Od 1 maja NK Przedwiośnie zaprasza na kolejną odsłonę Spotkań Filmowych. Jakie propozycje zobaczymy tym razem?
Tradycyjnie, na Spotkania Filmowe będzie można wybrać się w każdy poniedziałek o godzinie 18.30. Przed seansami na widzów czeka mały poczęstunek, a bilety są w cenie 15 złotych. Co przygotowało kino dla miłośników dobrych produkcji filmowych?
1 maja o godz. 18.30 „Mr. Gaga”
Reżyseria: Tomer Heymann. Uważnie wsłuchujcie się w swoje ciało i codziennie przekraczajcie jego ograniczenia – powtarza uczniom Ohad Naharin. Bohater dokumentu Tomera Heymanna, dyrektor artystyczny słynnego Batsheva Dance Company, jest jednym z najbardziej innowacyjnych i oryginalnych współczesnych choreografów, który zmienił myślenie o tej sztuce. Stworzył własny język tańca – GaGa. Ruch stał się dla niego sposobem rozumienia siebie, oswojenia zwierzęcia, które drzemie w każdym z nas. Przed kamerą choreograf pasjonująco opowiada o swoim dzieciństwie, miłościach, wizji świata. W tych opowieściach odbijają się wojna Jom Kippur, czas służby, praca z Marthą Graham, Nowy Jork lat 70. i 80. W końcu powrót do Izraela. Ale „Mr Gaga” to coś więcej niż film biograficzny. Heymanna interesuje, jak te wszystkie doświadczenia odkładają się w człowieku: w jego ciele i sposobie odnoszenia się do rzeczywistości. Jak nieustannie zazębiają się historia, prywatność i sztuka. Pojawia się tu też subtelnie zadane pytanie o poświęcenie artysty. Bo jeśli wszystko wkłada się w taniec, skąd czerpać energię do życia i uczucia dla bliskich? Ten film porywa jak „Pina”.
8 maja godz. 18.30 „Klient”
Reżyseria: Asghar Farhadi. Młode małżeństwo musi nieoczekiwanie opuścić swoje mieszkanie. Wprowadzają się do użyczonego przez znajomego lokalu w centrum Teheranu, nie zdając sobie sprawy, kto był jego poprzednim najemcą. Gdy w nowym mieszkaniu nieznany sprawca napada na kobietę, jej mąż rozpoczyna prywatne śledztwo. Mężczyzna usiłuje za wszelką cenę, bez pomocy policji, dotrzeć do agresora, by poznać motywy jego działania. Seria nieoczekiwanych wydarzeń w dramatyczny sposób zmieni życie małżonków.
15 maja godz. 18.30 pokaz przedpremierowy „Sieranevada”
Reżyseria: Cristi Puiu. Bukareszt, wielkomiejska klasa średnia, ludzie, którzy zyskali na ustrojowej transformacji. Małżeństwo jedzie na stypę po śmierci ojca mężczyzny, ale ceremonia od początku nie przebiega zgodnie z planem. Gdy bliscy czekają na księdza, na światło dzienne wychodzą dawne sekrety i różnice w spojrzeniu na świat.
22 maja godz. 18.30 „Martwe wody”
Reżyseria: Bruno Dumont. 1910 rok, Flandria na północy Francji, ukochana rodzinna kraina reżysera. W okazałej willi żyje miejscowa arystokracja. Tuż obok w skromnych chatach mieszkają rybacy, których głównym zajęciem jest przenoszenie na swoich barkach lepiej urodzonych ludzi. Nagle na lokalnej plaży pojawia się gruby detektyw z asystentem, by rozwikłać sprawę tajemniczych zaginięć. A między arystokratką i wiejskim chłopakiem rodzi się coś na kształt miłości.
29 maja godz. 18.30 „W sieci”
Reżyseria: Ki-duk Kim. Nam Chul-Woo jest ubogim rybakiem wiodącym proste, ale szczęśliwe życie u boku żony i córki na północnym brzegu rzeki, która dzieli obie Koree. Codziennie łowi ryby w pobliżu newralgicznego punktu i straż graniczna zna go już na tyle dobrze, by ufać, że nie przekroczy niewidzialnej granicy na wodzie. Pewnego dnia jednak sieć poławiacza wplątuje się w silnik łodzi i Nam nie może nic zrobić, by powstrzymać dryfowanie łajby na południe. Po dotarciu do brzegu, zostaje natychmiast zatrzymany przez południowokoreańskich żołnierzy. Ambitny oficer przesłuchujący uznaje rybaka za szpiega. Dla nieszczęśnika zaczyna się gehenna, która zdaje się nie mieć końca…
5 czerwca godz. 18.30 „To tylko koniec świata”
Reżyseria: Xavier Dolan. Po 12 latach nieobecności uznany pisarz Louis wraca do domu. Ma zamiar powiadomić rodzinę, że umiera. Powitanie odbiega jednak od jego wyobrażenia. Jego matka, młodsza siostra i szczególnie starszy brat są zbyt zajęci sobą i swoimi sprawami, by przejąć się Louisem. Wygląda na to, że odbierają powrót syna marnotrawnego jako jego sposób na pochwalenie się sukcesami. Każdy znajduje powód, by go oskarżyć o coś, co zrobił kiedyś. Mimo prób Louisa do pojednania, czas mija na kolejnych falach sporów i oskarżeń.
12 czerwca godz. 18.30 „Zwariować ze szczęścia”
Reżyseria: Paolo Virzì. Beatrice (Valeria Bruni Tedeschi) jest gadatliwą mitomanką o ekscesywnej osobowości. Donatella zaś (Micaela Ramazzotti) jest wrażliwą introwertyczką o wytatuowanym i wychudzonym ciele. Te dwie pacjentki „ośrodka terapeutycznego dla kobiet z problemami psychicznymi” – Villi Biondi – połączy przyjaźń. Pewnego popołudnia, postanawiają uciec i szukać szczęścia w wolnym świecie „zdrowych” ludzi.
19 czerwca godz. 18.30 „Pożegnanie z Europą”
Reżyseria: Maria Schrader. Autor słynnych nowel „Amok” i „List od nieznajomej”, wydanych w Polsce w zbiorze „24 godziny z życia kobiety i inne opowiadania”, w latach 20. i 30. XX wieku cieszył się popularnością niemal w całej Europie. Mimo to, jako pacyfista i przeciwnik faszyzmu, w obliczu wojny zdecydował się wyemigrować ze Starego Kontynentu w roku 1934. Po kilku latach spędzonych w Wielkiej Brytanii, Stanach Zjednoczonych i Argentynie, od roku 1941 pisarz przebywa w Brazylii, którą zauroczył się do tego stopnia, że planuje poświęcić jej swoją nową książkę. W tym celu, wspólnie z drugą żoną, Lotte, odkrywa różne regiony kraju, w tym te najbardziej odległe…
26 czerwca godz. 18.30 „Szwedzka teoria miłości”
Reżyseria: Erik Gandini. Film jest brawurowo zrealizowanym kalejdoskopem tego bliskiego, a zarazem bardzo egzotycznego z polskiej perspektywy kraju. To prawdziwe laboratorium przyszłości, przypominające niekiedy dystopijne filmy SF. Kontakty ludzkie realizowane za pośrednictwem organizacji społecznych, brak socjalizacji, ucieczka przed wszelkimi trudnościami, zanik umiejętności interakcji, niechęć do obcych (Szwecja to kraj, gdzie imigranci integrują się zdecydowanie najwolniej w Europie) – to wszystko ciemne strony kraju, który często stawiamy sobie za wzór. Zygmunt Bauman, pojawiający się w filmie, nie szczędzi Szwedom gorzkich słów. Państwo zapewnia im wszystko oprócz umiejętności bycia z innymi ludźmi.
Film pokazuje także uciekinierów z pozbawionego ludzkiego ciepła raju – lekarza, który dopiero w Etiopii odnalazł sens życia czy dziwaczną sektę lubującą się w orgiach urządzanych na leśnych polanach… Film nie daje prostych odpowiedzi – każdy sam musi sobie odpowiedzieć na pytanie, czy z drogi ku niezależności da się w ogóle zawrócić i czy ceną za wolność musi być dojmująca samotność.