Czy stacje paliw ORLEN korzystają z energii elektrycznej dostarczanej przez normalną sieć, czyli tak samo jak użytkownicy w domu czy w bloku?
- Energia dostarczana jest do stacji paliw w ten sam sposób jak do nas, do domu - potwierdza Tomasz Dziura, kierownik Zespołu Zarządzania Mediami Energetycznymi w Sieci Stacji, ORLEN. - Jest to ten sam mechanizm, działamy w tym samym otoczeniu prawa energetycznego, więc znajdziemy tu wiele analogii - dodaje.
Ile energii średnio potrzebuje stacja, która działa całodobowo?
- Zużycie energii i zapotrzebowanie na energię stale wzrasta, podobnie jak u nas w domach, tak samo i w biznesie. Natomiast opierając się o statystykę, o coś, co możemy nazwać średnią, to taka przeciętna stacja paliw ma zapotrzebowanie około 6-7 czteroosobowych rodzin - mówi Tomasz Dziura.
[WIDEO]6581[/WIDEO]
Czy stacje ORLENU posiadają autonomiczne źródła energii elektrycznej na własne potrzeby?
- Coraz więcej jest tego typu lokalizacji, które są w stanie zabezpieczyć albo w pewnej części pokryć swoje zapotrzebowanie na energię. Wynika to z tego, że korzystamy z możliwości jakie daje nam technika i technologia. Przede wszystkim są to instalacje fotowoltaiczne. Ich ilość stale rośnie, natomiast mamy wszyscy świadomość tego, że kwestia lokalizacji, ustawienia stacji paliw względem kierunków świata, zacienienia, mają tutaj duży wpływ. Natomiast coraz większy udział zapotrzebowania stacji paliw na energię elektryczną pokrywany jest z odnawialnych źródeł energii - zaznacza kierownik Zespołu Zarządzania Mediami Energetycznymi w Sieci Stacji ORLEN.
Czy panele zapewniają wystarczającą ilość energii elektrycznej, pokrywającą potrzeby stacji paliw?
- Na dziś operujemy w sferze tzw. mikroinstalacji fotowoltaicznych. Ich moc wytwórcza i generacja energii na tę chwilę nie zabezpiecza jeszcze w 100% pełnego zapotrzebowania na energię stacji, niemniej jednak coraz większy udział tej energii jest pokrywany z odnawialnych źródeł, które ukierunkowane są na to, żeby być autonomicznym, jeżeli chodzi o zapotrzebowanie na energię i możliwość pokrywania potrzeb własnych - wyjaśnia nasz rozmówca.
Jak podkreśla, w Grupie ORLEN brane są pod uwagę również inne projekty, które obecnie są sprawdzane i testowane. Czy więc docelowo energia ze słońca będzie zaspokajała potrzeby energetyczne wszystkich stacji ORLENU?
- Coraz więcej technologii i możliwości, które niesie ze sobą technologia, kierunkuje w stronę samowystarczalnego funkcjonowania albo zabezpieczenia funkcjonowania stacji paliw. Nie mówimy tu tylko o energii ze słońca, ale o różnego rodzaju rozwiązaniach, które w zakresie odzysku ciepła, odzysku energii wykorzystujemy i sprawdzamy już w tym momencie na stacjach paliw poprzez obszary techniczne, inwestycyjne czy też utrzymania ruchu - mówi kierownik Zespołu Zarządzania Mediami Energetycznymi w Sieci Stacji ORLEN.
Na co stacja paliw zużywa energię elektryczną?
- Tak naprawdę stacja paliw jest miejscem, w którym wykorzystujemy energię w bardzo szerokim spektrum. Mówimy tutaj nie tylko o tym, żeby zabezpieczyć pracę urządzeń, dystrybutorów, strefy gastronomicznej czy oświetlenia. Jest to główny nośnik energetyczny, który jest zużywany w naszej sieci i wykorzystywany do wszystkich elementów jej funkcjonowania. Również związany jest z ofertą na tych stacjach, gdzie ulokowana jest sieć naszych stacji ładowania samochodów elektrycznych - zaznacza Tomasz Dziura.
[FOTORELACJANOWA]2447[/FOTORELACJANOWA]
O szczegółach funkcjonowania stacji, z których korzystają pojazdy elektryczne mówi Łukasz Kwiatkowski, kierownik Biura Planowania Infrastruktury Elektromobilności ORLEN. Jakie rodzaje stacji ładowania zainstalowano na stacjach ORLEN?
- Na stacjach ORLEN zainstalowane mamy przede wszystkim stacje ładowania DC, tak zwanego szybkiego ładowania, które pozwalają w krótkim czasie naładować samochody elektryczne. Mamy tutaj trzy rodzaje takich stacji. Po pierwsze, są to stacje ładowania o mocy 50 kW do 150 kW, które pozwalają w szybkim czasie naładować samochody osobowe. Mamy również stacje ładowania ultraszybkie, powyżej 150 kW. Te stacje pozwalają nam naładować nowoczesne samochody o dużych bateriach w jeszcze krótszym czasie. Natomiast uzupełnieniem tej infrastruktury są stacje ładowania AC o mocy 22 kW, które są wykorzystywane przede wszystkim w samochodach hybrydowych typu plug-in oraz jako uzupełnienie infrastruktury - wyjaśnia Łukasz Kwiatkowski.
Jak dodaje, Grupa ORLEN, czyli ORLEN wraz z Energą Obrót stale pracują nad siecią elektromobilności, rozwijając ją i dopasowując do potrzeb rynku wraz z rosnącym rynkiem w Europie Środkowej.
Ile czasu musimy poświęcić na naładowanie elektrycznego auta?
- Ładowanie samochodu elektrycznego na stacjach sieci ORLEN zależy od kilku czynników. Po pierwsze, od mocy ładowarki. Naładowanie samochodu w przedziale od 20 do 80% na ładowarce o mocy 50 kW może trwać od 40 do nawet 60 minut. Na mocy ładowarki o 150 kW lub jeszcze wyższej, ten czas będzie wynosił około 20 do 30 minut. Natomiast w przypadku ładowarek AC ten czas się wydłuża. Przy prądzie przemiennym może trwać to od 3 do nawet 8 godzin, w zależności od tego, jaki jest to samochód, jaką ma pojemność baterii, w jakim stanie jest na ładowanie - mówi kierownik Biura Planowania Infrastruktury Elektromobilności ORLEN.
Czas ładowania zależy też od pojemności samego akumulatora.
- Dla mniejszych akumulatorów, około 40 kWh, ten czas będzie krótszy, a jeżeli chodzi o nowoczesne samochody, które mają pojemność akumulatorów około 80 do 100 kWh, ten czas automatycznie się wydłuży. Kolejnym czynnikiem jest poziom naładowania akumulatora. Lepiej jest ładować samochody w przedziale do 80%, ponieważ dla oszczędzania życia baterii, samochody przy poziomie powyżej 80% naładowania baterii zwalniają tempo ładowania. Podsumowując, na stacjach ORLEN możemy naładować samochód standardowy w czasie około 30 do 60 minut. Natomiast przy nowoczesnych samochodach i szybszych naszych ładowarkach ten proces może potrwać między 15 a 30 minut - precyzuje nasz rozmówca.
Na ilu stacjach ORLEN można skorzystać z ładowania pojazdów elektrycznych?
- Obecnie możemy skorzystać z ładowania samochodów elektrycznych na ponad 500 stacjach ORLENU oraz Energii Obrót, na ponad 1200 punktach. To oznacza, że prawie 1200 samochodów naraz może ładować się na stacjach ORLEN. Do końca obecnej dekady mamy w planie wybudowanie ponad 2000 ładowarek, udostępniając ponad 5000 punktów ładowania kierowcom samochodów elektrycznych - mówi Łukasz Kwiatkowski.
Jak sprawdzić, gdzie jest najbliższa stacja ładowania?
- Sprawdzić, gdzie znajduje się najbliższa stacja ładowania samochodów elektrycznych, możemy na trzy sposoby. Po pierwsze, sposób do którego zachęcam, skorzystać z naszej aplikacji mobilnej Orlen Charge. Tutaj w czasie rzeczywistym możemy sprawdzić, gdzie jest najbliższa od nas stacja, czy ładowarki są do dyspozycji, czy są sprawne oraz czy jest wolna dla nas wtyczka. Po drugie, możemy sprawdzić na stronie OrlenCharge.pl, więc do tego też zachęcam. Po trzecie, w nawigacjach samochodowych typu Google Maps możemy odczytać lokalizację ładowarek i dojechać korzystając z tej nawigacji lub nawigacji wbudowanej w samochód, do najbliższej infrastruktury Orlen Charge - tłumaczy nasz rozmówca.
Jakie dodatkowe funkcjonalności posiada aplikacja Orlen Charge?
- Aplikacja Orlen Charge umożliwia nam, oprócz sprawdzenia w czasie rzeczywistym, gdzie znajduje się najbliższa ładowarka, także szereg innych funkcjonalności. Możemy chociażby w czasie rzeczywistym po włączeniu, ładowaniu, uruchomieniu ładowania zdalnie z tej aplikacji, sprawdzać jaki mamy procent naładowania baterii w samochodzie. W czasie rzeczywistym widzimy ile energii do naszego samochodu zostało już przetransferowane i jaki jest rzeczywisty koszt ładowania. Możemy też w każdej chwili zakończyć ładowanie. Oczywiście, w aplikacji możemy także poprzez podpięcie karty płatniczej rozliczyć się za tę transakcję bezgotówkowo. Aplikacja umożliwia nam też, jak wspomniałem wcześniej, sprawdzenie dostępności stacji ładowania, tej konkretnej wtyczki, która nas interesuje w najbliższej lokalizacji - mówi Łukasz Kwiatkowski.
Jakie są plany rozwojowe sieci Orlen Charge?
- W firmie ORLEN nieustannie pracujemy nad zwiększeniem atrakcyjności naszej sieci Orlen Charge i w związku z tym już w przyszłym roku otworzymy kilkanaście nowych lokalizacji, które będą budowane w formule tak zwanych hubów elektromobilności. Będą to lokalizacje, w których stanie po kilka stanowisk ultraszybkiego ładowania. Huby zostaną zlokalizowane głównie przy sieci autostrad i dróg szybkiego ruchu, co pozwoli w jeszcze szybszym czasie naładować samochody. Podróżni będą więc mogli poświęcić jeszcze mniej czasu na ładowanie samochodów elektrycznych, żeby podróż była dla nich bardziej komfortowa i krótsza - podsumowuje nasz rozmówca.
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu petronews.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz