Większość internautów (63%) z województwa mazowieckiego, w szczególności z Płocka i okolic* deklaruje, że korzysta ze światłowodu. To nieco więcej niż w przypadku całej Polski (60%). Niespełna 90% uważa się za częstych użytkowników sieci. Internauci z regionu chcieliby przy tym, aby ich internet był tani, ale nie kosztem niskiej jakości. Kluczowym czynnikiem decydującym o wyborze oferty dostępu do sieci pozostaje dla nich cena. Jednak podobny odsetek badanych wskazuje jako najważniejszy czynnik stabilność łącza. Dla 60% zaś najważniejsza jest prędkość internetu.
– Już niemal czterech na dziesięciu mieszkańców województwa posiada łącze internetowe szybsze niż 300 mb/s, a dla wielu standardem jest dwa razy wyższa prędkość. Jeszcze pod koniec minionej dekady takie wyniki wydawały się nieosiągalne. Presja na wyższe wskaźniki będzie rosnąć, bo internet przenika dziś wszystkie obszary naszego życia, od pracy przez naukę, aż po rozrywkę i czas wolny. A my, jako konsumenci, chcemy z niego korzystać komfortowo i bezawaryjnie – podkreśla Jacek Wiśniewski, prezes zarządu Nexery.
Potrzebę dalszego wzrostu prędkości najlepiej obrazują twarde dane. Połowa uczestników badania w regionie rozważa zmianę dostawcy internetu po wygaśnięciu aktualnej umowy, przy czym aż 62% zwiększyłaby wówczas prędkość łącza.
Śmieszne filmy mają się doskonale
Nowy raport Nexery pokazuje również, że zdecydowana większość lokalnych internautów uwielbia rozrywkę online. Po tego typu treści sięgają oni co najmniej kilka razy w tygodniu – z taką częstotliwością robi to 75% badanych. Czego konkretnie szukają internauci? Rekordową popularnością cieszą się filmiki w mediach społecznościowych. Wśród mieszkańców regionu wybiera je 57% badanych, w porównaniu do 52% na poziomie ogólnokrajowym. Dalej znalazły się śmieszne filmy i kompilacje (49%). Ponad co czwarty respondent sięgający po rozrywkę w sieci wybiera z kolei stand-up lub kabaret. Na dalszych miejscach są programy cykliczne oraz vlogi.
Platformy streamingowe i gry online to nie trend, a już rutyna
Internauci z Płocka i okolic chętnie korzystają także z usług streamingowych i robią to co najmniej kilka razy w tygodniu (75% wskazań vs. 73% wskazań dla ogólnopolskiej), przy czym nawet co trzeci badany przyznaje, że zagląda do tego typu serwisów codziennie. Najchętniej wybieraną platformą streamingową jest Netflix (74% osób posiadających konto), który wyraźnie wyprzedza Disney Plus (33%). Warto podkreślić, że w skali całego kraju zaledwie co czwarty respondent zadeklarował, że nie posiada konta na żadnej platformie streamingowej – w mazowieckim ta grupa jest jeszcze mniejsza i wynosi 9%. Równie niski odsetek w ogóle nie gra w gry online. Większość Polaków systematycznie spędza wolny czas grając przez internet, a aż 40% przyznaje, że gra w gry online przynajmniej kilka razy w tygodniu (dla mazowieckiego wynik to 52%).
Jeśli już gramy, najchętniej wybieramy tryb „single player”, czyli rozgrywkę solo. W przypadku urządzeń przeważnie sięgamy po telefon lub tablet (40% dla próby ogólnopolskiej) albo po komputer lub laptop (po 32% wskazań). Wybór sprzętu różni się jednak w zależności od płci: kobiety częściej grają na telefonach w pojedynkę, podczas gdy mężczyźni preferują komputery stacjonarne lub laptopy. Wynik próby ogólnopolskiej oraz regionalnej jest tutaj niemal identyczny.
Sklepowe koszyki najszybciej napełniają się w sieci
– Nowy raport Nexery wskazuje, że 64% mieszkańców regionu korzysta z bankowości internetowej, a 61% regularnie dokonuje płatności online. Nie dziwi zatem, że z roku na rok rośnie popularność e-zakupów. Sklepy internetowe systematycznie odwiedza aż 73% ankietowanych Polaków, w tym 74% z próby wojewódzkiej. Co więcej, 40% badanych preferuje zakupy w sieci, gdy tylko ma możliwość wyboru – wylicza Paweł Biarda, członek zarządu ds. komercyjnych w Nexerze. Trzema najczęściej kupowanymi przez internet kategoriami produktów są: odzież obuwie oraz kosmetyki i perfumy.
Blisko połowa respondentów przyznaje ponadto, że chętniej wybiera sklepy online z programami lojalnościowymi (52% w Polsce, 50% w województwie) i oferującymi częściowy zwrot środków za zakupy, czyli tzw. cashback (43% w Polsce oraz 44% w regionie). Ważnym aspektem dla kupujących online są także realne, a więc dokładnie oddające rzeczywistość zdjęcia produktów – tak przyznaje ponad 70% wszystkich uczestników badania. Wynik ten jest niemal identyczny niezależnie od płci i wieku badanych. Co równie istotne, e-zakupy są nie tylko szybkie, ale w większości także dobrze przemyślane. Jeśli bowiem już zdecydujemy się na zakup online, stosunkowo rzadko odsyłamy produkty; deklaruje to jedynie co piąta osoba kupująca w sieci, mimo że coraz więcej e-sklepów zapewnia bezpłatne zwroty.
Pełna wersja raportu dostępna jest na stronie www.regionynexery.pl.
***
Nexera to jeden z wiodących w Polsce dostawców multi-światłowodu o wysokiej przepustowości (min. 300 Mb/s). Jedynym udziałowcem Nexery jest firma od lat działająca na globalnym rynku telekomunikacyjnym – Infracapital.
Na bazie Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (POPC) Nexera zbudowała sieć światłowodową w kilkunastu obszarach centralnej i północno-wschodniej Polski. Docelowo w jej zasięgu znajdzie się ponad 1 mln gospodarstw domowych oraz prawie 3 tys. szkół. Mieszkańcy tych terenów mają możliwość dostępu do szybkiego internetu o przepustowości co najmniej 300 Mb/s, zaś jednostki edukacyjne mogą korzystać bezpłatnie z szerokopasmowego łącza w ramach projektu OSE. Po trzech kwartałach 2024 roku w zasięgu sieci Nexery znaleźli się mieszkańcy 750 tysięcy gospodarstw domowych, zlokalizowanych w ponad 5 800 miejscowości.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz