REKLAMA

REKLAMA

Komisja ds. wypadków lotniczych: Doszło do wypłaszczenia korkociągu

REKLAMA

Przeczytajrównież

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport wstępny z tragicznego wypadku, do którego doszło 15 czerwca br. w Płocku. Zginął wówczas niemiecki pilot Ralph Buresch.

Wstępny raport komisji przypomina, iż do zdarzenia doszło 15 czerwca br. przed godziną 10.

– Po uzyskaniu zgody kierownika lotów lotniska Aeroklubu Ziemi Mazowieckiej (EPPL), pilot samolotu YAK 52 o znakach rozpoznawczych SP-YDD wykonał start do pokazu pilotażu w ramach „Płockiego Pikniku Lotniczego Płock-2019” – czytamy w raporcie.

Tragedia podczas Pikniku Lotniczego. Nie żyje pilot samolotu, który wpadł do Wisły [NA ŻYWO]

Reklama. Przewiń aby czytać dalej.

Pokazy odbywały się nad Wisłą, na wysokości Starego Miasta, zgodnie z decyzją Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Centralnym punktem pokazu była barka zakotwiczona na Wiśle wraz z linią zakotwiczonych boi, które wyznaczały linię pokazu.

– Kierunek ustawienia barki uzależniony był od kierunku wiatru w danym dniu (dziobem pod wiatr). Pilot po starcie wprowadził samolot w lot wznoszący, a następnie w lewy zakręt na kurs w przybliżeniu w łożu wiatru (wiejącego z kierunku 70-800 z prędkością ok. 5 m/s) – pisze w raporcie mgr inż. pil. dośw. Andrzej Pussak.

Z ostatniej chwili: Urząd Lotnictwa Cywilnego przerywa Piknik Lotniczy w Płocku




Pilot, po uzyskaniu kursu wzdłuż rzeki Wisła (pod prąd), nawiązaniu łączności z kierownikiem pokazu, włączył wytwornicę dymu i rozpoczął wprowadzenie samolotu w zamierzony korkociąg.

– Z nieustalonej jeszcze na tym etapie badania zdarzenia przyczyny, w trakcie wykonywania opisywanego wyżej korkociągu w prawo, doszło do jego wypłaszczenia. Przez pierwsze dwa zwoje występowały wahania podłużne, następnie samolot pogłębił pochylenie i przeszedł w ustalony, prawy korkociąg, w którym pilot utrzymywał ściągnięty ster wysokości, lotki wychylone w prawo, ster kierunku wychylony w prawo. Pomiędzy 5-6 obrotem (na postawie zdjęć) nastąpiła próba wyprowadzenia, wycofanie ściągnięcia drążka i oddanie poza neutrum, która nie była skuteczna – wyjaśnia w raporcie mgr inż. pil. dośw. Andrzej Pussak.

Ustalił on również, że nastąpił brak zmian parametrów korkociągowych, następnie ponowne ściągnięcie drążka i chwilowa zmiana wychylenia steru kierunku na przeciwny. W połowie 9-go obrotu zwalnia prędkość kątowa obrotu, samolot dokręca kolejną 1/4 obrotu i następuje przejście w lewy obrót. W lewym obrocie, po około 1/4 obrotu, z dużym kątem pochylenia, lotkami wychylonymi w stronę obrotu (w lewo), z drążkiem ściągniętym, następuje uderzenie w powierzchnię wody.

Nowe informacje ws. katastrofy na Pikniku Lotniczym. Pilot był przytomny?

– W chwili zderzenia samolot był znacznie pochylony „na nos” i wyraźnie przechylony na lewe skrzydło, którym najpierw, a następnie silnikiem, następuje uderzenie w powierzchnię rzeki Wisły. W wyniku zderzenia z lustrem wody o godzinie 10.55 LMT doszło do całkowitego zniszczenia samolotu, a pilot poniósł śmierć na miejscu – informuje raport Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych.

W raporcie nie zawarto żadnych zaleceń.

O tym, jaka była ostatecznie przyczyna, iż wykonywany przez pilota korkociąg uległ wypłaszczeniu, a w efekcie Ralfowi Bureschowi nie udało się wyprowadzić z tej ewolucji samolotu, komisja poinformuje w raporcie końcowym.

REKLAMA

Inni czytali również

Kolejny

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zgadzam się na warunki i ustalenia PolitykI Prywatności.

REKLAMA
  • Przejdź do REKLAMA W PŁOCKU