować przepływ przez filtr. Dla okresu zimowego temperatura musi wynosić -20 st. C. Dla okresów przejściowych, wiosną i jesienią, jest to -10 stopni, natomiast dla okresu letniego jest to 0 st. C - mówi Jan Milnerowicz.
Nieco inaczej jest w przypadku benzyn. Tutaj parametrem, który określa, czy paliwo jest letnie, czy zimowe, jest prężność par.
- Prężność par wyrażana jest w kilopaskalach. Dla okresu zimowego prężność par musi wynosić minimum 60 kilopaskali, natomiast dla okresu przejściowego oraz letniego jest to minimum 45 kilopaskali - dodaje nasz rozmówca.
Paliwo zimowe w przypadku olejów napędowych wprowadzane jest od 16 listopada i okres ten trwa do końca lutego, natomiast w przypadku benzyn jest to 1 listopada, a paliwo przejściowe wprowadzane jest od 1 marca.
Ile paliw rocznie tankują kierowcy na stacjach ORLEN?
- Na stacjach paliw ORLEN rocznie kierowcy tankują około 9 miliardów litrów paliwa, z czego 5 miliardów to oleje napędowe, 3 miliardy benzyny i 1 miliard to gaz LPG. Żeby uzmysłowić sobie o jakiej ilości mówimy, wyobraźmy sobie kolejkę cystern ustawionych jedna za drugą. Kolejka taka utworzyłaby dystans jak z Warszawy do Madrytu i z powrotem - podsumowuje Jan Milnerowicz.
$$$19:10, 29.11.2024
2 1
Skąd na koncie Orlenu biorą się takie zyski?
Z naszych płockich kieszeni..
Praktycznie wszędzie taniej niż w Płocku... 19:10, 29.11.2024
He20:16, 01.12.2024
1 0
Artykuł dla *%#)!& na art skąd w sklepie mamy mleko 20:16, 01.12.2024
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu petronews.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz