Wprowadzenie do taboru Komunikacji Miejskiej w Płocku autobusów wodorowych miasto planowało od 2020 roku, kiedy to podpisało list intencyjny z Orlenem w sprawie współpracy przy rozwoju transportu publicznego zasilanego wodorem. W 2021 roku powołano Mazowiecką Dolinę Wodorową, w której uczestniczyła również Komunikacja Miejska. W gronie Mazowieckiej Doliny Wodorowej znalazły się firmy z branży paliwowej, energetycznej, motoryzacyjne, firmy transportowe oraz instytucje badawcze i naukowe, które pracują już wspólnie nad rozwojem oraz wdrażaniem nowych technologii wodorowych.
Jak informowaliśmy, na przełomie roku Komunikacja Miejska testowała po raz pierwszy na ulicach miasta bezpłatny autobus wodorowy.
- Po tych testach już teraz jesteśmy przekonani, że technologia autobusów wodorowych jest przyszłością dla prawdziwie zeroemisyjnego transportu miejskiego - mówi prezes Komunikacji Miejskiej w Płocku - mówił nam wówczas Marcin Uchwał, prezes Komunikacji Miejskiej w Płocku.
Miasto podjęło decyzję o zakupie autobusów z napędem wodorowym i złożyło wniosek o dofinansowanie zakupu 18 takich pojazdów 18 kwietnia 2023 roku z programu „Zielony Transport Publiczny” 3.0 prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska. Konkurs ten został właśnie rozstrzygnięty i wiadomo, że z całości kwoty, wycenianej na ponad 74,8 mln zł, Płock otrzyma dofinansowanie w wysokości 61 mln zł.
- Przyznanie dofinansowania oznacza, że – po podpisaniu umowy - w jeszcze grudniu ogłosimy przetarg na dostawę autobusów. W lutym chcemy podpisać umowę na dostarczenie tych pojazdów. Planujemy, że autobusy wodorowe przyjadą do Płocka najpóźniej w drugim kwartale 2026 roku - mówi prezydent Płocka.
Pojazdy, które miasto ma zamówić, nie będą się różnić wyglądem od tych, które na co dzień jeżdżą po ulicach Płocka, mają być natomiast bezpieczniejsze.
- Na ich wyposażeniu znajdzie się „Asystent pasa ruchu”, który pilnuje, żeby kierowca nie zjeżdżał z pasa ruchu czy system gaszenia pożaru (dziś mamy tylko systemy alarmowania o pojawieniu się ognia) - wyjaśnia Andrzej Nowakowski.
Autobusy wodorowe poznamy po charakterystycznym oklejeniu "bąbelkami", nawiązującymi do cząsteczek wodoru.
Rychu18:51, 10.12.2024
Brak marki pojazdów. Ważne to jest.
18:51, 10.12.2024
Bolo22:57, 10.12.2024
Da się te autobusy przerobić na zwyczajne diesle, gdy już zielone wariactwo zostanie odwołane, np. z powodu wojny? 22:57, 10.12.2024
mieszkaniec08:46, 11.12.2024
A skąd i czym te autobusy będą tankowane? Orlen chwali się, że wybudował hub wodorowy we Włocławku i dwie stacje tankowania w Poznaniu i Katowicach. Tyle, że te obiekty są zasilane jedynym źródłem wodoru, który ma obecnie ORLEN z Trzebini.... I nie jest to wodór zielony tylko z gazu ziemnego. Ale może do 2026 coś się zmieni... 08:46, 11.12.2024
Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu petronews.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz
Fffusz10:28, 15.12.2024
0 0
Mi się wydaje że nie 10:28, 15.12.2024